• Fri 30 Apr 2021 22:26
    3831 visningar
    13 svar
    13
    3831

    Någon mer som har barn med allvarlig allergi?

    Min son har väldigt kraftig jordnötsallergi. Han fyller snart fyra år. Han kan dö om han blir utsatt för jordnötter.

    Än så länge har det gått bra, men hur blir det när han börjar leka hemma hos kompisar? Kalas?

    Hur ska man våga lämna över ansvaret till någon annan so m man kanske knappt känner?

    Någon mer som har barn med allvarlig allergi som vill dela med sig?

  • Svar på tråden Någon mer som har barn med allvarlig allergi?
  • Fri 30 Apr 2021 22:27
    #1

    Ska man vara med (i bakgrunden) på kalas, hur gör ni andra?

    Som ni förstår är jag livrädd att han ska få en akut allergisk chock.

  • Sat 1 May 2021 00:47
    #2

    Har oxå en grabb på 4år som är nöt allergiker, han har varit de i 2 år nu och är även tyvärr luftburen, han har fått 3st allergi chock

    Noga med att ha hans medicin överallt där han är, och väldigt viktig att tala om att han är allergisk

    Tänk även att de är inte bara nötte han är allergisk mot även mot allt som den nöten är släkt med

  • Sat 1 May 2021 17:14
    #3

    Har inte barn med allergi men barnen har kompisar med svår allergi och finns även barn i deras klasser som är väldigt allergiska. Deras föräldrar har alltid informerat oss innan barnen lekt här första gången och ett av barnen har epipen med sig i ryggsäcken om det behövs. Skolan är supernoga med information också. Barnen i ena dotterns klass får aldrig ha med mat innehållande ägg exempelvis. Och det är totalt nötförbud i hela skolan. Så det känns som att folk är ganska vana vid sånt här.

    Jag förstår verkligen din oro, men hade jag varit du så hade jag skickat med mediciner och bara låtit barnet leka hos föräldrar som du vet kan hantera en situation där han får en allergisk reaktion.

    Alla barn vi känner med allergier är också väldigt noggranna och säger till om sin allergi och påminner när det är dags för mellis osv. Det är barn från 5 år och uppåt. Så ganska snabbt klarar de ju själva att informera om sin allergi också.

  • Sat 1 May 2021 21:46
    #4

    Tack för svar!

    Det är inte nötallergi han har, utan jordnöt (vilket är en baljväxt, hatar att det heter jordNÖT, när det inte är en nöt, då det kan bli väldigt farliga missuppfattningar)

    Vanliga nötter tål han.

    Han har ju adrenalinspruta vart han än går, men det är just det att man ev ska lägga sitt barns liv i andras händer. Tänk om föräldrarna får panik och inte vet hur man gör.

  • Sat 1 May 2021 22:36
    #5
    Emala skrev 2021-05-01 21:46:59 följande:

    Tack för svar!

    Det är inte nötallergi han har, utan jordnöt (vilket är en baljväxt, hatar att det heter jordNÖT, när det inte är en nöt, då det kan bli väldigt farliga missuppfattningar)

    Vanliga nötter tål han.

    Han har ju adrenalinspruta vart han än går, men det är just det att man ev ska lägga sitt barns liv i andras händer. Tänk om föräldrarna får panik och inte vet hur man gör.


    Tål han övriga baljväxter? Jag upplever inte att just jordnötter gömmer sig på så många ställen, mycket värre med soja och typ ärtprotein för att inte tala om alla nya kreativa idéer att dryga ut korv och bröd och annat med bönor. Folk har dessutom en genuin respekt för just jordnötsallergi så är det bara det tror jag absolut det ska gå att få gehör.

    Men börja enkelt. Berätta för föräldrarna att det är nytt för dig och att du inte vet hur han reagerar i andras hem där man äter allt och så låter du honom komma nyäten, leka 2 timmar och vara tydlig med att han inte ska äta något under tiden.

    Sen bygga på, låta folk bjuda på något du godkänt o s v. Du kommer snabbt märka vilka som har koll och vilka som absolut inte har det. På kalas kan du utan problem hänga med upp i sexårs. Så länge är det alltid några som inte vågar vara utan föräldrar.

    Jag förstår skräcken men börja lugnt och prova dig fram. Förr eller senare måste du ju börja låta honom vara mer fritt så lika bra börja öva dig, honom och kompisarnas föräldrar under kontrollerade former.

    Sonen har inga livshotande allergier, hans reaktioner varierar från illamående och prickar (de flesta baljväxter) till obehag i halsen och vad han upplever som lite svårt att andas av ärtor och nötter (vi har dock aldrig behövt åka in). Skolbespisningen har gjort fel några gånger men han har aldrig fått fel hos kompisar. Hos en kompis tackar han dock alltid nej till allt han inte säkert vet han tål för han litar inte på att den mamman har koll (vilket nog är en helt korrekt analys :) )
  • Sun 2 May 2021 01:39
    #6
    Emala skrev 2021-04-30 22:26:04 följande:

    Min son har väldigt kraftig jordnötsallergi. Han fyller snart fyra år. Han kan dö om han blir utsatt för jordnötter.

    Än så länge har det gått bra, men hur blir det när han börjar leka hemma hos kompisar? Kalas?

    Hur ska man våga lämna över ansvaret till någon annan so m man kanske knappt känner?

    Någon mer som har barn med allvarlig allergi som vill dela med sig?


    Min son har svår allergi mot ägg (även luftburen allergi, vilket är ovanligt när det gäller ägg och ägg finns ju ofta i allt möjligt.) Rädslan finns alltid där, men mildrades avsevärt när han var fyra år och fick Epipen (adrenalinspruta) samt diverse förebyggande mediciner.


    Vi har alltid haft extra koll och han fick vara ensam på ett kalas första gången strax innan han fyllde 6 år. Vi var nitiska, kollade innehållsförteckningar innan kalaset (och bad självklart om ursäkt och förklarade problematiken) men jag höll mig i närheten av huset under de tre timmarna, så att jag kunde rusa dit i nödfall.


    Innan dess var vi alltid med på kalas och föräldrarna uppskattade detta när vi förklarade vår oro kring hans allergi.

    Den största svårigheten jag upplevde var när vår son skulle börja förskoleklass. Läkaren på barnallergimottagningen målade upp katastrofsenarium kring just den skola han skulle gå på och förbannade det faktum att allergiskolan i vår stad hade lagt ned några år tidigare i brist på barn. Jag var skakad och rädd, men lyckades få plats på en friskola där man tog  allergin på stort allvar. Dessutom hade en av lärarna i klassen ett barn som varit allergisk mot ägg som småbarn. Det här lugnade mig mer än allt annat på jorden och vi har nu fått en mycket självständig blivande 7-åring som får lov att gå hem till kompisar (vars föräldrar förstår - alla förstår inte och det märker man ju och är med även om ens son inte vill.)


    Nästa steg i den här soppan är att vår son vill få lov att vistas på lekplatsen bakom huset (som vi inte ser) så han ska få lov att göra det när vi har köpt en GPS-klocka som han kan ringa oss ifrån.


    Han bär alltid med sig Epipen och har inte behövt sätta den i låret ännu, men vi övar med en övningspenna då och då.

  • Sun 2 May 2021 21:38
    #7
    cosinus skrev 2021-05-01 22:36:16 följande:

    Tål han övriga baljväxter? Jag upplever inte att just jordnötter gömmer sig på så många ställen, mycket värre med soja och typ ärtprotein för att inte tala om alla nya kreativa idéer att dryga ut korv och bröd och annat med bönor. Folk har dessutom en genuin respekt för just jordnötsallergi så är det bara det tror jag absolut det ska gå att få gehör.

    Men börja enkelt. Berätta för föräldrarna att det är nytt för dig och att du inte vet hur han reagerar i andras hem där man äter allt och så låter du honom komma nyäten, leka 2 timmar och vara tydlig med att han inte ska äta något under tiden.

    Sen bygga på, låta folk bjuda på något du godkänt o s v. Du kommer snabbt märka vilka som har koll och vilka som absolut inte har det. På kalas kan du utan problem hänga med upp i sexårs. Så länge är det alltid några som inte vågar vara utan föräldrar.

    Jag förstår skräcken men börja lugnt och prova dig fram. Förr eller senare måste du ju börja låta honom vara mer fritt så lika bra börja öva dig, honom och kompisarnas föräldrar under kontrollerade former.

    Sonen har inga livshotande allergier, hans reaktioner varierar från illamående och prickar (de flesta baljväxter) till obehag i halsen och vad han upplever som lite svårt att andas av ärtor och nötter (vi har dock aldrig behövt åka in). Skolbespisningen har gjort fel några gånger men han har aldrig fått fel hos kompisar. Hos en kompis tackar han dock alltid nej till allt han inte säkert vet han tål för han litar inte på att den mamman har koll (vilket nog är en helt korrekt analys :) )


    Soja och ärtor har han fått i sig några gånger, och det verkar inte framkallat allergi.

    Jag har också ett äldre barn som är allergisk mot nötter, men det är en korsallergi med björkpollen, och symptomen blir olustkänsla plus att det kliar i halsen.
  • Sun 2 May 2021 21:54
    #8
    Hyllemor skrev 2021-05-02 01:39:45 följande:

    Min son har svår allergi mot ägg (även luftburen allergi, vilket är ovanligt när det gäller ägg och ägg finns ju ofta i allt möjligt.) Rädslan finns alltid där, men mildrades avsevärt när han var fyra år och fick Epipen (adrenalinspruta) samt diverse förebyggande mediciner.

    Vi har alltid haft extra koll och han fick vara ensam på ett kalas första gången strax innan han fyllde 6 år. Vi var nitiska, kollade innehållsförteckningar innan kalaset (och bad självklart om ursäkt och förklarade problematiken) men jag höll mig i närheten av huset under de tre timmarna, så att jag kunde rusa dit i nödfall.

    Innan dess var vi alltid med på kalas och föräldrarna uppskattade detta när vi förklarade vår oro kring hans allergi.

    Den största svårigheten jag upplevde var när vår son skulle börja förskoleklass. Läkaren på barnallergimottagningen målade upp katastrofsenarium kring just den skola han skulle gå på och förbannade det faktum att allergiskolan i vår stad hade lagt ned några år tidigare i brist på barn. Jag var skakad och rädd, men lyckades få plats på en friskola där man tog  allergin på stort allvar. Dessutom hade en av lärarna i klassen ett barn som varit allergisk mot ägg som småbarn. Det här lugnade mig mer än allt annat på jorden och vi har nu fått en mycket självständig blivande 7-åring som får lov att gå hem till kompisar (vars föräldrar förstår - alla förstår inte och det märker man ju och är med även om ens son inte vill.)

    Nästa steg i den här soppan är att vår son vill få lov att vistas på lekplatsen bakom huset (som vi inte ser) så han ska få lov att göra det när vi har köpt en GPS-klocka som han kan ringa oss ifrån.

    Han bär alltid med sig Epipen och har inte behövt sätta den i låret ännu, men vi övar med en övningspenna då och då.


    Min son har haft Epipen och även kortison mm sedan han var 10 månader.

    Vi har aldrig behövt använda Epipen, men kortison har vi gett vid ett par tillfällen då vi varit hemma hos folk och han börjat bete sig annorlunda, tex plötsligt ta sig för halsen.
  • Mon 3 May 2021 07:01
    #9

    Hej ta! Min bror hade samma allergi som din son. Det är en ganska enkel grej att vara mkt allergisk mot i Sverige då det är så otroligt vanligt. Ingen på ett kalas skulle gå för sig att servera jordnötter eftersom det är en så vanlig allergi men självklart måste man informera innan. Jag hade kanske varit mer orolig om det var ett kalas hos en familj med annan bakgrund än svensk där jordnötter är mer vanligt förekommande i kulturen. Men inte på ett enda barnrelaterat evenemang skulle folk få för sig att ta med eller servera jordnötter.

    Min bror fick aldrig i sig någon jordnöt förrän dagen då han va ca 15 och gick in på Ica och köpte en bar där det var jordnötter i vilket stod på paketet men han va bara dum som inte läste.

  • Mon 3 May 2021 07:17
    #10
    Nicco123 skrev 2021-05-03 07:01:58 följande:

    Hej ta! Min bror hade samma allergi som din son. Det är en ganska enkel grej att vara mkt allergisk mot i Sverige då det är så otroligt vanligt. Ingen på ett kalas skulle gå för sig att servera jordnötter eftersom det är en så vanlig allergi men självklart måste man informera innan. Jag hade kanske varit mer orolig om det var ett kalas hos en familj med annan bakgrund än svensk där jordnötter är mer vanligt förekommande i kulturen. Men inte på ett enda barnrelaterat evenemang skulle folk få för sig att ta med eller servera jordnötter.

    Min bror fick aldrig i sig någon jordnöt förrän dagen då han va ca 15 och gick in på Ica och köpte en bar där det var jordnötter i vilket stod på paketet men han va bara dum som inte läste.


    Nu tar du nog i - "ingen skulle få för sig att servera jordnötter"? Jag har varit på många kalas både för barn och vuxna då en skål salta jordnötter står på bordet. Ts gör klokast i att påminna "tyvärr kan ni inte se era jordnötter" varje gång sonen blir bjuden på kalas.
  • Mon 3 May 2021 08:29
    #11

    Mitt barn har inte allvarliga allergier, men släktingar har.
    Såhär tänker jag:


    1) Informera ALLTID, både i förväg och vid ankomst. Erbjud er att gå igenom menyn inför kalaset tex "om ni säger vad ni tänkt bjuda på så kan vi säga till om det är något som kan innehålla jordnötter."
    2) Erbjud er att vara med på kalaset eller vänta utanför i bilen om ni vill testa att lämna barnet. Informera om att ni är 1 minut bort ifall något händer. OBS: Upp till barnen är 7-9 år brukar det vara ett par föräldrar med på kalasen här i vår trakt, det är barn som är blyga, lätt kissar på sig, blir arga/våldsamma, har allergier eller bara inte vill bli lämnade - deras föräldrar är med i bakgrunden. När barnen här är i förskoleåldern brukar inbjudan även inkludera föräldrarna tex: "Du som vill är välkommen att stanna och ta en kopp kaffe under tiden som barnen leker, vill du testa att lämna ditt barn på kalaset så lämnar du ditt mobilnummer."
    3) Var extremt tydlig med symptom och var medicinerna är och hur de används = låt föräldrarna öva om möjligt (kanske har ni en använd/tom epipen? Så man kan öva att ta upp den och använda den). Iaktta föräldrarnas reaktioner: Ja,ja det är väl ganska lätt? = De har ingen koll...   Jag har övat massor av gånger, men vill ändå ha en tydlig genomgång då det är livsavgörande!
    4) Det är OK att vara nojiga föräldrar! Hellre att ni stannar en extra gång och barnet lever, än att man försöker lita på andra och något hemskt händer.


    Lycka till!

  • Mon 3 May 2021 23:20
    #12

    Tack för svar!

    Såklart kommer jag informera flera gånger om hans allergi!

    Jag har ju fyra barn, och när de äldre gick på kalas så var det så att man brukade lämna dem när de var 4-5 år. Men jag vill inte lämna honom, utan vara med, och det hoppas jag föräldrarna har överseende med.

    Tror ju inte att någon kommer mata honom med jordnötter, men många har tyvärr inte koll på var jordnötter kan gömma sig :(

    När han var två år och börjat förskolan, var det ett snickersomslag som fladdrar från gångbanan precis utanför staketet och in på förskolegården, tex

  • Mon 3 May 2021 23:25
    #13
    annabellelee skrev 2021-05-03 07:17:49 följande:

    Nu tar du nog i - "ingen skulle få för sig att servera jordnötter"? Jag har varit på många kalas både för barn och vuxna då en skål salta jordnötter står på bordet. Ts gör klokast i att påminna "tyvärr kan ni inte se era jordnötter" varje gång sonen blir bjuden på kalas.


    Ja, jordnötter serveras ju ofta krogar och flygplan tex.

    Är såklart rädd även hur det blir när han blir vuxen.

    Har en vän som dog som 19-åring efter att ha blivit utsatt för jordnötter på krogen.
Svar på tråden Någon mer som har barn med allvarlig allergi?