• Anonym (Enkel fråga)
    Mon 3 May 2021 13:48
    5877 visningar
    169 svar
    -2 +1
    169
    5877

    Skulle ni skaffa barn med någon ur medelklassen?

    Som rubriken lyder undrar jag ifall ni skulle kunna tänka er att skaffa barn med någon ur medelklassen. Såg en liknande frågeställning angående folk som "röstar på SD" så tänkte att denna också kan vara intressant.

    Själv skulle jag inte kunna tänka mig det på grund av deras värdelösa moral och dåliga människosyn (som de dessutom ska överföra på alla andra) och deras robotaktiga sätt att uppträda och förhålla sig till omvärlden. Allt de gör och säger gör de för att säkra sin försörjning, de spår av mänsklighet som finns kvar är sällsynta och svåra att upptäcka.

    Men det stannar inte där: den mördande tristessen i det genomsnittliga medelklasshemmet får den mest optimistiske att storkna samtidigt som deras barn ska skyddas från allt och därför inte kommer kunna hantera den betydligt tuffare värld som de är arvtagare till (till viss del på grund av fegheten hos deras medelklassföräldrar).

    (Observera att man absolut kan vara medelklass och rösta på SD, så frågeställningen står inte i motsats till den tråden).

  • Svar på tråden Skulle ni skaffa barn med någon ur medelklassen?
  • Anonym (Stors­tadsbo­)
    Mon 3 May 2021 13:59
    #1
    Anonym (Enkel fråga) skrev 2021-05-03 13:48:12 följande:

    Som rubriken lyder undrar jag ifall ni skulle kunna tänka er att skaffa barn med någon ur medelklassen. Såg en liknande frågeställning angående folk som "röstar på SD" så tänkte att denna också kan vara intressant.

    Själv skulle jag inte kunna tänka mig det på grund av deras värdelösa moral och dåliga människosyn (som de dessutom ska överföra på alla andra) och deras robotaktiga sätt att uppträda och förhålla sig till omvärlden. Allt de gör och säger gör de för att säkra sin försörjning, de spår av mänsklighet som finns kvar är sällsynta och svåra att upptäcka.

    Men det stannar inte där: den mördande tristessen i det genomsnittliga medelklasshemmet får den mest optimistiske att storkna samtidigt som deras barn ska skyddas från allt och därför inte kommer kunna hantera den betydligt tuffare värld som de är arvtagare till (till viss del på grund av fegheten hos deras medelklassföräldrar).

    (Observera att man absolut kan vara medelklass och rösta på SD, så frågeställningen står inte i motsats till den tråden).


    Vilka vill du själv skaffa barn med då?
    Vilka räknar du till medelklass?
    Menar du att alla som är medelklass är likadana?
    Vet inte vad du din tolkning av medelklass är.
    Menar du vissa yrken, hur mycket dom tjänar, vart dom bor osv.
    spelar det roll vart i Sverige dom bor dvs stad vs. landsbygd,
    vilka intressen folk har.
    medelklass är ju de flesta i Sverige, tycker inte att alla lever på samma sätt, har likadana värderingar, osv.

    Definitionen av medelklass är:

     Medelklass är en vagt och ibland skiftande definierad socioekonomisk socialgrupp, som utgör ett mellanskikt i samhället.

  • Anonym (Jag ger dig...­)
    Mon 3 May 2021 14:03
    #2
    +1

    ... en stor gäsp. 

    Trodde du någon skulle ta illa upp?

  • Anonym (X)
    Mon 3 May 2021 14:08
    #3

    Jag lovar att du själv är medelklass.

  • Anonym (Enkel fråga) Trådstartaren
    Mon 3 May 2021 14:10
    #4
    Anonym (Storstadsbo) skrev 2021-05-03 13:59:46 följande:

    Vilka vill du själv skaffa barn med då?

    Vilka räknar du till medelklass?

    Menar du att alla som är medelklass är likadana?

    Vet inte vad du din tolkning av medelklass är.

    Menar du vissa yrken, hur mycket dom tjänar, vart dom bor osv.

    spelar det roll vart i Sverige dom bor dvs stad vs. landsbygd,

    vilka intressen folk har.

    medelklass är ju de flesta i Sverige, tycker inte att alla lever på samma sätt, har likadana värderingar, osv.

    Definitionen av medelklass är:

     Medelklass är en vagt och ibland skiftande definierad socioekonomisk socialgrupp, som utgör ett mellanskikt i samhället.


    De är oftare stadsbor eller har åtminstone sin arbetsplats i en urban miljö. Mindre ofta egna företagare utan har anställning. Är de egna företagare är de kanske advokater (undantaget de med Saul Goodman som sin förebild), mäklare eller försäljare. De allra flesta tjänstemän faller under kategorin och majoriteten av politiker (inklusive många SD-politiker). Undantag finns inom alla yrkeskategorier men på det stora hela går det ändå sammanfatta i generella termer.

    Ofta vet folk själva om de är medelklass eller inte. De har en viss värdegrund, tränar gärna cross-fit, är övertygade om att deras moral är den enda sanna och de ser som sin uppgift att sätta standarden för det "fulländade livet" osv.
  • Anonym (Enkel fråga) Trådstartaren
    Mon 3 May 2021 14:11
    #5
    Anonym (X) skrev 2021-05-03 14:08:10 följande:

    Jag lovar att du själv är medelklass.


    Nej absolut inte.
  • Anonym (Enkel fråga) Trådstartaren
    Mon 3 May 2021 14:14
    #6

    De har som minst en kandidatexamen och ofta, men inte alltid, har de föräldrar med en kandidatexamen.

    Nog med definitioner nu. Egentligen vet nog alla här vad som avses.

  • Anonym (aaa)
    Mon 3 May 2021 14:19
    #7
    +1
    Anonym (Enkel fråga) skrev 2021-05-03 14:14:00 följande:

    De har som minst en kandidatexamen och ofta, men inte alltid, har de föräldrar med en kandidatexamen.

    Nog med definitioner nu. Egentligen vet nog alla här vad som avses.


    Du valde med flit en grupp som är ganska svårt att definiera. Visst, det finns en definition på papper men den stämmer inte alltid överens med personen som står rakt framför dig. 

    Men som jag svarade i tråden du inspirerats av: Man väljer givetvis helt själv med vem man väljer att skaffa barn med, eller inte. Du kan göra precis hur du vill oavsett vad vi svarar i en tråd. Därmed anser jag det är ganska värdelöst att starta sådana trådar (både den här och den om SD-förälder), det blir bara larvigt. Tycker dock ditt råd är snäppet larvigare med hänvisning till "medelklass". Den andra tråden handlar åtminstone om politiskt ställningstagande. 
  • Anonym (X)
    Mon 3 May 2021 14:23
    #8
    Anonym (Enkel fråga) skrev 2021-05-03 14:11:28 följande:

    Nej absolut inte.


    De allra flesta är det.

    Vad är du då?
  • Anonym (Enkel fråga) Trådstartaren
    Mon 3 May 2021 14:24
    #9
    Anonym (Jag ger dig...) skrev 2021-05-03 14:03:46 följande:

    ... en stor gäsp. 

    Trodde du någon skulle ta illa upp?


    Nej inte direkt.

    Egentligen innehåller frågan en paradox då det är medelklassen som sätter standarden för barnafödande och uppfostran bland svenskar. Antingen är man en medelklassfamilj eller så är man "White trash" (för invandrare gäller andra regler). Medelklassen som standard för barnalstring. Inte minst då nativiteten bland svenskar sjunker för varje år.

    Jag är inte medelklass. Vet dock om flera inom både medel- och arbetarklass som undviker barn (medvetet eller omedvetet) till följd av den bisarra "medelklassens ordning" som uppstått, en ordning där män är kvinnor och kvinnor är män medan barnen ska behandlas som några slags kungligheter.
  • Anonym (Vox)
    Mon 3 May 2021 14:30
    #10
    Anonym (Enkel fråga) skrev 2021-05-03 13:48:12 följande:

    Som rubriken lyder undrar jag ifall ni skulle kunna tänka er att skaffa barn med någon ur medelklassen. Såg en liknande frågeställning angående folk som "röstar på SD" så tänkte att denna också kan vara intressant.

    Själv skulle jag inte kunna tänka mig det på grund av deras värdelösa moral och dåliga människosyn (som de dessutom ska överföra på alla andra) och deras robotaktiga sätt att uppträda och förhålla sig till omvärlden. Allt de gör och säger gör de för att säkra sin försörjning, de spår av mänsklighet som finns kvar är sällsynta och svåra att upptäcka.

    Men det stannar inte där: den mördande tristessen i det genomsnittliga medelklasshemmet får den mest optimistiske att storkna samtidigt som deras barn ska skyddas från allt och därför inte kommer kunna hantera den betydligt tuffare värld som de är arvtagare till (till viss del på grund av fegheten hos deras medelklassföräldrar).

    (Observera att man absolut kan vara medelklass och rösta på SD, så frågeställningen står inte i motsats till den tråden).


    Jag har svårt att förstå syftet med tråden. Men det är ju många som skaffar barn med folk i medelklassen. Jag antar att du tycker att medelklassen är dålig. Personligen skulle jag kunna skaffa barn med både arbetar-medel-och överklass utan problem. Det handlar mer för mig om hur man är som person, om man har ett gott hjärta och skulle kunna bli en bra förälder.

    Jag tror att du tänker lite på folk som jag själv. Jag är visserligen utlänning till hälften, men jag har satt mitt barn i en trygg skola med endast en klass i varje årskull, det är ordning och lugn och ro för barnen. Jag vill att han ska vara skyddad av många olika skäl. Tids nog kommer han att möta livets realiteter. Och nej, jag vill inte bo i "orten" eller på någon annan plats som inte är lugn och trevlig. Jag vill att mitt område ska vara en reflektion av mig själv. Jag är tjänsteman och jag tränar inte cross-fit, haha! 

    För mig är inte motsatsen till medelklass någon som röstar på SD, för mig handlar det mer om hur man lever i övrigt. Det som du tycker är tristess kanske andra tycker är jättekul - gå på bibliotek, teater, operan, gå ut i naturen och lära barnet om växter och djur osv. För mig är det något av det goda som livet har att erbjuda, det som höjer oss från vardagens monotoni. 

    Självklart vill jag att mitt barn ska vara lite "street smart" också. 

    Mitt barns pappa är inte medelklass, han kommer från en trasig bakgrund, men har hittat en väg till ett bättre liv med ett bra jobb och stabilitet. Mycket tack vare idrotten som höll honom borta från gatan. 

    Jag hittade inte den andra tråden om att skaffa barn med en SD:are, men nej, det skulle jag absolut inte kunna göra. Jag vill helst inte ha dem i min närhet överhuvudtaget. De får gärna tycka och tänka vad de vill, men bara de gör det långt ifrån mig. 
Svar på tråden Skulle ni skaffa barn med någon ur medelklassen?