• Fri 30 Apr 2021 16:39
    2246 visningar
    19 svar
    -1
    19
    2246

    Låna till hyra och få tillbaka av soc?

    Hej. Jag har en släkting som denna månad inte har råd att betala sin hyra. Hen har sökt försörjningsstöd, men det tar ju ca en vecka till beslut och hen sökte den 26/4. Hyran ska vara betald idag, och jag funderar på att lägga ut för min släkting tills hen (förhoppningsvis) får försörjningsstöd. Jag har själv inte så mycket pengar, men vill ju hjälpa min släkting. Kan jag lägga ut så länge, och att min släkting sedan ger mig hyrespengarna hen får från soc, eller tycker soc att "nu är ju hyran betald så nu behöver ju hen inte hyrpengarna från oss"? Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Låna till hyra och få tillbaka av soc?
  • Anonym (Emma)
    Fri 30 Apr 2021 17:09
    #1
    EbbaStina skrev 2021-04-30 16:39:50 följande:

    Hej. Jag har en släkting som denna månad inte har råd att betala sin hyra. Hen har sökt försörjningsstöd, men det tar ju ca en vecka till beslut och hen sökte den 26/4. Hyran ska vara betald idag, och jag funderar på att lägga ut för min släkting tills hen (förhoppningsvis) får försörjningsstöd. Jag har själv inte så mycket pengar, men vill ju hjälpa min släkting. Kan jag lägga ut så länge, och att min släkting sedan ger mig hyrespengarna hen får från soc, eller tycker soc att "nu är ju hyran betald så nu behöver ju hen inte hyrpengarna från oss"? Tacksam för svar.


    Hyran kommer ses som betald och Socialen betalar inte lån.
  • Anonym (J)
    Fri 30 Apr 2021 17:12
    #2

    Nej det kan du glömma
    Jag var i en sådan situation och fick låna av min mamma. Detta ses som inkomst och de skiter i om du annars skulle dö osv. 

  • Fri 30 Apr 2021 17:14
    #3

    Nej, jag vet att jag inte kan föra över pengarna eller så. Men om jag betalar från mitt konto?

  • Fri 30 Apr 2021 17:17
    #4

    "hen" blir inte vräkt på så kort tid. 
    Låna inte ut! 

  • Fri 30 Apr 2021 17:18
    #5

    Lite sent ansöka om stöd den 26...


    Guldnovan skrev 2021-04-30 17:17:35 
  • Fri 30 Apr 2021 17:19
    #6
    +1

    Mycket enklare är att ringa hyresvärden och säga som det är. Det brukar inte vara några problem att skjuta på en hyra någon enstaka gång.

  • Fri 30 Apr 2021 17:22
    #7
    Guldnovan skrev 2021-04-30 17:18:51 följande:

    Lite sent ansöka om stöd den 26...


    Ja, men hen räknade med csn, som det inte blev nåt med...
    momjanet skrev 2021-04-30 17:19:27 följande:

    Mycket enklare är att ringa hyresvärden och säga som det är. Det brukar inte vara några problem att skjuta på en hyra någon enstaka gång.


    Ja, men det är redan lite trubbel med hyresvärden..
  • Fri 30 Apr 2021 17:24
    #8
    EbbaStina skrev 2021-04-30 17:22:11 följande:
    Ja, men det är redan lite trubbel med hyresvärden..
    Då slutar man vara konflikträdd och ringer ändå.
    Sedan försöker man reda ut "trubblet".
  • Fri 30 Apr 2021 17:35
    #9
    +1
    momjanet skrev 2021-04-30 17:24:06 följande:

    Då slutar man vara konflikträdd och ringer ändå.

    Sedan försöker man reda ut "trubblet".


    Tack för råd, men det är inte aktuellt. Nu är ju klockan redan över fem, så det borde väl ändå inte spela någon roll om hyran betalas idag eller på måndag...Då vi kan ringa soc o fråga...
  • Anonym (J)
    Fri 30 Apr 2021 17:51
    #10
    EbbaStina skrev 2021-04-30 17:14:14 följande:

    Nej, jag vet att jag inte kan föra över pengarna eller så. Men om jag betalar från mitt konto?


    när jag hade försörjningsstöd så behövde man visa kontoutdragen från månaden innan, så att de kunde se man hade betalat själv. 
  • Fri 30 Apr 2021 18:21
    #11
    Anonym (J) skrev 2021-04-30 17:51:32 följande:

    när jag hade försörjningsstöd så behövde man visa kontoutdragen från månaden innan, så att de kunde se man hade betalat själv. 


    Ja, man ska visa kontoutdrag, det stämmer. Därför tänkte jag inte föra över några pengar, utan betala från mitt konto.
  • Fri 30 Apr 2021 18:24
    #12
    Anonym (J) skrev 2021-04-30 17:12:56 följande:

    Nej det kan du glömma

    Jag var i en sådan situation och fick låna av min mamma. Detta ses som inkomst och de skiter i om du annars skulle dö osv. 


    Men fick du pengarna från din mamma insatt på ditt konto?
  • Fri 30 Apr 2021 18:24
    #13
    Anonym (J) skrev 2021-04-30 17:12:56 följande:

    Nej det kan du glömma

    Jag var i en sådan situation och fick låna av min mamma. Detta ses som inkomst och de skiter i om du annars skulle dö osv. 


    Men fick du pengarna från din mamma insatt på ditt konto?
  • Anonym (J)
    Fri 30 Apr 2021 19:08
    #14
    EbbaStina skrev 2021-04-30 18:21:46 följande:
    Ja, man ska visa kontoutdrag, det stämmer. Därför tänkte jag inte föra över några pengar, utan betala från mitt konto.

    Fast personen ska väl visa sitt konto månaden efter också (Varje månad)  Så var det när jag hade. Och då behöver det finnas med att denne betalat sin hyra. Annars kommer de ifrågasätta var de pengarna kommer ifrån den månaden.

    Min mamma betalade min hyra från sitt konto den gången. Och månaden efter drog de av den summan från bidraget. 


    Helt sjukt då man ju måste betala hyran på något sätt. Man kan ju ej bara hoppa över en månad.

  • Anonym (There­se)
    Fri 30 Apr 2021 20:57
    #15

    Jag fick pengar av soc som skulle ges till släktingar då de lånat mig pengar till hyra och räkningar. De fick intyga med sina namn till soc att de hade lånat ut pengar till mig. Detta var i sthlm, ca 7 år sen när jag fick socialbidrag

  • Anonym (There­se)
    Fri 30 Apr 2021 20:58
    #16

    Jag fick pengar av soc som skulle ges till släktingar då de lånat mig pengar till hyra och räkningar. De fick intyga med sina namn till soc att de hade lånat ut pengar till mig. Detta var i sthlm, ca 7 år sen när jag fick socialbidrag

  • Anonym (Vera)
    Sat 1 May 2021 09:58
    #17

    En del handläggare skulle gå med på att du betalar hyran och att din släkting sedan betalar tillbaka till dig, medan andra är väldigt nitiska och skulle se det som att hyran nu är betald. Dock skulle det sistnämnda troligtvis gå att överklaga men det kan ta månader att få rätt.

    Vilken handläggare din släkting får är omöjligt att säga. Så jag råder er att vara försiktiga och att släktingen pratar med hyresvärden. Och ringer soc direkt på måndag och får skriftligt att det är ok att du betalar hyran och att släktingen betalar tillbaka till dig när försörjningsstödet kommer igång.

  • Anonym (FYI)
    Sat 1 May 2021 10:11
    #18
    EbbaStina skrev 2021-04-30 17:35:04 följande:
    Tack för råd, men det är inte aktuellt. Nu är ju klockan redan över fem, så det borde väl ändå inte spela någon roll om hyran betalas idag eller på måndag...Då vi kan ringa soc o fråga...
    Skillnaden är att om man betalar hyran för sent har hyresvärden grund för uppsägning av kontraktet. Så jo, det spelar roll.......

    Soc kommer säga samma som de andra i tråden, om din släkting lånar pengar av dig kommer hen inte att få en krona för att täcka upp det lånet, de kommer se det som en inkomst och räkna bort från en ansökan. Dessutom kan man inte söka retroaktivt så det hen söker mot är isf slutet av maj månads räkningar, då kommer så klart dessa pengar inte att räknas som inkomst däremot.

    Betala hyran från ditt konto om du vill, det kvittar. Säg åt släktingen att ansöka om soc-bidrag redan till veckan som kommer, en del handläggare vill träffa personen om det är första gången och det är inte säkert man får en tid för det på en gång, och då kanske man redan är mot slutet av månaden. Alltså, om hen ska hinna få pengar i tid till nästa hyra måste hen ansöka ganska tidigt.
  • Anonym (FYI)
    Sat 1 May 2021 10:15
    #19
    Anonym (J) skrev 2021-04-30 19:08:02 följande:

    Fast personen ska väl visa sitt konto månaden efter också (Varje månad)  Så var det när jag hade. Och då behöver det finnas med att denne betalat sin hyra. Annars kommer de ifrågasätta var de pengarna kommer ifrån den månaden.

    Min mamma betalade min hyra från sitt konto den gången. Och månaden efter drog de av den summan från bidraget. 


    Helt sjukt då man ju måste betala hyran på något sätt. Man kan ju ej bara hoppa över en månad.


    Det spelar ingen roll. Det är bara att säga som det var, min dotter betalade hyran EN gång men det var en engångsgrej och hon kan inte försörja mig. Soc kan inte invända mot att man inte betalat sin hyra själv föregående månad. De har egentligen inte rätt att göra ett sånt avdrag som du pratar om, det skulle ha överklagats. Hyran måste som sagt betalas varje månad, och den månad man ansöker för är det som gäller. Att de vill se kontoutdrag osv har mer att göra med att de vill se så man inte haft jättestora summor sparade innan och spenderat upp allt, eller att man faktiskt har pengar sparade.
Svar på tråden Låna till hyra och få tillbaka av soc?