• Hagge345

    Jobba med sport?

    Hej! Är nyss fyllda 20 och jobbar som hantverkare. Vet inte riktigt varför jag valde att läsa till just hantverkare, troligen för att följa med kompisarna och för att man var lat och ville gå en chill linje.

    Men min stora passion har alltid varit sport och kollar på nästan all sport som går att kolla på och kollar på all statistik som går att komma över.

    Största drömmen vore att kunna leva på att jobba inom sport men även jobba på stora event som vm och os och liknande.

    Vad finns det för företag som jobbar med statistik och event eller tv?

  • Svar på tråden Jobba med sport?
  • Rödtjärnens Anna

    Statistik är ett eget ämne på universitet där du lär dig hur du gör statistiska undersökningar och bearbetar undersökningsresultatet. Du bör gilla matte och datorer för att det krävs matematiska uträkningar och programmering för att klara läsa statistik (iaf då jag läste 60 högskolepoäng för ca 10 år sen).

    Vad vill du jobba med inom event? Det finns tusen olika jobb på ett OS/VM. Lär känna rätt människor, börja engagera dig på lokal nivå, var med och organisera turneringar på hemmaplan. 

    Vad säger du om journalistik? Skriva för en tidning eller prata i radio/tv om sport är ett sätt att arbeta med sport. 

Svar på tråden Jobba med sport?