• Anonym 36
    Mon 3 May 2021 09:01
    1348 visningar
    8 svar
    8
    1348

    Munkpeppar

    Hej har o fruktansvärd oregelbunden mens och har blivit omedd att testa munkpeppar då vi försöker att skaffa barn, nu är krukstet att ja sällan har mens och därför startat med munkpeppar ändå nån som har erfarenhet av detta

  • Svar på tråden Munkpeppar
  • Mon 3 May 2021 09:20
    #1

    Ombedd?? Av vem?

  • Mon 3 May 2021 09:21
    #2

    Eller menar du tipsad?

  • Anonym 36 Trådstartaren
    Mon 3 May 2021 09:25
    #3

    Men gynekolog i första hand att prova då ja inte vill äta provera

  • Anonym (K)
    Mon 3 May 2021 09:34
    #4

    Ingen seriös gynekolog skulle säga åt dig att prova munkpeppar. Det var väl inte så att du själv föreslog det och hen sa att det var ok...? Det finns ingen vetenskap som stöder att munkpeppar skulle funka, bara så du vet. Och frågar då här kommer du garanterat få svar som "jo men jag blev gravid direkt/efter två månader/efter ett halvår" eller liknande, det bevisar ingenting eftersom de lika gärna hade blivit gravida ändå även utan munkpeppar. Ibland tar det bara tid. Gör en utredning för infertilitet om du känner dig osäker, annars kan det ta ett år även för helt friska människor.

  • Mon 3 May 2021 14:09
    #5

    Att du har så sällan mens tyder på att du sällan har ägglossning. Det brukliga då är att ta Provera och se om äl kommer igång eller också få Letrozol också. Jag förstår inte varför du inte vill prova beprövad medicin utan istället vanlig hälsokost utan minsta bevis för att det funkar. 

  • Tue 4 May 2021 13:08
    #6
    Anonym (K) skrev 2021-05-03 09:34:27 följande:

    Ingen seriös gynekolog skulle säga åt dig att prova munkpeppar. Det var väl inte så att du själv föreslog det och hen sa att det var ok...? Det finns ingen vetenskap som stöder att munkpeppar skulle funka, bara så du vet. Och frågar då här kommer du garanterat få svar som "jo men jag blev gravid direkt/efter två månader/efter ett halvår" eller liknande, det bevisar ingenting eftersom de lika gärna hade blivit gravida ändå även utan munkpeppar. Ibland tar det bara tid. Gör en utredning för infertilitet om du känner dig osäker, annars kan det ta ett år även för helt friska människor.


    pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28243425/

    Munkpeppar- Vitex agnus-castus (AC) is a phytopharmaceutical compound and is shown to be widely used to treat PMS and PMDD. In addition, it was shown to be beneficial in post-menstrual cases and it can also contribute to treatment of infertility cases in both men and women. Dopaminergic compounds available in this plant help to treat premenstrual mastodynia as well as other symptoms of the premenstrual syndrome.
  • Tue 4 May 2021 13:33
    #7

    Munkpeppar brukar rekommenderas vid långa cykler, med sen ägglossning. Jag har själv testat (pga okunskap) och fick ägglossning cd11 istället för mitt normala cd14-15. Så tror inte munkpeppar är så bra om du har utebliven ägglossning. Då kanske det är bättre att testa letrozol. Lycka till!

  • Wed 12 May 2021 11:38
    #8

    Jag hade väldigt oregelbunden mens tidigare, och när jag började med munkpeppar så blev den väldigt regelbunden efter kanske 2 månader. Min gynekolog hade dock aldrig hört talas om det, varken hon på privata kliniken eller på fertilitetskliniken. Men när vi började IVF-resan så skulle jag sluta med dom.

Svar på tråden Munkpeppar