• Sat 1 May 2021 18:52
    2192 visningar
    25 svar
    25
    2192

    Hur ska man lyckas köpa ett hus?

    Kollat på hus i många år nu. Varit svårt att hitta ett som vi tycker om, som ligger rätt & för rätt pris.

    En gång vann vi budgivning på ett hus vi ville ha, men säljarna valde annan budgivare. En gång skulle vi på visning men huset blev sålt efter en video visning som varit någon dag innan. Nu dom senaste två husen vi var inbokade på visning för blev visningarna inställda då husen redan sålts. Hur otur kan man ha, ska det vara såhär svårt?

    Hur ska man göra egentligen? Ska man strunta i att anmäla sig på visning och bara kontakta säljaren istället? Hur har ni lyckats köpa?

  • Svar på tråden Hur ska man lyckas köpa ett hus?
  • Anonym (Ekono­m)
    Sat 1 May 2021 18:57
    #1
    Bananskal skrev 2021-05-01 18:52:56 följande:

    Kollat på hus i många år nu. Varit svårt att hitta ett som vi tycker om, som ligger rätt & för rätt pris.

    En gång vann vi budgivning på ett hus vi ville ha, men säljarna valde annan budgivare. En gång skulle vi på visning men huset blev sålt efter en video visning som varit någon dag innan. Nu dom senaste två husen vi var inbokade på visning för blev visningarna inställda då husen redan sålts. Hur otur kan man ha, ska det vara såhär svårt?

    Hur ska man göra egentligen? Ska man strunta i att anmäla sig på visning och bara kontakta säljaren istället? Hur har ni lyckats köpa?


    Du har bara haft otur. Normalt sett vinner högsta budet.
  • Anonym (Henri­k)
    Sun 2 May 2021 00:22
    #2

    Normalt sett vinner högsta budet, men det kan vara en idé att be om att få titta på huset innan själva visningen.

  • Anonym (Köpar­e)
    Sun 2 May 2021 07:57
    #3

    Vi köpte ett hus ingen annan ville ha tillslut. Rehabiliteringsbehov.

    Vi försökte både vara med i budrundor (dock gick det alltid över vårt maxtak så vi hade aldrig högsta bud) och kontaktade säljarna med bud innan (men de sa nej).

  • Sun 2 May 2021 08:46
    #4

    Jag vet inte var i Sverige du bor men här i Stockholm är det ett osedvanligt högt tryck och alla verkar smått maniska i sitt beteende. Radhus som, för inte så länge sedan, fick för 5 miljoner säljs nu för 6.5, mindre husvagn fick för 6.5 går nu för 8.5.

    Jag fattar det inte själv om jag ska vara ärlig.

  • Anonym (Hind)
    Sun 2 May 2021 08:58
    #5

    Bra fråga. Vi brottades med samma fråga under många år. Egentligen finns väl bara bara två taktiker:

    1. Kör aggressivt, mejla mäklare och be om förvisningar innan andra, lägg bud typ "om du säljer nu innan riktiga visningen lägger jag x kr över utgångspriset"

    2.Kompromissa med någon av faktorerna i ert önskehus. Kanske får ni välja ett hus som är lite längre bort än ni skulle önskat, eller är lite mindre än drömhuset.

    Vi försökte taktik 1, men är inte tillräckligt aggressiva, så bytte till taktik 2.

    Rent generellt är det galet hur husköp går till - man tittar på ett hus EN gång, och ska sedan bestämma om man vill lägga flera miljoner på det?! Och man har bara 2 dagar på sig att bestämma, sedan stänger mäklaren budgivningen och det är över. Jag behöver mycket mera tid på mig att fundera, vanligtvis tänker jag över inköp noga och det känns galet att man MÅSTE impulsköpa hus, för budgivningen är över efter en vecka om ens det.

  • Anonym (Uggla­n)
    Sun 2 May 2021 09:32
    #6

    När det var drag i lägenheter i vår gamla studentstad så fick man bestämma sig och buda inom 4 h efter visning för annars var lägenheten såld.

    Så då gällde det ju att ha pengarna redo. Vi förlorade tre lägenheter i den förening där vi ville bo innan vi lyckades kuppa den fjärde.

    Även nu när vi är äldre och har pengar så har vi förlorat en bostad som vi t.o.m hade skrivit kontrakt på men fick riva igen för det var ett juridiskt fel i objektet.
    Då var vi rätt knäckta och orkade inte kolla på fler bostäder på ett halvår.
    Men det blev en ännu bättre till sist.

    Om ni fortsätter att vara snabba och proaktiva så kommer det att hända.

  • Anonym (Katja­)
    Sun 2 May 2021 09:36
    #7

    Hittade en intressant artikel i ämnet i dn. Har du inloggmöjlighet så läs.

    www.dn.se/ekonomi/villaspekulanterna-tar-till-nya-metoder-for-att-hinna-forst/

  • Sun 2 May 2021 09:41
    #8

    Är det läge att bygga nytt istället?

    Det beror ju i och för sig var man bor också.

  • Sun 2 May 2021 09:44
    #9
    PH76 skrev 2021-05-02 08:46:49 följande:

    Jag vet inte var i Sverige du bor men här i Stockholm är det ett osedvanligt högt tryck och alla verkar smått maniska i sitt beteende. Radhus som, för inte så länge sedan, fick för 5 miljoner säljs nu för 6.5, mindre husvagn fick för 6.5 går nu för 8.5.

    Jag fattar det inte själv om jag ska vara ärlig.


    En väninna till mig sålde sitt hus förra veckan bara för att säljlyckan är enorm just nu. Hon har bott i huset i tre år och gjorde en vinst på 1,5 miljoner. Det var egentligen inte dags, men hon ville inte missa tåget.
  • Sun 2 May 2021 10:03
    #10
    Dethärärmittnamn skrev 2021-05-02 09:44:29 följande:

    En väninna till mig sålde sitt hus förra veckan bara för att säljlyckan är enorm just nu. Hon har bott i huset i tre år och gjorde en vinst på 1,5 miljoner. Det var egentligen inte dags, men hon ville inte missa tåget.


    Blir hon inte tvungen att betala detta igen på sitt nya boende?
Svar på tråden Hur ska man lyckas köpa ett hus?