• Anonym (Kaffedraken)

    Hur undvika hederskultur i Sverige ?

    Har ni några åsikter hur vi ska få ett tryggare Sverige?

  • Svar på tråden Hur undvika hederskultur i Sverige ?
  • Anonym (Kaffedraken)
    AndreaBD skrev 2021-05-04 23:24:28 följande:

    Nja, jag vet inte. Skrämmande sanningar kanske anses vara osanna. Det krävs ju ett visst förtroende, en relation av något slag, för att folk ska tro på det som sägs. Visst, det kan finnas fällor med kulturella insatser, men det betyder ju inte att man ska lägga ner allt. Snarare att man ska lära sig av misstagen. Och inavel är ju ett annat ämne nu, det blir lite för brett om man nu inkluderar det i diskussionen. 

    Jag tycker en viktig punkt är att man ställer krav på nya invandrare direkt från början, och tydligt. Om folk har lärt sig att det går att INTE lyda lagarna, så funkar det ju inte längre att försöka avskräcka dem. Så konsekvent måste det också vara. 


    "Nja", det är ju rätt och slätt åsikter du kontrar med. Kusingifte är definitivt relevant för det är djupt rotat som transaktion i klansamhället som driver hedersförtrycket. Skrämmande sanningar, lagar, straff biter på förövare, men dialog och skydd på de som visar minsta mod att bryta mot konventionerna som driver förtrycket och våldet.
  • Anonym (Kaffedraken)
    AndreaBD skrev 2021-05-04 23:27:30 följande:

    Vad konstigt, såna saker förekom även när jag var tonårig, vilket är ett tag sedan. Fast då var det inte invandrare. Har du tänkt på att det snarare är så att sånt tyvärr HÄNDER?  Invandrare eller svenskar, det är de längst ner i hierarkin som gör det.. 


    Det är också de som hierarkiskt placerar sig högre än offren, med stöd från omgivningen, som gör det. Att våldta bortgifta barn och kvinnor t ex. Var tror du de befinner sig i hierarkin i förhållande till sina förövare (våldtäktsmännen och de som träffat överenskommelsen)?
  • Anonym (Kaffedraken)
    pyssel skrev 2021-05-04 21:02:06 följande: #64
    KlantSmurfen skrev 2021-05-04 20:46:07 följande:

    Det finns ju en del forskning men av någon anledning är den forskningen inget vänsterfeminister känner till.


    Nu ska du inte dra alla över en kam
     Med vänsterfeminist menas oftast någon som har ett ideologiskt styrt tänkande, vilket ofta innebär att man "inte" känner till forskning som inte är kompatibel med ideologin.
    Det räcker inte med att bara vara vänster och feminist för att kvalificera som vänsterfeminist.

    I en tråd kritiserade kriminologen Nina Rung för att hon inte kände till forskning om våld och  kriminalvårdens egna studier
    Jag såg ganska nyligen ett klipp av en ung indoktrinerad wokefeminist på YouTube, på en fråga bland kommentarerna om våld förklarade hon MAO-A genen (en situation där det ofta det krävs både nature(genen)+nuture(försummad/traumatiserad som barn) för att någon ska bli aggressiv och våldsam), hon verkar veta mer än Nina Rung...men att den ena kanske är ärligare än den andra kan inte uteslutas.
  • Anonym (Kaffedraken)
    AndreaBD skrev 2021-05-04 23:10:40 följande: #67
    KlantSmurfen skrev 2021-05-04 20:28:04 följande:
    Det finns olika former av hederskultur så du har rätt i att hederstänk i sig inte hänger på religion men när de kulturer som utövar hedersrelaterat förtryck och våld också har det i sin religion och ligger några hundra år efter sekulariserade kulturer där de flesta religiösa medvetet 'hoppar över' de sämre delarna av religionen så måste ju den formen av hederskultur har något med religion att göra.

    Det är svårt för en kultur att utvecklas om väldigt många är bokstavstroende.
    Nja... det kan finnas lite olika "grenar", det är möjligt förstås. Men ofta används det också som ursäkt. Eller framför allt används det för att tvinga t.ex. kvinnor till att acceptera det. Då påstår man bara att det är gud som vill det här. 

    Visst skulle det vara svårt att utvecklas med många bokstavstrogna, eftersom man ju då håller fast vid gamla traditioner. Samtidigt så verkar det vara en kombination av flera olika faktorer om samhällen inte utvecklas. T.ex. så är det ganska typiskt för klansamhällen. Och där handlar det ju mycket om att olika grupper vill ha makt. 
    Tvivlar inte på att vissa utnyttjar religion för att få makt men när religion är verktyget de använder för att övertyga andra så har det ju något med religion att göra.
    Hade vetenskap varit som en religion och man hamnar i helvetet om man inte tror på den hade det varit lättare att övertyga folk men det är inte så det funkar, det kan räcka med att det inte stämmer med överens med ett argument eller vad någon vill för för att h*n ska se det som BS, så det är nästan lättare att få någon att ha hijab än att tro på vetenskap.

    En stor del av vår kulturella framgång beror på upplysningen som inte är kompatibel med religiöst bokstavstroende, även om det ären kombination av flera olika faktorer så är religion en väldigt stor faktor.
  • Anonym (Kaffedraken)
    KlantSmurfen skrev 2021-05-04 23:53:13 följande:

     Med vänsterfeminist menas oftast någon som har ett ideologiskt styrt tänkande, vilket ofta innebär att man "inte" känner till forskning som inte är kompatibel med ideologin.

    Det räcker inte med att bara vara vänster och feminist för att kvalificera som vänsterfeminist.

    I en tråd kritiserade kriminologen Nina Rung för att hon inte kände till forskning om våld och  kriminalvårdens egna studier

    Jag såg ganska nyligen ett klipp av en ung indoktrinerad wokefeminist på YouTube, på en fråga bland kommentarerna om våld förklarade hon MAO-A genen (en situation där det ofta det krävs både nature(genen)+nuture(försummad/traumatiserad som barn) för att någon ska bli aggressiv och våldsam), hon verkar veta mer än Nina Rung...men att den ena kanske är ärligare än den andra kan inte uteslutas.


    Jag är varken imponerad av Rung eller hennes pojkväns kissande i resväskor =)
  • Anonym (Kaffedraken)
    AndreaBD skrev 2021-05-04 23:27:30 följande:

    Vad konstigt, såna saker förekom även när jag var tonårig, vilket är ett tag sedan. Fast då var det inte invandrare. Har du tänkt på att det snarare är så att sånt tyvärr HÄNDER?  Invandrare eller svenskar, det är de längst ner i hierarkin som gör det.. 


    Jag har tänkt så,men det känns så klart vilka har skadat mig .Och det var inte Kalle och Johan.Varför ?
  • Anonym (Kaffedraken)
    pyssel skrev 2021-05-05 06:29:14 följande: #77
    KlantSmurfen skrev 2021-05-04 23:53:13 följande:

     Med vänsterfeminist menas oftast någon som har ett ideologiskt styrt tänkande, vilket ofta innebär att man "inte" känner till forskning som inte är kompatibel med ideologin.

    Det räcker inte med att bara vara vänster och feminist för att kvalificera som vänsterfeminist.

    I en tråd kritiserade kriminologen Nina Rung för att hon inte kände till forskning om våld och  kriminalvårdens egna studier

    Jag såg ganska nyligen ett klipp av en ung indoktrinerad wokefeminist på YouTube, på en fråga bland kommentarerna om våld förklarade hon MAO-A genen (en situation där det ofta det krävs både nature(genen)+nuture(försummad/traumatiserad som barn) för att någon ska bli aggressiv och våldsam), hon verkar veta mer än Nina Rung...men att den ena kanske är ärligare än den andra kan inte uteslutas.


    Jag är varken imponerad av Rung eller hennes pojkväns kissande i resväskor =)
     När de feministiska männen typ kissnisse och Atilla Yoldas förklarar kopplingen mellan problematiskt språk och könsroller, våld & sexuellt våld med någon jäkla våldspyramid så tänker jag inte hur jävla dum är inte han då som tror på den förklaringen, första tanken är jävla dum är inte han då som...sluta skyll dina handlingar på samhället och normer...

  • Anonym (Kaffedraken)
    AndreaBD skrev 2021-05-04 23:27:30 följande:
    Vad konstigt, såna saker förekom även när jag var tonårig, vilket är ett tag sedan. Fast då var det inte invandrare. Har du tänkt på att det snarare är så att sånt tyvärr HÄNDER?  Invandrare eller svenskar, det är de längst ner i hierarkin som gör det.. 
    Glöm inte att män högre upp utnyttjar sina positioner. Se bara på metoo-avslöjandena.

    Ska man generallisera så verkar mindre jämställda grupper vara mer benägna att utnyttja. Och hederskultur är inget jag förknippas med jämställdhet.
  • Anonym (Kaffedraken)
    pyssel skrev 2021-05-04 23:33:42 följande:
    "Nja", det är ju rätt och slätt åsikter du kontrar med. Kusingifte är definitivt relevant för det är djupt rotat som transaktion i klansamhället som driver hedersförtrycket. Skrämmande sanningar, lagar, straff biter på förövare, men dialog och skydd på de som visar minsta mod att bryta mot konventionerna som driver förtrycket och våldet.
    Det är klart att det är åsikter, det är väl åsikter ifrån alla här? Och kusingifte har säkert flera syften. Först och främst kanske vill man ha mer pålitliga ingifta personer. En släkting lär inte glömma bort sin gamla svärmor, en utomstående kanske snarare. 

    Min poäng är att man inte kan lösa alla andra problem också med en gång, de som ligger lite i periferin. Man måste ju börja någonstans. Och det är säkert smartare att börja där det handlar hur folk beter sig i samhället än vem de gifter sig med (eftersom det senare är mycket mer privat/personligt. Och där förstår jag om folk tycker att det är obehagligt om staten blandar sig i)
  • Anonym (Kaffedraken)
    AndreaBD skrev 2021-05-05 11:06:38 följande: #81
    pyssel skrev 2021-05-04 23:33:42 följande:
    "Nja", det är ju rätt och slätt åsikter du kontrar med. Kusingifte är definitivt relevant för det är djupt rotat som transaktion i klansamhället som driver hedersförtrycket. Skrämmande sanningar, lagar, straff biter på förövare, men dialog och skydd på de som visar minsta mod att bryta mot konventionerna som driver förtrycket och våldet.
    Det är klart att det är åsikter, det är väl åsikter ifrån alla här? Och kusingifte har säkert flera syften. Först och främst kanske vill man ha mer pålitliga ingifta personer. En släkting lär inte glömma bort sin gamla svärmor, en utomstående kanske snarare. 

    Min poäng är att man inte kan lösa alla andra problem också med en gång, de som ligger lite i periferin. Man måste ju börja någonstans. Och det är säkert smartare att börja där det handlar hur folk beter sig i samhället än vem de gifter sig med (eftersom det senare är mycket mer privat/personligt. Och där förstår jag om folk tycker att det är obehagligt om staten blandar sig i)
     kusingifte är ofta tvångsgifte och kan vara ett sätt att undvika eventuella 'hedersproblem' med en annan släkt. Att ha kusingifte som tradition ökar risken för inavel.
    Alla som inte håller med staten tycker att det är obehagligt om staten blandar sig i, jag brukar tycka det bara för att jag tycker att storebror inte ska bry sej så mycket men ibland är det the lesser evil.
Svar på tråden Hur undvika hederskultur i Sverige ?