• Anonym (Vad vill ni?)
    Thu 29 Apr 2021 18:15
    5448 visningar
    167 svar
    167
    5448

    Hur undvika hederskultur i Sverige ?

    Har ni några åsikter hur vi ska få ett tryggare Sverige?

  • Svar på tråden Hur undvika hederskultur i Sverige ?
  • Viktor­1988
    Thu 6 May 2021 18:56

    En totalt katastrofal politik har skapat helt nya samhällsproblem .
    ?Alltid röstat rött men när man inte kan ändra sin politik när den nu går så snett är ett oerhört svek mot vad jag alltid trott på.
    ?Den absolut viktigast frågan för framtiden i detta avlånga land är stopp för invandring vi måste få hämta andan och försöka styra skutan rätt igen.

    ??Så jag kommer att för första gången i mitt liv rösta borgerligt vid nästa val det är enda lösningen. Nuvarande regering vill eller vågar inte ta striden då man sagt att detta är inget problem ...hallå det kostar totalt mer än sjukvård, äldrevård i dag alla problem som vi nu har som stående agenda i ekonomin.  Fundering beror det på rädslan att förlora röster från de som kommit till vårt land i närtid så tror jag man bitre sig rejält i svansen då alla röster som tillkommer lär blir mindre än dom som överger Sossarna och går över till övriga blåa partier.

  • Fri 7 May 2021 09:45
    KlantSmurfen skrev 2021-05-06 18:33:12 följande:
    Jag vet inte vad jag ska svara...Hur vanligt var det på 70 talet att tjejer var oroliga för att bli hedersmördade av sin släkt?
    Jag sa likheterna är fler än skillnaderna, INTE att det är 100 % likadant. 

    Jag läste nyligen en bra bok om historien av kvinnoförtryck i Sverige. Tyvärr kommer jag just inte ihåg titeln eller författaren, men jag kan kolla när jag kommer hem. I alla fall var jag verkligen överraskad att det var så illa, och att det fortfarande finns kvar mer än vad man tror. 

    Framför allt en historia fastnade i huvudet. Uppenbarligen var det förr i tiden (jag tror det var 1700-talet) så i Sverige att en kvinna överhuvudtaget bara kunde anmäla en våldtäkt om det skedde i hennes egna hus. Gick hon ut så var det hennes eget fel, eftersom hon borde vara hemma och inte gå ut utan sin man. Och nu hade man ett fall där en kvinna blev överfallen och våldtagen i sitt eget hem av flera män (ifrån samma by). Ändå vände man det till att det måste vara kvinnans fel, hon måste ha lockat dem och släppt in dem. 

    Okej, det var inte hedersmord, men kulturella skillnader finns alltid. Det har ju också att göra med övriga livsvillkor - allt möjligt.
  • sextio­talist
    Fri 7 May 2021 09:49
    KlantSmurfen skrev 2021-05-06 18:33:12 följande:
    Jag vet inte vad jag ska svara...Hur vanligt var det på 70 talet att tjejer var oroliga för att bli hedersmördade av sin släkt?
    Kanske inte hedersmördade, men absolut utfrusna. Speciellt om de tillhörde en religiös sekt.
    Sedan vet man inte, man pratade inte alls om sådant, ordet hedersmord var knappt någon som kände till. Det man visste var att i Indien kunde kvinnor brännas om de inte hade tillräckligt med hemgift. 
  • Fri 7 May 2021 09:57
    pyssel skrev 2021-05-06 17:49:51 följande:
    Har jag skrivit att kusinäktenskap är förbjudet? Nej, men jag pekade på att det är en fråga lika känslig på BVC och i vården som könsstympning, men där det senare adresseras i större utsträckning idag, även innan begånget brott men utifrån kultur. Familjer där alla barnen har en IF och/eller fysiska funktionsnedsättningar, vilka själva enligt hedersnorm endast duger att gifta bort med andra med funktionsnedsättningar. Helst ASAP. Man behöver tala klarspråk om dessa riskgraviditeter, precis som man gör med andra risker, t.ex ålder. Vad gäller de lagar som finns i andra ärenden så är det en tämligen tam tillämpning. Barn står tyvärr inte högt i kurs i rättsväsendet om du har fel ursprung.

    Tjejer backar av flera anledningar: De helt uppenbara som att stå ensam, men också pga av samhällsinstitutioners okunskap och den feghet som bottnar i politisk feghet och utfrysande av kvinnliga politiker med utländsk bakgrund som modigt adresserar hedersvåldet för att gulla med extrema gubbar och en del extrema kvinnor med.
    Jag sa bara att det är lagligt och att jag tycker att det skulle kunna fungera bäst om man går efter lagstiftningen. Dvs. man kan kräva av nyinvandrade människor att de följer svensk lag, men det är svårare att kräva något av dem som inte är lag. Då kanske man måste gå en annan väg, och köra en kampanj där man visar riskerna. Annat kan man ta direkt, som krav för att få invandra till Sverige, men inte just sånt som inte är olaglig.

    Könsstympning däremot är olaglig. Men där är det ofta kvinnor som driver det och vill fortsätta med det. Jo, jag vet, att det är en extrem form av kvinnoförtryck, men det blir konstig iom att kvinnor ändå driver det. 
  • KlantS­murfen
    Fri 7 May 2021 10:24
    AndreaBD skrev 2021-05-07 09:45:06 följande: #124
    KlantSmurfen skrev 2021-05-06 18:33:12 följande:
    Jag vet inte vad jag ska svara...Hur vanligt var det på 70 talet att tjejer var oroliga för att bli hedersmördade av sin släkt?
    Jag sa likheterna är fler än skillnaderna, INTE att det är 100 % likadant. 

    Jag läste nyligen en bra bok om historien av kvinnoförtryck i Sverige. Tyvärr kommer jag just inte ihåg titeln eller författaren, men jag kan kolla när jag kommer hem. I alla fall var jag verkligen överraskad att det var så illa, och att det fortfarande finns kvar mer än vad man tror. 

    Framför allt en historia fastnade i huvudet. Uppenbarligen var det förr i tiden (jag tror det var 1700-talet) så i Sverige att en kvinna överhuvudtaget bara kunde anmäla en våldtäkt om det skedde i hennes egna hus. Gick hon ut så var det hennes eget fel, eftersom hon borde vara hemma och inte gå ut utan sin man. Och nu hade man ett fall där en kvinna blev överfallen och våldtagen i sitt eget hem av flera män (ifrån samma by). Ändå vände man det till att det måste vara kvinnans fel, hon måste ha lockat dem och släppt in dem. 

    Okej, det var inte hedersmord, men kulturella skillnader finns alltid. Det har ju också att göra med övriga livsvillkor - allt möjligt.
    Jag tycker inte att det är konstigt om någon tycker att vissa kulturer som har missat upplysningen påminner mycket om hur våran var innan upplysningen men artikeln h*n länkade var om 1968 och ditt svar om -70 talet är om 1700 talet.

     
  • KlantS­murfen
    Fri 7 May 2021 10:31
    sextiotalist skrev 2021-05-07 09:49:35 följande: #125
    KlantSmurfen skrev 2021-05-06 18:33:12 följande:
    Jag vet inte vad jag ska svara...Hur vanligt var det på 70 talet att tjejer var oroliga för att bli hedersmördade av sin släkt?
    Kanske inte hedersmördade, men absolut utfrusna. Speciellt om de tillhörde en religiös sekt.
    Sedan vet man inte, man pratade inte alls om sådant, ordet hedersmord var knappt någon som kände till. Det man visste var att i Indien kunde kvinnor brännas om de inte hade tillräckligt med hemgift. 
     Det händer nog fortfarande att folk blir utfrusna och det finns fortfarande religiösa sekter men hur kulturellt är det?
  • Fri 7 May 2021 10:37
    AndreaBD skrev 2021-05-07 09:57:08 följande:

    Jag sa bara att det är lagligt och att jag tycker att det skulle kunna fungera bäst om man går efter lagstiftningen. Dvs. man kan kräva av nyinvandrade människor att de följer svensk lag, men det är svårare att kräva något av dem som inte är lag. Då kanske man måste gå en annan väg, och köra en kampanj där man visar riskerna. Annat kan man ta direkt, som krav för att få invandra till Sverige, men inte just sånt som inte är olaglig.

    Könsstympning däremot är olaglig. Men där är det ofta kvinnor som driver det och vill fortsätta med det. Jo, jag vet, att det är en extrem form av kvinnoförtryck, men det blir konstig iom att kvinnor ändå driver det. 


    Vilket jag inte heller påstått om juridiken, utan pekat på hur rak information behövs i frågor som kusingifte som både underblåser hedersförtryck och resulterar i en mängd funktionsnedsättningar och även så svåra som behov för särskola och/eller PA. Sann skrämselpropaganda, om man så vill. Är det någon som sagt att det är olagligt med kusingifte eftersom du lägger din fokus på upplysning för okunniga?

    Att stoppa könsstympning är ett arbete som behöver drivas på alla fronter och mot en mängd upprätthållande krafter (av olika kön), det är nog ingen nyhet för någon vid det här laget och kanske mest du som tycker det är konstigt.
  • KlantS­murfen
    Fri 7 May 2021 10:38
    AndreaBD skrev 2021-05-07 09:57:08 följande: #126
    pyssel skrev 2021-05-06 17:49:51 följande:
    Har jag skrivit att kusinäktenskap är förbjudet? Nej, men jag pekade på att det är en fråga lika känslig på BVC och i vården som könsstympning, men där det senare adresseras i större utsträckning idag, även innan begånget brott men utifrån kultur. Familjer där alla barnen har en IF och/eller fysiska funktionsnedsättningar, vilka själva enligt hedersnorm endast duger att gifta bort med andra med funktionsnedsättningar. Helst ASAP. Man behöver tala klarspråk om dessa riskgraviditeter, precis som man gör med andra risker, t.ex ålder. Vad gäller de lagar som finns i andra ärenden så är det en tämligen tam tillämpning. Barn står tyvärr inte högt i kurs i rättsväsendet om du har fel ursprung.

    Tjejer backar av flera anledningar: De helt uppenbara som att stå ensam, men också pga av samhällsinstitutioners okunskap och den feghet som bottnar i politisk feghet och utfrysande av kvinnliga politiker med utländsk bakgrund som modigt adresserar hedersvåldet för att gulla med extrema gubbar och en del extrema kvinnor med.
    Jag sa bara att det är lagligt och att jag tycker att det skulle kunna fungera bäst om man går efter lagstiftningen. Dvs. man kan kräva av nyinvandrade människor att de följer svensk lag, men det är svårare att kräva något av dem som inte är lag. Då kanske man måste gå en annan väg, och köra en kampanj där man visar riskerna. Annat kan man ta direkt, som krav för att få invandra till Sverige, men inte just sånt som inte är olaglig.

    Könsstympning däremot är olaglig. Men där är det ofta kvinnor som driver det och vill fortsätta med det. Jo, jag vet, att det är en extrem form av kvinnoförtryck, men det blir konstig iom att kvinnor ändå driver det. 
     men det är inte 9-åringar som driver det mot sig själv, det hade varit konstigt.
  • Fri 7 May 2021 12:38
    KlantSmurfen skrev 2021-05-07 10:24:46 följande:
    Jag tycker inte att det är konstigt om någon tycker att vissa kulturer som har missat upplysningen påminner mycket om hur våran var innan upplysningen men artikeln h*n länkade var om 1968 och ditt svar om -70 talet är om 1700 talet.

     
    Som sagt, det finns ju skillnader men det finns också många likheter. Och självklart var det inte nu. Men inte heller så länge sedan. Och det var inte alltid så illa som det där på 1700-talet. Så, det går inte bara framåt, ibland går det också bakåt igen.
  • Fri 7 May 2021 12:41
    KlantSmurfen skrev 2021-05-07 10:38:08 följande:
     men det är inte 9-åringar som driver det mot sig själv, det hade varit konstigt.
    Nej, det är deras mammor förstås, som inte vill att döttrarna hamnar utanför. Det är inte helt lätt om man riskerar att hamnar helt utanför det samhället som man vill tillhöra. Det är klart att de är oroliga och frågar sig vilket som är bäst för döttrarna. Och om de inte är särskilt välutbildade så tänker de nog inte heller långfristigt och i perspektiv av att det är kvinnoförtryck som måste få ett slut, utan de tänker mest på sina barns framtid. 
Svar på tråden Hur undvika hederskultur i Sverige ?