• Stolt Farsa
    Sun 2 May 2021 23:08
    1212 visningar
    24 svar
    24
    1212

    Partiledardebatten 2021

    Hej

    Fler av er såg säkert debatten som precis gick på SVT och jag skulle vilja ge mina reflektioner. Jag röstar på den rödgröna sidan (Jag tänker inte säga vilket parti för gör man det blir man ju stämplad som dumhuvud eller verklighetsfrånvänd eller gud vet vad, tyvärr....) men jag måste säga att när det kommer till brott och straff håller jag med den borgerliga sidan.

    Det är ju hemskt att läsa om alla våldsutsatta kvinnor som tvingas gömma sig för sina ex-män som det ofta handlar om. De rödgröna pratar ofta om förebyggande åtgärder medan den borgerliga sidan är mer för hårdare straff, fotboja, etc. 

    Någonstans måste man ju skydda dessa stackars kvinnor och hålla männen borta från dem. Det är jättebra med förebyggande åtgärder men du kan aldrig garantera en kvinnas säkerhet bara för att männen genomgår en genus/jämnställdhetskurs, eller att vi uppfostrar unga män om vad som är rätt och fel. Vi kan inte GARANTERA kvinnors säkerhet på det sättet. Vi vet inte om männen/pojkarna tar till sig informationen överhuvudtaget. Därför är jag mer för hårdare brott och straff när det gäller män som mördar/misshandlar kvinnor för jag tycker helt enkelt att det är viktigare att skydda kvinnorna och sitter männen inne eller har fotboja då kan vi GARANTERA kvinnors säkerhet. Det gör vi inte genom en genuskurs tyvärr.

  • Svar på tråden Partiledardebatten 2021
  • Stolt Farsa
    Sun 2 May 2021 23:26
    #2
    Anonym (muslim) skrev 2021-05-02 23:17:42 följande:

    Spelar ingen roll då svennar är äckliga


    Vad spelar ingen roll
  • Anonym (Gurra­)
    Sun 2 May 2021 23:42
    #3

    Lööf är inte riktigt klok, det var vad som framgick i debatten.

  • Stolt Farsa
    Sun 2 May 2021 23:51
    #4
    Anonym (Gurra) skrev 2021-05-02 23:42:19 följande:

    Lööf är inte riktigt klok, det var vad som framgick i debatten.


    Ett tips Gurra.

    Att bara säga att någon inte är riktigt klok utan att ens berätta varför är inte så spännande och ger ett ganska omoget intryck. Vill man bli tagen på allvar får man nog utveckla lite mer.
  • Sun 2 May 2021 23:51
    #5

    Sifo har låtit tittarna sätta betyg på partiledarnas insatser.

    Resultat:

    1. Ulf Kristersson (3,52)
    2. Ebba Busch (3,12)
    3. Jimmie Åkesson (3,07)
    4. Nooshi Dadgostar (3,05)
    5. Annie Lööf (2,97)
    6. Nyamko Sabuni (2,96)
    7. Stefan Löfven (2,83)
    8. Märta Stenevi (2,71)

  • Nellie­e
    Mon 3 May 2021 00:24
    #6

    Det är väl som vanligt; de borgerliga partierna verkställer och ser till att det händer i realiteten medan de rödgröna bara pratar men ingenting händer. Inget nytt med andra ord.

    Gällande själva ämnet som debatterades så tycker jag att det inte var en dag för tidigt.

  • Nellie­e
    Mon 3 May 2021 00:29
    #7

    Jag håller för övrigt med dig om att en genuskurs inte är lösningen.

  • Stolt Farsa
    Mon 3 May 2021 07:52
    #8
    Nelliee skrev 2021-05-03 00:29:38 följande:

    Jag håller för övrigt med dig om att en genuskurs inte är lösningen.


    Ja och nu är kanske inte det den ända förebyggande åtgärden men oavsett så är det förebyggande arbetet ingen garanti för kvinnornas säkerhet.
  • Anonym (X)
    Tue 4 May 2021 20:59
    #9

    Bästa var när Sabuni drämde till Lööf med att "du vill ju att alla ska komma hit". Wow!

  • Tue 4 May 2021 21:12
    #10

    Jag har alltid röstat på (C) förutom sista valet då det blev (M). Vet inte om jag har varit förblindad eller om Annie har blivit fruktansvärt otrevlig och självgod dom senaste åren?

    För övrigt tycker jag nya V-ledaren gjorde bra ifrån sig.

  • Anonym (X)
    Tue 4 May 2021 21:14
    #11

    Stenevi anländer till debatten i en stinkande Dieselbil.

Svar på tråden Partiledardebatten 2021