• Tiaran

    Barnnamn påminner om manlig variant av partners ex

    Hej!

    Jag och min partner har väldigt svårt att enas om namn till vårt barn.
    Vi har inte alls många alternativ kvar, ett av namnen vi båda gillar dock är jag ändå lite osäker på -Alexander.

    Min partners ex kallade sig Alexandra- men hette det inte egentligen!
    Kallade sig själv dock det ändå på tex i vissa sociala medier och i olika arbetssammanhang.. Det gör att jag har lite svårt att bestämma mig för Alexander. 

    Är jag helt knäpp som ens tänker på det eller är det försåtligt? Min partner menar att han förstått om det var hennes namn men det var de ju inte egentligen. Men det gnager lite i mig. Kommer jag helt glömma det eller ska jag släppa det då det inte känns helt 100? Även om det för mig är det finaste alternativet vi har.

    Tacksam för lite olika infallsvinklar:)

  • Svar på tråden Barnnamn påminner om manlig variant av partners ex
  • trollhona
    Tiaran skrev 2021-05-03 12:40:19 följande:

    Hej!

    Jag och min partner har väldigt svårt att enas om namn till vårt barn.
    Vi har inte alls många alternativ kvar, ett av namnen vi båda gillar dock är jag ändå lite osäker på -Alexander.

    Min partners ex kallade sig Alexandra- men hette det inte egentligen!
    Kallade sig själv dock det ändå på tex i vissa sociala medier och i olika arbetssammanhang.. Det gör att jag har lite svårt att bestämma mig för Alexander. 

    Är jag helt knäpp som ens tänker på det eller är det försåtligt? Min partner menar att han förstått om det var hennes namn men det var de ju inte egentligen. Men det gnager lite i mig. Kommer jag helt glömma det eller ska jag släppa det då det inte känns helt 100? Även om det för mig är det finaste alternativet vi har.

    Tacksam för lite olika infallsvinklar:)


    Först och främst, Alexander är jättefint och om det är ett namn ni enats om att ni gillar så ska ni välja det.
    Vidare, förstår att du gör kopplingen till exet nu, men jag kan garantera dig att när din lilla grabb föds så kommer Alexander=Min son vara den enda kopplingen du gör. Barnet är ju en egen individ och du kommer förknippa allt med hans personlighet. 

    I värsta fall kanske ni kan enas om en kortvariant, tex Xander/Sander. Eller Axel som är rätt likt.
    Men jag tycker ni ska välja Alexander. 
  • Tiaran
    trollhona skrev 2021-05-03 12:52:50 följande:
    Först och främst, Alexander är jättefint och om det är ett namn ni enats om att ni gillar så ska ni välja det.
    Vidare, förstår att du gör kopplingen till exet nu, men jag kan garantera dig att när din lilla grabb föds så kommer Alexander=Min son vara den enda kopplingen du gör. Barnet är ju en egen individ och du kommer förknippa allt med hans personlighet. 

    I värsta fall kanske ni kan enas om en kortvariant, tex Xander/Sander. Eller Axel som är rätt likt.
    Men jag tycker ni ska välja Alexander. 
    Ja vi har varit lite inne på Sander med, vi föredrar det över Alex tex men det är nog hela namnet vi hade helst velat ha på passet liksom ;)

    Men det är säkert som du säger, tack för ditt svar!
  • fluu

    Stör det dig så stör det dig. Ett namn ska ju kännas bra för båda.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Nja)

    Jag skulle inte ta det!! Just för risken att du vet faktiskt inte om du kommer släppa det eller alltid tänka på hans ex, jag skulle absolut tänka på det hela tiden, och pappan blir undermedvetet påmind om sitt ex jämt också, på gott och ont.

    Glöm det. Hitta något annat utan negativa associationer.

  • Anonym (Ex)

    Vår dotter heter Linnea i mellannamn. Det är efter min mormor som hette Linnea och även jag gör det i mellannamn.

    Min sambos ex (över 11 år sedan) hette också Linnea men vi har aldrig lagt en tanke på det, förutom nu när jag berättar om det.

    Jag frågade även min sambo hur han såg på saken, innan vi gav vår dotter mellannamnet och han bryr sig inte.

    Jag hade ångrat mig som bara den ifall vi inte hade gett henne detta namn pga någon som sambon var tillsammans med för över ett decennium sedan.

  • trollhona
    Tiaran skrev 2021-05-03 13:29:01 följande:
    Ja vi har varit lite inne på Sander med, vi föredrar det över Alex tex men det är nog hela namnet vi hade helst velat ha på passet liksom ;)

    Men det är säkert som du säger, tack för ditt svar!
    Ni kan ju alltid döpa honom till Alexander och kalla honom Sander om det gör dig mer bekväm. Men jag kan garantera dig att det enda du kommer förknippa namnet med är just ditt barn.

    Exempel, säg att du döper ett barn till Kurt för att du gillar Nirvana, när barnet växer upp så kommer du ju inte se Kurt Cobain framför dig när du ser barnets namn, du kommer se din lilla grabb, hans leenden, hans personlighet och små egenheter som gör honom till han. Efter något år så är det det enda som din hjärna kommer koppla till, även om du hade andra tankar från början med namnet.
  • Anonym (Em)

    Tycker att du ska släppa tanken på hans ex. Alexander är ett superfint namn och jag har svårt att tro att du kommer att tänka så mycket på hans ex framöver även om ert barn får heta Alexander.

  • Tiaran
    Anonym (Ex) skrev 2021-05-04 13:42:27 följande:

    Vår dotter heter Linnea i mellannamn. Det är efter min mormor som hette Linnea och även jag gör det i mellannamn.

    Min sambos ex (över 11 år sedan) hette också Linnea men vi har aldrig lagt en tanke på det, förutom nu när jag berättar om det.

    Jag frågade även min sambo hur han såg på saken, innan vi gav vår dotter mellannamnet och han bryr sig inte.

    Jag hade ångrat mig som bara den ifall vi inte hade gett henne detta namn pga någon som sambon var tillsammans med för över ett decennium sedan.


    Tack för svar, ja det klart man vill ju inte ångra sig åt det hållet heller att man inte valde det pga det heller.
  • Tiaran
    Tow2Mater skrev 2021-05-03 22:29:07 följande:

    Om ni gillar namnet, låt inte ett gammalt ex ha den makten att styra ert val.


    Nej så vill man ju inte se på det heller känns ju väldigt löjligt om man tänker så!
  • Anonym (.)

    Tycker det känns långsökt att tänka så. Vore ju skillnad om du hade ett ex som hetat Alexander och att sonen skulle få det namnet också, det hade varit rätt konstigt. Kör på det namnet ni gillar.

Svar på tråden Barnnamn påminner om manlig variant av partners ex