• Fri 30 Apr 2021 06:42
    1868 visningar
    8 svar
    8
    1868

    Sluta snusa för 90 dagar sen.

    Hej!
    hoppas någon har erfarenhet och kan svara mig på min frågor !
    Slutat snusa för 90 dagar sen, har varit en jobbig resa dessa 3 månader.
    Men fortfarande blir jag lätt irriterad och stressar mig lätt upp för små saker.
    Ja känns fortfarande som en oro i kroppen.

    Någon som har erfarenhet från sånna situationer eller har hört om detta?

    Och när slipper detta? Självklart vet man att detta är individuell.

  • Svar på tråden Sluta snusa för 90 dagar sen.
  • Gameof­throne­s
    Fri 30 Apr 2021 07:05
    #1
    +1

    Är en f.d rökare (kan ta en cigg vid sociala tillfällen)

    Snusar nångång, men lnte beroende.

    När jag bestämde mig för sluta med rökning så valde jag bort all som hette beroende som Nicorette, nikotin tuggummin, etc. Köpte vanliga tuggummin, ville gärna ha ngt i munnen. Så istället för köpa godis som jag va mest sugen på så körde jag halstabletter, goda tuggummin.

    Brukade stoppa in tuggummit under läppen som snus. För mig hjälpte det. Och gå förbi en rökare gjorde susen. Stå vid rökare kunde jag inte.

    Försök hitta ngt som lakrits, tuggummi stoppa under läppen?

    Jag rekommenderar aldrig gå från ett beroende till annat beroende.

  • Fri 30 Apr 2021 08:18
    #2
    +1

    Tack för svar!

    Brukar ingen ting plåster mm.

    Undrar bara på om det är vanlig med dom besvär jag beskriver....

  • Fri 30 Apr 2021 11:57
    #3
    +1

    Så bra att du har slutat! :) Ja det är väldigt vanligt att ha abstinens även efter lång tid, för det har att göra med livsmönster. Det fysiska beroendet gick över efter en veckan ungefär, det mentala är svårare.

    Försök analysera din situation när du känner suget, vad beror det på? Är det för att du är irriterad, nervös eller liknande så behöver du hitta andra sätt att hantera dina känslor. Om det är för njutning (NU skulle det ha suttit fint med en snus!) så kan du försöka njuta av situationen bara som den är ändå, bara ta in intrycken. Om det är t ex morgonsnusen du saknar så kan du skapa nya vanor istället, bryta det du brukar göra och hitta andra saker istället.

    Lycka till!

  • Gameof­throne­s
    Fri 30 Apr 2021 12:20
    #4
    +1

    Ja, har du haft ett nikotinberoende länge då är det vanligt och känna suget länge.

    Jag tror att man har det länge men har man en stark vilja så går det. Det handlar om viljan. Psyket leker med dina tankar att ta snuset. Man kan ha det länge. Men är du tillräckligt stark så klarar du det.

    När du får dom här besvären kan du lägga fokus på ngt annat? Nått som du tycker om och göra teckna? Cykla? Tidsfördriv åka bil? Nått så du kan skingra tankarna

    Prova ta munskölj när du får suget. Dem flesta vill inte ha ngt i munnen när tänder och sånt känns nytandborstad =) bättre än ngt annat?

  • Fri 30 Apr 2021 14:53
    #5

    Tackar så jättemycket för svaren!

    Får inget sug direkt, känns mer som stress/oro lite illamående, lite magont og lite ?tryck? bröstet.

    Har haft detta hela perioden sedan jag slutade ( också innan var därför jag slutade).

  • Fri 30 Apr 2021 14:53
    #6

    Tackar så jättemycket för svaren!

    Får inget sug direkt, känns mer som stress/oro lite illamående, lite magont og lite ?tryck? bröstet.

    Har haft detta hela perioden sedan jag slutade ( också innan var därför jag slutade).

  • Gameof­throne­s
    Sat 1 May 2021 22:25
    #7

    Rastlös för du har inget snus?

  • Tue 4 May 2021 07:29
    #8

    Ts du har ångest, Det hade du nog förut också men du kunde reglera det med nikotin. Du skulle fundera på andra förändringar du kan göra avseende träning, kost, stress och sömn och se om det blir bättre.

Svar på tråden Sluta snusa för 90 dagar sen.