• Sat 1 May 2021 18:52
    2193 visningar
    25 svar
    25
    2193

    Hur ska man lyckas köpa ett hus?

    Kollat på hus i många år nu. Varit svårt att hitta ett som vi tycker om, som ligger rätt & för rätt pris.

    En gång vann vi budgivning på ett hus vi ville ha, men säljarna valde annan budgivare. En gång skulle vi på visning men huset blev sålt efter en video visning som varit någon dag innan. Nu dom senaste två husen vi var inbokade på visning för blev visningarna inställda då husen redan sålts. Hur otur kan man ha, ska det vara såhär svårt?

    Hur ska man göra egentligen? Ska man strunta i att anmäla sig på visning och bara kontakta säljaren istället? Hur har ni lyckats köpa?

  • Svar på tråden Hur ska man lyckas köpa ett hus?
  • Anonym (Han Solo)
    Sun 2 May 2021 10:08
    #11
    Dethärärmittnamn skrev 2021-05-02 09:44:29 följande:

    En väninna till mig sålde sitt hus förra veckan bara för att säljlyckan är enorm just nu. Hon har bott i huset i tre år och gjorde en vinst på 1,5 miljoner. Det var egentligen inte dags, men hon ville inte missa tåget.


    Det var nog inte så genomtänkt.
  • Sun 2 May 2021 10:18
    #12
    Anonym (Katja) skrev 2021-05-02 09:36:15 följande:

    Hittade en intressant artikel i ämnet i dn. Har du inloggmöjlighet så läs.

    www.dn.se/ekonomi/villaspekulanterna-tar-till-nya-metoder-for-att-hinna-forst/


    Har tyvärr inte inloggning. Kan du nämna någon av metoderna? :)
  • nernu
    Sun 2 May 2021 10:39
    #13

    Marknaden är galen.... vi köpte för tre år sen och då sa alla att snart spricker det. Jag var rätt nervös och tänkte att vi skulle ha väntat. Enligt booli har huset gått upp 1,5 miljon och vi bor inte i någon av de tre storstäderna. Men hur länge ska man våga chansa? Hur mycket överpris ska man betala? Jättesvårt!

  • Sun 2 May 2021 10:40
    #14
    PH76 skrev 2021-05-02 10:03:39 följande:

    Blir hon inte tvungen att betala detta igen på sitt nya boende?


    Jo, dock kan hon nu infria sin dröm om att flytta till södra Europa och bli skuldfri. Pengarna räcker till boendet där.
  • Sun 2 May 2021 10:43
    #15
    +1
    Bananskal skrev 2021-05-02 10:18:02 följande:
    Har tyvärr inte inloggning. Kan du nämna någon av metoderna? :)
    För att lyckas med villaköpet krävs inte bara en stor plånbok, utan också ett väldigt aktivt letande. Flera mäklare som DN varit i kontakt med vittnar om att spekulanterna ändrat beteende. Fler registrerar sig på mäklarnas hemsidor för att få specialutskick om kommande objekt. De ringer och mejlar aktivt för att få tips om villor som ännu inte kommit ut till försäljning.

    Det första man ska göra är att hålla sitt lånelöfte uppdaterat, det är bland det viktigaste. Sedan måste man vara snabb på att anmäla intresse, helst ringa mäklaren och säga att man är intresserad av ett visst hus. För får man ett förhandsbud så vet man ändå att det finns ett intresse från fler kunder, vilket gör att man kan kontakta dem om det kommer något förhandsbud. Det gäller att vara aktiv och vara förberedd för att sälja sin egen bostad, gärna göra sig startklar så att det går snabbt att få ut en annons.?
  • Sun 2 May 2021 10:44
    #16
    nernu skrev 2021-05-02 10:39:33 följande:

    Marknaden är galen.... vi köpte för tre år sen och då sa alla att snart spricker det. Jag var rätt nervös och tänkte att vi skulle ha väntat. Enligt booli har huset gått upp 1,5 miljon och vi bor inte i någon av de tre storstäderna. Men hur länge ska man våga chansa? Hur mycket överpris ska man betala? Jättesvårt!


    Bara att sitta still i båten.

    Vi byggde vårt hus för tio år sedan för 4,3 miljoner. Nu är det värt 7,2.

    Men vi trivs och ska inte flytta. Inte förrän barnen flyttat hemifrån och vi ledsnat.

    Det gäller ju att veta vart man ska ta vägen sedan. Jag vill nog inte bo i ett nytt hus, men tänker mig liten sommarstuga+lägenhet eller boende utomlands som pensionär.

    Men vi hoppar inte på karusellen bara för att priserna gått upp. Det får fler tåg längre fram. Dock tycker jag synd om alla som inte ens kommer in på marknaden-alla som vill flytta hemifrån t ex.
  • nernu
    Sun 2 May 2021 11:23
    #17
    Dethärärmittnamn skrev 2021-05-02 10:44:23 följande:

    Bara att sitta still i båten.

    Vi byggde vårt hus för tio år sedan för 4,3 miljoner. Nu är det värt 7,2.

    Men vi trivs och ska inte flytta. Inte förrän barnen flyttat hemifrån och vi ledsnat.

    Det gäller ju att veta vart man ska ta vägen sedan. Jag vill nog inte bo i ett nytt hus, men tänker mig liten sommarstuga+lägenhet eller boende utomlands som pensionär.

    Men vi hoppar inte på karusellen bara för att priserna gått upp. Det får fler tåg längre fram. Dock tycker jag synd om alla som inte ens kommer in på marknaden-alla som vill flytta hemifrån t ex.


    Ja nu är jag ju så glad att vi köpte. Vi kommer bo kvar här resten av livet om inget oförutsett händer. Men våra vänner har jättesvårt att hitta hus. de som hittar något köper något de egentligen inte gillar bara för att ha något. Inte kul...
  • Sun 2 May 2021 11:42
    #18

    Ni talar om södra Sverige? Det finns en halva till...

  • Anonym (Fniss­)
    Sun 2 May 2021 14:31
    #19
    Guldnovan skrev 2021-05-02 11:42:41 följande:

    Ni talar om södra Sverige? Det finns en halva till...


    Tyvärr lockar inte norr om Gävle
  • Sun 2 May 2021 14:32
    #20
    nernu skrev 2021-05-02 11:23:38 följande:

    Ja nu är jag ju så glad att vi köpte. Vi kommer bo kvar här resten av livet om inget oförutsett händer. Men våra vänner har jättesvårt att hitta hus. de som hittar något köper något de egentligen inte gillar bara för att ha något. Inte kul...


    Trist.
  • Sun 2 May 2021 15:46
    #21

    Jag skulle vänta med att köpa hus tills marknaden lugnat ner sig. Det kommer normalisera sig så småningom. Det är helt sjukt hur det är just nu, det verkar vara samma i hela västvärlden. Bor i USA och husen blir sålda innan visning och går för sjukt höga priser. Folk kontaktar husägare med brev och sms och vill köpa deras hus. Det kommer inte hålla i längden. Fler hus kommer komma på marknaden i och med att covidkrisen är över. Just nu vågar folk inte flytta eftersom dom själva inte vet om dom kommer hitta bostad så det blir en ond cirkel.

  • nernu
    Sun 2 May 2021 17:27
    #22
    AmericanMommy skrev 2021-05-02 15:46:47 följande:

    Jag skulle vänta med att köpa hus tills marknaden lugnat ner sig. Det kommer normalisera sig så småningom. Det är helt sjukt hur det är just nu, det verkar vara samma i hela västvärlden. Bor i USA och husen blir sålda innan visning och går för sjukt höga priser. Folk kontaktar husägare med brev och sms och vill köpa deras hus. Det kommer inte hålla i längden. Fler hus kommer komma på marknaden i och med att covidkrisen är över. Just nu vågar folk inte flytta eftersom dom själva inte vet om dom kommer hitta bostad så det blir en ond cirkel.


    Hur länge ska man vänta? Det har gått uppåt i tjugo år? En familj som växer har inte lyxen att vänta så länge.
  • Sun 2 May 2021 17:55
    #23
    nernu skrev 2021-05-02 17:27:25 följande:

    Hur länge ska man vänta? Det har gått uppåt i tjugo år? En familj som växer har inte lyxen att vänta så länge.


    Tror att det kommer bli bättre om 1-2 år. Men kanske är annorlunda i Sverige? Här går priserna upp och ner hela tiden. 2009 halverades huspriserna, men har sakta gått uppåt sen dess och senaste året gått upp väldigt fort.
  • nernu
    Sun 2 May 2021 19:32
    #24
    AmericanMommy skrev 2021-05-02 17:55:10 följande:

    Tror att det kommer bli bättre om 1-2 år. Men kanske är annorlunda i Sverige? Här går priserna upp och ner hela tiden. 2009 halverades huspriserna, men har sakta gått uppåt sen dess och senaste året gått upp väldigt fort.


    Här går det i princip bara upp. Stannar av tillfälligt någon gång men sedan uppåt igen. Och har gjort under lång tid. Och under lång tid har folk sagt just att vi väntar något år men det har inte ändrats än.
  • Sun 2 May 2021 20:28
    #25
    nernu skrev 2021-05-02 19:32:15 följande:

    Här går det i princip bara upp. Stannar av tillfälligt någon gång men sedan uppåt igen. Och har gjort under lång tid. Och under lång tid har folk sagt just att vi väntar något år men det har inte ändrats än.


    Det blev väl en sättning på priserna 2008, men senaste tiden har det varit ett galet rally. Jag har suktat efter fjällstuga i 5-6 år och jag ångrar ju mig rätt rejält att vi inte hoppade på då.

    Vi köpte 2009 och värdet är nog närapå det dubbla idag, som exempel så ökade snittpriset på villor i Bollnäs med 34% 2020. Det är saftigt även om priserna där inte är så höga.
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Hur ska man lyckas köpa ett hus?