• AdamK

    Svårt att uttala R som vuxen.

    Hej, har läst flera trådar här om folk som mig som har svårt att säga R men gör en egen då diskussionen har tagit slut på dessa. Har gått hos logoped när jag var mindre, men gick ändå inte att få fram mina R, Relativt många ord går rätt så bra att säga men när det antingen är flera R i ett ord eller när ordet slutat på R är det extra svårt. Jag får fram R ljudet men det är något mellan ting och det låter verkligen skit konstigt när jag spelar in det. Skulle vara intressant att se om någon har fått ordning på sitt tal efter samma problem som mig.
    Tips tas gärna emot! Är less på att inte kunna vara mig själv och ha i åtanke hela tiden vad jag ska välja för ord som är lättast att säga för att jag inte ska skämmas.

  • Svar på tråden Svårt att uttala R som vuxen.
  • Tvillingarna14

    Har du testat logoped som vuxen? Om inte är väl det en god idé. Blir ju som ett lättare handikapp för dig när du hela tiden måste tänka på vilka ord du ska välja. Har en sjuårig son som inte kan säga bokstaven R, men som snart ska få komma till en logoped. Ville bara nämna detta så att du vet att jag indirekt har viss erfarenhet av problemet.

  • Aniiee

    Börja sjunga, solo eller i kör. Särskilt kanske lite mer klassiska inriktningar. Då kommer du få R-övningar till leda och förbannelse, och väldigt mycket roligare än en logoped.


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
Svar på tråden Svårt att uttala R som vuxen.