• Anonym (Kaffedraken)

    Hur undvika hederskultur i Sverige ?

    Har ni några åsikter hur vi ska få ett tryggare Sverige?

  • Svar på tråden Hur undvika hederskultur i Sverige ?
  • Anonym (Kaffedraken)
    pyssel skrev 2021-05-05 18:13:19 följande:
    Så många fel i ovanstående. Det är givetvis inte bara åsikter här utan kunskap. Du har väl förhoppningsvis också kunskaper i vissa ämnen, t.ex inom ditt verksamhetsområde? Grundläggande kunskaper om tvångsgifte som både en transaktion och ett brott gör att man förstår att det inte alls är särskilt privat. Det är inte alls samma kriterier för vad som är personligt och privat som för dig och den som väljer själv. När flickor är handelsvara är det inte av privata skäl man inte vill ha insyn utan för att få utöva brott mot sina barn av båda könen ifred och utan rättsliga konsekvenser. Kusingifte är inte det minsta perifert i kärnfrågan.
    Du förstår inte vad jag skrev, uppenbarligen vill du inte förstå. Det du skriver säger ju på inget sätt emot det jag tycker, men det verkar du inte förstå. Titta igen på titeln i den här tråden! Jag tolkade det som: Vad kan man göra för att få igång en förbättring. Då tänker jag inte, hur man kan lösa alla problem på en gång, utan endast: Vad är första steget? Det är nog väldigt viktig att man gör saker i rätt ordning här. Jag har förstås på INGET sätt menat att man inte skulle lösa det andra också, men min åsikt är i alla fall: Det går inte att BÖRJA med det. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    pyssel skrev 2021-05-05 18:18:17 följande:
    Sexuella förövare är ingen klassfråga, men visa gärna på motsatsen.
    Som jag redan förklarade så tänkte jag där just på brott i allmänhet. 
    Våld mot kvinnor är ingen klassfråga, det vet jag. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    AndreaBD skrev 2021-05-05 18:29:24 följande:

    Jag visste att det var en dålig idé att börja diskutera med dig. Personliga påhopp istället för sakliga diskussioner. 

    Du har ingen aning om vad jag vet och inte vet. Nej, jag är inte lyckligt ovetande. Allt jag säger är att det INTE ÄR MAJORITEN av flickor som blir bortgifta med hot, utan att de blir påverkade mer indirekt, och att de ofta ändå vill ha en bra relation till sin familj. Och så länge de vill det, kan man inte tvinga dem till att ha ett självständigt liv utan kontakt med sin familj. De flesta ÅTERVÄNDER då! 

    Det du beskriver är jag välbekant med. Det är nog snarare du som tycker att det är så anmärkningsvärt. Det BRUKAR vara så. Det är jag fullt medveten om. Min poäng var endast - om tjejen ändå tycker att det är värt det (kanske också för att hon aldrig upplevt annat) så kan man inte göra något. 


    Klart det är en dålig idé i frågor där jag har rätt och du har fel. Att du har fel i sak är inget personligt påhopp. Du har ju inte koll på det mest grundläggande inom hedersförtryck och benämner, helt felaktigt, essentiella saker som "perifera" för diskussionen eller "för privata".

    Varför tror du att jag behöver upplysas om att det är svårt att bryta eller hur flickor "ÅTERVÄNDER". Jag har förstås suttit bredvid flickor som inte kunnat stå emot att ta kontakt på sitt nya nr och vilket mönster som då tar vid: Föräldern är dödssjuk och ligger på sjukhus eller en syster tvingas under falska förespeglingar om att ingen vet att rigga en fälla. Löften om att allt ska Li annorlunda. Välja själv. Behöver inte längre gifta sig. Lögnerna är som blåkopior.
  • Anonym (Kaffedraken)
    AndreaBD skrev 2021-05-05 18:37:22 följande:

    Som jag redan förklarade så tänkte jag där just på brott i allmänhet. 

    Våld mot kvinnor är ingen klassfråga, det vet jag. 


    Du svarade ju en person som blivit utsatt för sexualbrott och att förklaringen var att förövarna, m utländsk bakgrund i detta fall, är längst ner i hierarkin. Att vem som är förövare är en klassfråga. Nu påstår du något annat.
  • Anonym (Kaffedraken)
    AndreaBD skrev 2021-05-05 18:35:29 följande:

    Du förstår inte vad jag skrev, uppenbarligen vill du inte förstå. Det du skriver säger ju på inget sätt emot det jag tycker, men det verkar du inte förstå. Titta igen på titeln i den här tråden! Jag tolkade det som: Vad kan man göra för att få igång en förbättring. Då tänker jag inte, hur man kan lösa alla problem på en gång, utan endast: Vad är första steget? Det är nog väldigt viktig att man gör saker i rätt ordning här. Jag har förstås på INGET sätt menat att man inte skulle lösa det andra också, men min åsikt är i alla fall: Det går inte att BÖRJA med det. 


    Vilket går inte att börja med?
  • Anonym (Kaffedraken)

    [quote-nick]AndreaBD skrev 2021-05-05 18:37:22 följande:[/quote-nick]Som jag redan förklarade så tänkte jag där just på brott i allmänhet. 

    Våld mot kvinnor är ingen klassfråga, det vet jag. [/quote]


    pyssel skrev 2021-05-05 19:34:38 följande:

    Du svarade ju en person som blivit utsatt för sexualbrott och att förklaringen var att förövarna, m utländsk bakgrund i detta fall, är längst ner i hierarkin. Att vem som är förövare är en klassfråga. Nu påstår du något annat.


    Korrigerar: Misshandel. Hur är det en klassfråga vem som gör sig skyldig till att misshandla och droga offret?

    [quote=81108825]
  • Anonym (Kaffedraken)
    AndreaBD skrev 2021-05-05 18:35:29 följande:

    Du förstår inte vad jag skrev, uppenbarligen vill du inte förstå. Det du skriver säger ju på inget sätt emot det jag tycker, men det verkar du inte förstå. Titta igen på titeln i den här tråden! Jag tolkade det som: Vad kan man göra för att få igång en förbättring. Då tänker jag inte, hur man kan lösa alla problem på en gång, utan endast: Vad är första steget? Det är nog väldigt viktig att man gör saker i rätt ordning här. Jag har förstås på INGET sätt menat att man inte skulle lösa det andra också, men min åsikt är i alla fall: Det går inte att BÖRJA med det. 


    Vill bara skriva att jag själv kommer från den regionen där olika former av hederskultur är vanligt, och jag förstår hur du menar. Tycker du har kommit med bra inlägg i tråden, även om ingen här egentligen har facit och vet precis hur allt ska lösas steg för steg.
  • Anonym (Kaffedraken)
    pyssel skrev 2021-05-05 19:49:25 följande:

    [quote-nick]AndreaBD skrev 2021-05-05 18:37:22 följande:[/quote-nick]Som jag redan förklarade så tänkte jag där just på brott i allmänhet. 

    Våld mot kvinnor är ingen klassfråga, det vet jag. [/quote]


    Korrigerar: Misshandel. Hur är det en klassfråga vem som gör sig skyldig till att misshandla och droga offret?

    [quote=81108825]
    Jag tänker inte lägga min tid på hårklyverier.
  • Anonym (Kaffedraken)
    pyssel skrev 2021-05-05 19:34:38 följande:
    Du svarade ju en person som blivit utsatt för sexualbrott och att förklaringen var att förövarna, m utländsk bakgrund i detta fall, är längst ner i hierarkin. Att vem som är förövare är en klassfråga. Nu påstår du något annat.
    Jag mindes inte att det just var sexualbrott hon var utsatt för, jag utgick ifrån att det var flera - olika - saker/brott som hon utsatts för. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    pyssel skrev 2021-05-05 19:31:37 följande:
    Klart det är en dålig idé i frågor där jag har rätt och du har fel. Att du har fel i sak är inget personligt påhopp. Du har ju inte koll på det mest grundläggande inom hedersförtryck och benämner, helt felaktigt, essentiella saker som "perifera" för diskussionen eller "för privata".

    Varför tror du att jag behöver upplysas om att det är svårt att bryta eller hur flickor "ÅTERVÄNDER". Jag har förstås suttit bredvid flickor som inte kunnat stå emot att ta kontakt på sitt nya nr och vilket mönster som då tar vid: Föräldern är dödssjuk och ligger på sjukhus eller en syster tvingas under falska förespeglingar om att ingen vet att rigga en fälla. Löften om att allt ska Li annorlunda. Välja själv. Behöver inte längre gifta sig. Lögnerna är som blåkopior.
    Jag har inte fel i sak, utan jag pratade om en annan sak än vad du pratade om.

    Och varför tror du att jag behöver upplysas om hur invandrartjejer har det? Jag har inte bara vuxit upp med såna utan jag har också undervisat i Stockholms mest invandrartäta områden och haft elever som gift sig efter att de avslutat årskurs 9.  

    Poängen är: Jag pratade om att det inte är så lätt att hjälpa tjejer som själva inte är beredda att kapa kontakten till sin familj. Då kan man inte skydda dem. Och att majoriteten av tjejerna inte tvingas direkt - de kanske hjärntvättas, de kanske utsätts för emotionell utpressning och en massa annat, men de tvingas inte så direkt att man skulle kunna bevisa det och straffa dem för det. INGET ANNAT! Och jag anser inte att jag har fel där. 
Svar på tråden Hur undvika hederskultur i Sverige ?