• Anonym (Vad vill ni?)
    Thu 29 Apr 2021 18:15
    5420 visningar
    167 svar
    167
    5420

    Hur undvika hederskultur i Sverige ?

    Har ni några åsikter hur vi ska få ett tryggare Sverige?

  • Svar på tråden Hur undvika hederskultur i Sverige ?
  • Wed 5 May 2021 21:45
    Anonym (F) skrev 2021-05-05 20:59:36 följande:
    Vill bara skriva att jag själv kommer från den regionen där olika former av hederskultur är vanligt, och jag förstår hur du menar. Tycker du har kommit med bra inlägg i tråden, även om ingen här egentligen har facit och vet precis hur allt ska lösas steg för steg.
    Tack. Jo, jag tänker liksom att människor förstås inte kan ändra alla sina vanor med en gång. På ena sidan måste man någonstans ställa vissa krav, så som att man följer svensk lag. På andra sidan måste folk känna sig respekterade, det måste bli en dialog.

    Har du själv varit med om förtryck? Jag känner också kvinnor ifrån den regionen, men flera (t.ex. min svägerska och en kompis jag hade som för många år sedan) har haft turen att pappan i familjen dog tidigt. 
  • Wed 5 May 2021 21:55
    AndreaBD skrev 2021-05-05 21:30:51 följande:

    Jag har inte fel i sak, utan jag pratade om en annan sak än vad du pratade om.

    Och varför tror du att jag behöver upplysas om hur invandrartjejer har det? Jag har inte bara vuxit upp med såna utan jag har också undervisat i Stockholms mest invandrartäta områden och haft elever som gift sig efter att de avslutat årskurs 9.  

    Poängen är: Jag pratade om att det inte är så lätt att hjälpa tjejer som själva inte är beredda att kapa kontakten till sin familj. Då kan man inte skydda dem. Och att majoriteten av tjejerna inte tvingas direkt - de kanske hjärntvättas, de kanske utsätts för emotionell utpressning och en massa annat, men de tvingas inte så direkt att man skulle kunna bevisa det och straffa dem för det. INGET ANNAT! Och jag anser inte att jag har fel där. 


    Du har fel i att det skulle vara undantag att inte tvingas på direkta vis. "de tvingas inte så direkt att man skulle kunna bevisa det och straffa dem för det. INGET ANNAT!". Du har fel i detta. Det finns alltifrån internaliserat förtryck till hårt kväsande av minsta protest. Det senare är alltså inte alls så ovanligt som du vill påskina. Märkligt att du arbetat så nära HRV och inte noterat eller kan mer. Emotionell utpressning är förstås hot som visst då går att anföra som bevis. Lagstiftningen har skärpts och stämpling till äktenskapstvång är även det kriminaliserat.

    Det är väl ingen som sagt att det är lätt men du vänder dig emot kraftiga och spridda åtgärder till förmån för "lite i taget". Varför det? Det behövs arbetas med på alla fronter. Benhårt med och om lagstiftning och utvisning vid hedersvåld och icke medborgarskap, riktat mot förövarna. Skydd och massiv information om rättigheter riktat mot offren. Det är inte ovanligt att både flickor och unga kvinnor inte förstått att lagen står över familjens vilja och heder. En hel del tror det i så fall skulle bli en civilrättslig process där de står sig slätt med sina argument. Detta pga av indoktrinering av en mkt värre sort än "föräldrar/släkt vill mitt bästa", utan "föräldrar/släkt bestämmer och lagar om rättigheter gäller inte mig".
  • Wed 5 May 2021 21:58
    pyssel skrev 2021-05-05 21:55:29 följande:

    Du har fel i att det skulle vara undantag att inte tvingas på direkta vis. "de tvingas inte så direkt att man skulle kunna bevisa det och straffa dem för det. INGET ANNAT!". Du har fel i detta. Det finns alltifrån internaliserat förtryck till hårt kväsande av minsta protest. Det senare är alltså inte alls så ovanligt som du vill påskina. Märkligt att du arbetat så nära HRV och inte noterat eller kan mer. Emotionell utpressning är förstås hot som visst då går att anföra som bevis. Lagstiftningen har skärpts och stämpling till äktenskapstvång är även det kriminaliserat.

    Det är väl ingen som sagt att det är lätt men du vänder dig emot kraftiga och spridda åtgärder till förmån för "lite i taget". Varför det? Det behövs arbetas med på alla fronter. Benhårt med och om lagstiftning och utvisning vid hedersvåld och icke medborgarskap, riktat mot förövarna. Skydd och massiv information om rättigheter riktat mot offren. Det är inte ovanligt att både flickor och unga kvinnor inte förstått att lagen står över familjens vilja och heder. En hel del tror det i så fall skulle bli en civilrättslig process där de står sig slätt med sina argument. Detta pga av indoktrinering av en mkt värre sort än "föräldrar/släkt vill mitt bästa", utan "föräldrar/släkt bestämmer och lagar om rättigheter gäller inte mig".


    "Du har fel i att det skulle vara undantag att tvingas på direkta vis", skulle det förstås stå.
  • Anonym (Brum)
    Wed 5 May 2021 22:01

    Då måste nog de stora skördetröskorna köras fram!

  • Anonym (F)
    Wed 5 May 2021 22:20
    AndreaBD skrev 2021-05-05 21:45:56 följande:

    Tack. Jo, jag tänker liksom att människor förstås inte kan ändra alla sina vanor med en gång. På ena sidan måste man någonstans ställa vissa krav, så som att man följer svensk lag. På andra sidan måste folk känna sig respekterade, det måste bli en dialog.

    Har du själv varit med om förtryck? Jag känner också kvinnor ifrån den regionen, men flera (t.ex. min svägerska och en kompis jag hade som för många år sedan) har haft turen att pappan i familjen dog tidigt. 


    Jag tänker lite så också, att ställa krav och samtidigt förklara utan att det ses som en attack mot kulturen. Äldre människor har vuxit upp med dessa typer av åsikter generation efter generation, och oftast hjälper det inte att bara tala till dem att det är fel, utan skulle snarare kunna uppfattas som en attack och att man backar undan mer. Det krävs mer än så. Jag tror att det du tagit upp tidigare vore något, att om personerna är religiösa muslimer så kanske en imam kan tala med dem, är de religiösa kristna så samma sak fast präst, eller landsmän om man inte bryr sig om präster/imamer. Ingen fullständig lösning men en bra början.

    Beror på hur man tolkar förtryck men jag tror de flesta från den regionen på ett eller annat sätt upplevt förtryck/begränsning på något sätt. Vissa värre än andra.. och även om en enskild familj skulle anse att det är fel med hederskultur så finns ju fortfarande stora släkten, så helt fri från begränsning/förtryck tror jag inte många är.

    Men jag har mer "hängt med" automatiskt eller hur man ska uttrycka sig och därmed inte fått så mycket stryk och straff som andra. Men såklart enormt sorgligt hur många andra har det och lider av det. Minns specifikt två av mina barndomsvänner som drabbats mycket av det. Det var dock mest bröderna som höll på (av det jag själv fick se), så kanske tur att jag inte har någon äldre bror.
  • Anonym (Göran­)
    Thu 6 May 2021 08:42
    +1

    Det går inte. Det sitter djupt rotat. Det är ungefär som politiker tjänstemän som fifflar myglar och hjälper varandra.

    Det är ett ?system? inom vissa kulturer religioner och traditioner. Det är inget man ändrar på bara för att dessa människor har kommit till Sverige. Det är deras sätt att leva sina liv. Rätt eller fel är upp till individen att bestämma sig om. Det går inte att blanda sociala normer som nu händer j Sverige.

  • Thu 6 May 2021 08:57
    pyssel skrev 2021-05-05 21:55:29 följande:
    Du har fel i att det skulle vara undantag att inte tvingas på direkta vis. "de tvingas inte så direkt att man skulle kunna bevisa det och straffa dem för det. INGET ANNAT!". Du har fel i detta. Det finns alltifrån internaliserat förtryck till hårt kväsande av minsta protest. Det senare är alltså inte alls så ovanligt som du vill påskina. Märkligt att du arbetat så nära HRV och inte noterat eller kan mer. Emotionell utpressning är förstås hot som visst då går att anföra som bevis. Lagstiftningen har skärpts och stämpling till äktenskapstvång är även det kriminaliserat.

    Det är väl ingen som sagt att det är lätt men du vänder dig emot kraftiga och spridda åtgärder till förmån för "lite i taget". Varför det? Det behövs arbetas med på alla fronter. Benhårt med och om lagstiftning och utvisning vid hedersvåld och icke medborgarskap, riktat mot förövarna. Skydd och massiv information om rättigheter riktat mot offren. Det är inte ovanligt att både flickor och unga kvinnor inte förstått att lagen står över familjens vilja och heder. En hel del tror det i så fall skulle bli en civilrättslig process där de står sig slätt med sina argument. Detta pga av indoktrinering av en mkt värre sort än "föräldrar/släkt vill mitt bästa", utan "föräldrar/släkt bestämmer och lagar om rättigheter gäller inte mig".
    Och så är vi där igen att du påstår att andra inte har märkt, inte har förstått, inte vet! Nej, jag vill hellre diskutera som försöker förstå vad jag skriver, istället för att klandra mig för allt som jag inte har HUNNIT förklara närmare. 

    Bara så mycket - jag har inte menat att det inte emotionell utpressning inte är hot eller inte går att bevisa. Jag har bara sagt att det är svårare att bevisa. Men framför allt så är det tjejerna själva som ofta backar.

    Och jag menade inte ens att man ska göra lite i taget, utan man ska helst göra allt med en gång. När folk kommer hit som t.ex. flyktingar. Men man får bygga det på lagar. Och kusinäktenskap är ju faktiskt inte olagligt. Man måste ju själv hålla sig inom lagens ramar.
  • Anonym (Xia)
    Thu 6 May 2021 09:01

    Vi kan väl sluta låtsas att det är ett importerat problem iaf?

    www.dn.se/blogg/pa-stan/2009/02/09/den-storste-tja-inte-tankaren-kanske-1296/

  • KlantS­murfen
    Thu 6 May 2021 09:15
    Anonym (Xia) skrev 2021-05-06 09:01:46 följande: #110

    Vi kan väl sluta låtsas att det är ett importerat problem iaf?

    www.dn.se/blogg/pa-stan/2009/02/09/den-storste-tja-inte-tankaren-kanske-1296/


     Skrev du i fel tråd?
  • Thu 6 May 2021 10:11
    Anonym (F) skrev 2021-05-05 22:20:19 följande:
    Jag tänker lite så också, att ställa krav och samtidigt förklara utan att det ses som en attack mot kulturen. Äldre människor har vuxit upp med dessa typer av åsikter generation efter generation, och oftast hjälper det inte att bara tala till dem att det är fel, utan skulle snarare kunna uppfattas som en attack och att man backar undan mer. Det krävs mer än så. Jag tror att det du tagit upp tidigare vore något, att om personerna är religiösa muslimer så kanske en imam kan tala med dem, är de religiösa kristna så samma sak fast präst, eller landsmän om man inte bryr sig om präster/imamer. Ingen fullständig lösning men en bra början.

    Beror på hur man tolkar förtryck men jag tror de flesta från den regionen på ett eller annat sätt upplevt förtryck/begränsning på något sätt. Vissa värre än andra.. och även om en enskild familj skulle anse att det är fel med hederskultur så finns ju fortfarande stora släkten, så helt fri från begränsning/förtryck tror jag inte många är.

    Men jag har mer "hängt med" automatiskt eller hur man ska uttrycka sig och därmed inte fått så mycket stryk och straff som andra. Men såklart enormt sorgligt hur många andra har det och lider av det. Minns specifikt två av mina barndomsvänner som drabbats mycket av det. Det var dock mest bröderna som höll på (av det jag själv fick se), så kanske tur att jag inte har någon äldre bror.
    Visst.... det är ju precis det jag har hört av flera också - att de som inte haft pappa kvar i livet, eller också inte haft (äldre) bröder, har klarat sig bättre. 

    Ja, precis, jag tror att man måste få religiösa ledare med i båten. Då måste man förstås välja ut noga och ha koll på att man inte blir lurad. Tyvärr så är det numera ganska vanligt att man låtsas följa svenska demokratiska principer, men det är bara ansiktet utåt. T.ex. när det gäller friskolor. Jag har själv jobbat på en där en hel del förtryck och övervakning av tjejer pågick, samtidigt som skolan sa sig vara icke religionsbunden. Och de lyckades bli godkända av skolinspektionen - igen. Om det skulle uppdagas att de påverkar eleverna - att t.ex. modersmålsläraren mest lär ut hur man ska uppföra sig som bra muslim, istället för att lära ut språket, och det gjorde han, då kan rektorn alltid säga att han inte visste och att han ska prata med läraren. 

    Som sagt, jag tror också på att folk som kommer hit ska veta direkt vad som gäller. De ska få information på sitt språk och det bör poängteras att det verkligen måste efterlevas, att det är det som gäller här i Sverige och att lagen går över religion och annat. Man måste ge praktiska exempel så att folk förstår vad det kan innebära. Och sedan måste man ju egentligen också kolla upp - framför allt i början - att det efterlevs. Vilket är svårt förstås att kontrollera. 

    Generellt tycker jag man har varit för mesig där. Man måste ställa krav. Det är inte folk som kommer hit som flyktingar som ska förändra Sverige, införa sina värderingar här. På grundläggande områden ska man inte göra kompromisser. När det gäller ens privata liv dock - man ska förstås låta folk fira sina helgdagar och fester, ha sin smak när det gäller kläder, mat eller inredning, osv. Folk behöver inte assimileras helt. Det finns absolut utrymme för mångfalt. Men just inte för värderingar som inskränker individers utveckling eller rättigheter. Det är där man inte kan kompromissa.
Svar på tråden Hur undvika hederskultur i Sverige ?