• Sun 2 May 2021 10:42
    1242 visningar
    19 svar
    19
    1242

    Älskar du dina barn lika mycket?

    Är det så, älskar du alla dina barn precis lika mycket eller älskar du någon mer än den andra?

    Min partner som har ett sladdsyskon som är mycket yngre än honom, tycker att det alltid har känts som att mamman (de har bara samma mamma) har älskat och brytt sig mer om lillasystern än honom. Kanske också är för att mamman ringer dottern nästan varje dag men hon ringer inte lika ofta till min partner.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Älskar du dina barn lika mycket?
  • Anonym (A)
    Sun 2 May 2021 11:12
    #1

    Ja jag har bara ett :) Skulle iofs ha svarat nej, för en orsak att inte skaffa fler är just för att jag inte kan tänka mig att jag skulle älska ett till lika mycket.

  • Anonym (Yes)
    Sun 2 May 2021 11:43
    #2

    Har två barn och älskar dem precis lika mycket.

  • Sun 2 May 2021 11:59
    #3

    Mja. Dagsformen avgör. I grunden antar jag att kärleken är lika stor för båda barnen. I perioder älskar jag den ena mer på grund av olika faktorer, jag kanske är extra stolt över en av dem som åstadkommit något speciellt. Jag brukar säga att jag älskar min äldsta mest för att hon är min första. Hon är en kopia av mig till utseendet. Hon är kreativ, musikalisk, eftertänksam, klok och otroligt intelligent. Jag älskar min yngsta mest för att hon är min sista. Hon är envis, smart, rolig och påhittig. Hon är omtänksam och visar stor empati för andra. 

    När de var små älskade jag det barn som sov mer än det som var vaket.

  • Anonym (***)
    Sun 2 May 2021 12:37
    #4
    +1
    Anonym (A) skrev 2021-05-02 11:12:15 följande:

    Ja jag har bara ett :) Skulle iofs ha svarat nej, för en orsak att inte skaffa fler är just för att jag inte kan tänka mig att jag skulle älska ett till lika mycket.


    Hur menar du, har du begränsningar i hur mycket kärlek du kan känna?
  • Anonym (***)
    Sun 2 May 2021 12:40
    #5

    Hur mäter man kärlek?

  • Anonym (Allts­å...)
    Sun 2 May 2021 12:45
    #6

    Det där är en svår fråga.

    Jag älskar dom för att dom är mina. Men hade dottern varit någon annans barn så hade jag inte tyckt om henne alls. Hon är kaxig, moppsig och inte alls trevlig.

    Sonen är raka motsatsen; fin, lugn, vänlig, artig, kärleksfull.

  • Anonym (A)
    Sun 2 May 2021 13:14
    #7
    Anonym (***) skrev 2021-05-02 12:37:12 följande:
    Hur menar du, har du begränsningar i hur mycket kärlek du kan känna?
    Jag älskar redan mitt första barn så mycket att jag omöjligt kan se hur jag skulle älska ett barn till lika mycket. Jag tror du fattar att man inte har ett finit lager av känslor....
  • Anonym (Mija)
    Sun 2 May 2021 13:20
    #8
    +1
    Anonym (A) skrev 2021-05-02 11:12:15 följande:

    Ja jag har bara ett :) Skulle iofs ha svarat nej, för en orsak att inte skaffa fler är just för att jag inte kan tänka mig att jag skulle älska ett till lika mycket.


    Det där tror nog de allra flesta föräldrar innan andra barnet kommer.
  • Anonym (A)
    Sun 2 May 2021 13:27
    #9
    -1
    Anonym (Mija) skrev 2021-05-02 13:20:22 följande:
    Det där tror nog de allra flesta föräldrar innan andra barnet kommer.
    Eller så har man god självinsikt.
  • Anonym (Yes)
    Sun 2 May 2021 13:48
    #10
    Anonym (A) skrev 2021-05-02 13:14:15 följande:

    Jag älskar redan mitt första barn så mycket att jag omöjligt kan se hur jag skulle älska ett barn till lika mycket. Jag tror du fattar att man inte har ett finit lager av känslor....


    Anonym (A) skrev 2021-05-02 13:27:42 följande:

    Eller så har man god självinsikt.


    Fast kärleken blir dubbel vid andra barnet. inte delad.dubbel.
  • Anonym (***)
    Sun 2 May 2021 14:10
    #11
    Anonym (A) skrev 2021-05-02 13:14:15 följande:
    Jag älskar redan mitt första barn så mycket att jag omöjligt kan se hur jag skulle älska ett barn till lika mycket. Jag tror du fattar att man inte har ett finit lager av känslor....
    Du har alltså bara begränsat med kärlek?
  • Anonym (***)
    Sun 2 May 2021 14:11
    #12
    +1
    Anonym (A) skrev 2021-05-02 13:27:42 följande:
    Eller så har man god självinsikt.
    Vilken tur att du inte fick tvillingar, då hade din kärlek inte räckt till båda. 
  • Anonym (Själv­klart)
    Sun 2 May 2021 14:18
    #13

    Ja, visst älskar jag båda mina barn lika mycket! Att man kanske ringa ett barn oftare kan ju har många olika anledningar - att man älskar sina barn lika mycket betyder ju inte att man behandlar dem likadant. Jag behandlar inte mina barn likadant, delvis för att det är 12 år mellan dem, men också för att de är individer och har olika behov.


    SilverEmma skrev 2021-05-02 11:59:48 följande:

    När de var små älskade jag det barn som sov mer än det som var vaket.


    Skrattande Hahaha, ja, jag har alltid älskat mina barn mest när de sov. Tom tonåringen ser fortfarande gullig ut när hen sover.
  • Anonym (många barn mycket kärlek­)
    Sun 2 May 2021 14:29
    #14

    Jag älskar alla mina 9 barn lika mycket, men på olika sätt och för olika saker.

  • Sun 2 May 2021 16:10
    #15
    Anonym (många barn mycket kärlek) skrev 2021-05-02 14:29:02 följande:
    Jag älskar alla mina 9 barn lika mycket, men på olika sätt och för olika saker.
    Jag säger samma sak. Jag har 7 och jag pratar inte lika mycket med alla och jag hjälper dem inte lika mycket, men jag kör med "åt var och en efter behov". Just nu är det 2 av dem som behöver mig extra mycket, men nästa månad kan det vara en av de andra som behöver mig mer.
  • Sun 2 May 2021 16:23
    #16

    Självklart.
    på samma sätt som jag både älskar ett mysigt sommarregn och en vacker vinterdag.
    Mina 2 ungdomar är olika, det är inte alltid jag tycker om dem men älskar dem ändå.

  • Anonym (A)
    Sun 2 May 2021 16:28
    #17
    Anonym (***) skrev 2021-05-02 14:10:34 följande:
    Du har alltså bara begränsat med kärlek?
    Du kan slå upp vad ordet finit betyder och sen läser du mitt svar igen.
  • Sun 2 May 2021 18:04
    #18

    Jag älskar alla tre lika mycket, men på olika sätt beroende på deras ålder och personligheter. Och det har funnits dagar då jag allvarligt funderat på att sända dem i en box till Timbuktu - enkel biljett. Och dagar jag är omåttligt stolt, glad och känner att jag är otroligt lyckligt lottad.

  • Sun 2 May 2021 18:10
    #19

    Vad mäter man kärlek i? Meter? Liter? Kilo?
    Jag älskar alla mina barn för dem de är. Det betyder att kärleken ser olika ut och det är helt omöjligt att kvantifiera det eftersom de inte har samma måttskala.

Svar på tråden Älskar du dina barn lika mycket?