• Sat 1 May 2021 09:07
    626 visningar
    12 svar
    12
    626

    Gemensam/delad ekonomi vid renovering?

    Hej!

    Jag och min sambo ska flytta till hus och jag kommer gå in med ca 100 000 kr mer i kontantinsats. Vi vill äga fastigheten lika mycket så vi kommer att skriva ett samboavtal som visar att jag kommer att få ut detta belopp vid en ev försäljning.

    Vi funderar på att köra med en delad ekonomi - Alltså att vi delar lika på hyra osv och sedan får vi shoppa och spara på eget håll. Dock tjänar min sambo mer än mig så han kommer vilja gå in med mer pengar än mig i renovering varje månad. Jag vill ju med renovera men kommer inte ha råd med lika mycket som han. Hur ska vi göra i denna situation? Ska vi inte ha delad ekonomi eller skulle man kunna skriva i samboavtalet att kvitton från renovering dras av från den kontantinsats som jag la in mer tex?

    Ha ni några förslag på hur ni gjort så får ni gärna ge tips! :)

    Mvh,

    Husägare

  • Svar på tråden Gemensam/delad ekonomi vid renovering?
  • Sat 1 May 2021 09:15
    #1
    +1

    Med det upplägget tycker jag att kvittning mot din extra kontantinsats känns rimlig, så länge ni är överens om den renovering som görs.

  • Anonym (Anna)
    Sat 1 May 2021 09:17
    #2

    Mitt råd till dig är att kontakta en jurist. Det kostar en slant, men det kan vara värt det då det handlar om ganska stora belopp. Det finns alltid saker man inte vet om eller inte tänker på och som juristen har koll på.

  • Anonym (Annik­a)
    Sat 1 May 2021 09:51
    #3
    +2

    Borde det inte vara enkelt att göra så här:
    Du lånar honom 50000:-, som ni skriver ett skuldebrev på, och bestämmer att han betalar tillbaka X kr/mån.
    Då går ni in med lika mycket kontantinsats, och genom att han betalar till dig kan ni lägga lika mycket på renoveringar.

  • Sat 1 May 2021 10:40
    #4
    Anonym (Annika) skrev 2021-05-01 09:51:18 följande:

    Borde det inte vara enkelt att göra så här:
    Du lånar honom 50000:-, som ni skriver ett skuldebrev på, och bestämmer att han betalar tillbaka X kr/mån.
    Då går ni in med lika mycket kontantinsats, och genom att han betalar till dig kan ni lägga lika mycket på renoveringar.


    Det där låter helt klart som en mycket smidigare lösning.
  • Sat 1 May 2021 10:56
    #5

    Ett annat alternativ är att ni noga bokför vad ni båda betalar för huset (inkluderat köp, renoveringar och eventuella andra värde påverkande saker ni gör) och utgår från en sådan uträkning om ni separerar. Blir till viss del som att kvitta renoveringskostnader mot kontantinstatsen men det täcker nog upp bättre att göra på det sättet. Beroende på hur stora renoveringar det är och över hur lång tid, är det nog inte omöjligt att renoveringskostnaderna i slutändan når upp i de där 100 000 kronorna.

  • Sun 2 May 2021 02:13
    #6

    Jag och mitt ex gjorde precis det där - och vi betalade en jurist för att skriva ett samboavtal. Det blev inte alls dyrt eftersom vi hade det mesta kring vår ekonomi på papper innan vi gick dit och hon undrade faktiskt vad vi gjorde där, eftersom vi hade så bra koll. Jag är enormt glad att vi skrev det där samboavtalet som kostade oss ett par tusenlappar - när vi väl var sura på varandra och stugan skulle säljas. Det viktigaste, bortsett från vad man lägger in i boendet - blev för mig (med mycket sämre ekonomi än min man) var listor som upprättades under åren kring ärvda antikviteter som JAG ägde.

  • Sun 2 May 2021 02:40
    #7

    Måste bara flika in att "kvitton från renovering" i pappersformat kommer kanske förlorat all sin läsbarhet efter några år, så ta kopior på dem så de håller. Annars kan det sluta med bara en hög vita papperslappar (beroende på vilken sorts kvitto papper de skrivits ut på).

  • Anonym (ll)
    Tue 4 May 2021 12:12
    #8

    Detta är så typisk kvinnor. Dom 100,000 som ts går in med ska minsann det skrivas avtal om men dom pengarna mannen går in med i renoveringen (som säkert han även utför) och som kommer höja värdet på huset är det visst inte så noga med.

  • Tue 4 May 2021 15:15
    #9

    Enklast är väl att ni anpassar renoveringarna till vad du har råd med.

    Hålla på med kvitton och sånt kan man väl också göra, men det verkar krångligt.

    Kan du jobba extra annars så du får lite bättre imkomst?

  • Tue 4 May 2021 15:18
    #10
    Anonym (ll) skrev 2021-05-04 12:12:57 följande:

    Detta är så typisk kvinnor. Dom 100,000 som ts går in med ska minsann det skrivas avtal om men dom pengarna mannen går in med i renoveringen (som säkert han även utför) och som kommer höja värdet på huset är det visst inte så noga med.


    Jo, det är ju precis det frågan handlar om? Att hon tycker att det är viktigt att det blir rätt om han skulle betala mer av hantverkarräkningarna.
  • Tue 4 May 2021 17:09
    #11

    Vi kom fram till att göra ett avtal där jag går in med mer och att han sedan betalar kvittar av renoveringskostnader, vi har skrivit ner allt och kan sedan räkna av så att det i slutändan stämmer :) Tack för era tips!

  • Sat 8 May 2021 13:52
    #12

    Hur mycket mer pengar kommer han gå in med för renovering?

Svar på tråden Gemensam/delad ekonomi vid renovering?