• Anonym (Vad vill ni?)
    Thu 29 Apr 2021 18:15
    5451 visningar
    167 svar
    167
    5451

    Hur undvika hederskultur i Sverige ?

    Har ni några åsikter hur vi ska få ett tryggare Sverige?

  • Svar på tråden Hur undvika hederskultur i Sverige ?
  • Fri 7 May 2021 12:49
    pyssel skrev 2021-05-07 10:37:02 följande:
    Vilket jag inte heller påstått om juridiken, utan pekat på hur rak information behövs i frågor som kusingifte som både underblåser hedersförtryck och resulterar i en mängd funktionsnedsättningar och även så svåra som behov för särskola och/eller PA. Sann skrämselpropaganda, om man så vill. Är det någon som sagt att det är olagligt med kusingifte eftersom du lägger din fokus på upplysning för okunniga?

    Att stoppa könsstympning är ett arbete som behöver drivas på alla fronter och mot en mängd upprätthållande krafter (av olika kön), det är nog ingen nyhet för någon vid det här laget och kanske mest du som tycker det är konstigt.
    Igen - det handlar inte om att någon skulle ha sagt att det är olagligt. Det var endast min egen argumentation som byggde på att det kan vara en bra idé att börja med sånt som det finns lagar emot. Om någon bryter mot en lag som kan man utvisa den personen. 

    Sedan finns det mycket annat i samhället som inte är och kusingifte är säkert en av dessa grejer, men det lämpar sig inte just inte om man nu skulle vilja ställa folk framför valet: Följ lagarna, annars blir du utvisad! 

    Och könsstympning på alla fronter - det börjar bli lite långt bort ifrån trådens ämne.
  • KlantS­murfen
    Fri 7 May 2021 13:04
    AndreaBD skrev 2021-05-07 12:41:44 följande: #132
    KlantSmurfen skrev 2021-05-07 10:38:08 följande:
     men det är inte 9-åringar som driver det mot sig själv, det hade varit konstigt.
    Nej, det är deras mammor förstås, som inte vill att döttrarna hamnar utanför. Det är inte helt lätt om man riskerar att hamnar helt utanför det samhället som man vill tillhöra. Det är klart att de är oroliga och frågar sig vilket som är bäst för döttrarna. Och om de inte är särskilt välutbildade så tänker de nog inte heller långfristigt och i perspektiv av att det är kvinnoförtryck som måste få ett slut, utan de tänker mest på sina barns framtid. 
    Det är inte hårda krav på kvinnlig könsstympning, det är kulturellt inte religiöst så man hamnar nog inte helt utanför och det är väl ändå det svenska samhället som man ska villja tillhöra?

    "Det är klart att de är oroliga och frågar sig vilket som är bäst för döttrarna."
    Det handlar om vad de själva anser ska göras enligt något helt idiotiskt även om den andre föräldern med hederstendenser är helt emot, eftersom helt idiotiskt.
  • Fri 7 May 2021 17:00
    AndreaBD skrev 2021-05-07 12:49:48 följande:

    Igen - det handlar inte om att någon skulle ha sagt att det är olagligt. Det var endast min egen argumentation som byggde på att det kan vara en bra idé att börja med sånt som det finns lagar emot. Om någon bryter mot en lag som kan man utvisa den personen. 

    Sedan finns det mycket annat i samhället som inte är och kusingifte är säkert en av dessa grejer, men det lämpar sig inte just inte om man nu skulle vilja ställa folk framför valet: Följ lagarna, annars blir du utvisad!.


    "Börja med" blir ö.h.t en konstig argumentation då det verkligen inte är något nytt arbete.
    AndreaBD skrev 2021-05-07 12:49:48 följande:

    Och könsstympning på alla fronter - det börjar bli lite långt bort ifrån trådens ämne.


    Är könsstympning långt bort från ämnet? Kvinnlig könsstympning är ärkeformen av hedersvåld, jämte hedersmord och tvångsäktenskap. Du saknar ju grundläggande kunskaper om HRV.
  • Anonym (sådär­)
    Fri 7 May 2021 17:09
    -1
    pyssel skrev 2021-05-07 17:00:07 följande:
    "Börja med" blir ö.h.t en konstig argumentation då det verkligen inte är något nytt arbete.
    AndreaBD skrev 2021-05-07 12:49:48 följande:

    Och könsstympning på alla fronter - det börjar bli lite långt bort ifrån trådens ämne.


    Är könsstympning långt bort från ämnet? Kvinnlig könsstympning är ärkeformen av hedersvåld, jämte hedersmord och tvångsäktenskap. Du saknar ju grundläggande kunskaper om HRV.
    Nja, killar könsstympas ju oxå, förmodligen betydligt oftare än tjejer eftersom det tyvärr är fullt lagligt i Sverige.
  • Fri 7 May 2021 18:16
    pyssel skrev 2021-05-07 17:00:07 följande:
    "Börja med" blir ö.h.t en konstig argumentation då det verkligen inte är något nytt arbete.
    AndreaBD skrev 2021-05-07 12:49:48 följande:

    Och könsstympning på alla fronter - det börjar bli lite långt bort ifrån trådens ämne.


    Är könsstympning långt bort från ämnet? Kvinnlig könsstympning är ärkeformen av hedersvåld, jämte hedersmord och tvångsäktenskap. Du saknar ju grundläggande kunskaper om HRV.
    Nu lägger jag verkligen ner. Jag är inte här för att diskutera att jag saknar kunskaper (för att jag inte håller med dig! ) 
  • Anonym (Vad vill ni?) Trådstartaren
    Fri 7 May 2021 18:34

    Jag tycker att vi ska hålla hederskulturen borta här i Sverige.Hur gör vi detta?

  • Fri 7 May 2021 18:36
    AndreaBD skrev 2021-05-07 18:16:09 följande:

    Nu lägger jag verkligen ner. Jag är inte här för att diskutera att jag saknar kunskaper (för att jag inte håller med dig! ) 


    Ja det förstår jag att du gör, när du tycker könsstympning är för långt från ämnet. Det är ren okunskap, även om det är din (belärande) åsikt.
  • Fri 7 May 2021 18:45
    Anonym (Vad vill ni?) skrev 2021-05-07 18:34:03 följande:

    Jag tycker att vi ska hålla hederskulturen borta här i Sverige.Hur gör vi detta?


    Använda alla medel som redan står till buds (vilket inte görs). Införa fler inskränkningar av utrymmet att utöva hedersförtryck. T ex en helomvändning i skolsystemet med ett förstatligande och en, i ordets rätta mening, konfessionsfri skola med en juste resursfördelning.
  • Fri 7 May 2021 19:00
    pyssel skrev 2021-05-07 18:45:28 följande:
    Använda alla medel som redan står till buds (vilket inte görs). Införa fler inskränkningar av utrymmet att utöva hedersförtryck. T ex en helomvändning i skolsystemet med ett förstatligande och en, i ordets rätta mening, konfessionsfri skola med en juste resursfördelning.
    Flickskolor och pojkskolor så bröder inte kan övervaka?

    Varför inte obligatoriska internatskolor så barn inte ska tillbringa tid med sina föraldrar och bli styrda?
  • Anonym (Göran­)
    Sat 8 May 2021 07:57
    AndreaBD skrev 2021-05-07 09:45:06 följande:

    Jag sa likheterna är fler än skillnaderna, INTE att det är 100 % likadant. 

    Jag läste nyligen en bra bok om historien av kvinnoförtryck i Sverige. Tyvärr kommer jag just inte ihåg titeln eller författaren, men jag kan kolla när jag kommer hem. I alla fall var jag verkligen överraskad att det var så illa, och att det fortfarande finns kvar mer än vad man tror. 

    Framför allt en historia fastnade i huvudet. Uppenbarligen var det förr i tiden (jag tror det var 1700-talet) så i Sverige att en kvinna överhuvudtaget bara kunde anmäla en våldtäkt om det skedde i hennes egna hus. Gick hon ut så var det hennes eget fel, eftersom hon borde vara hemma och inte gå ut utan sin man. Och nu hade man ett fall där en kvinna blev överfallen och våldtagen i sitt eget hem av flera män (ifrån samma by). Ändå vände man det till att det måste vara kvinnans fel, hon måste ha lockat dem och släppt in dem. 

    Okej, det var inte hedersmord, men kulturella skillnader finns alltid. Det har ju också att göra med övriga livsvillkor - allt möjligt.


    Det var 300 år sedan. Det finns inget kvinnoförtryck i samhället förutom bland invandrargrupper Det finns numera ett förtryck mot män.
Svar på tråden Hur undvika hederskultur i Sverige ?