• Mon 3 May 2021 16:00
    1434 visningar
    10 svar
    10
    1434

    Långvarig hög feber efter 5-årsvaccinationen

    Bonusdottern fick 5-årsvaccinationen i fredags (måndag idag).

    På lördagen fick hon hög feber, 40.1. Sedan dess har hon legat på ca 40 och hon är alltså nu inne på dag 3.

    Hur långvarig kan den höga febern bli?

    När börjar man söka vård? Finns det något "motgift" barnet får vid så kraftiga reaktioner eller vad gör sjukvården om nan skulle söka?

  • Svar på tråden Långvarig hög feber efter 5-årsvaccinationen
  • Mon 3 May 2021 16:14
    #1
    Bonusmamma29 skrev 2021-05-03 16:00:31 följande:

    Bonusdottern fick 5-årsvaccinationen i fredags (måndag idag).

    På lördagen fick hon hög feber, 40.1. Sedan dess har hon legat på ca 40 och hon är alltså nu inne på dag 3.

    Hur långvarig kan den höga febern bli?

    När börjar man söka vård? Finns det något "motgift" barnet får vid så kraftiga reaktioner eller vad gör sjukvården om nan skulle söka?


    Om barnet har feber i mer än fyra dagar kontaktar man vc. Om febern når 41 eller över och inte går ner kontaktar man akutvård ifall inte vc etc är öppet, eller om hon verkar väldigt sjuk, kanske inte är riktigt kontaktbar, om dricka/kissa inte fungerar eller om hon får feberkramper för första gången (ring 112 isf).

    www.1177.se/sjukdomar--besvar/infektioner/feber/feber-hos-barn/
  • Mon 3 May 2021 18:40
    #2

    Okej, då är det imorgon vi siktar in oss på.

    Är det vanligt att barnet har feber så länge av vaccinet?

    Vad jag läst verkar det inte jättevanligt med hög feber över huvud taget????

  • Mon 3 May 2021 18:49
    #3

    Okej, då är det imorgon vi siktar in oss på.

    Är det vanligt att barnet har feber så länge av vaccinet?

    Vad jag läst verkar det inte jättevanligt med hög feber över huvud taget????

  • Mon 3 May 2021 18:52
    #4
    Bonusmamma29 skrev 2021-05-03 18:40:18 följande:

    Okej, då är det imorgon vi siktar in oss på.

    Är det vanligt att barnet har feber så länge av vaccinet?

    Vad jag läst verkar det inte jättevanligt med hög feber över huvud taget????


    Vet tyvärr inte! Däremot fick vårt barn en stark reaktion när hen var yngre, bvc var jätteförvånade och undrade om det verkligen kunde vara vaccinet men det fanns absolut ingenting annat som hade kunnat orsaka febern mm. De symptom som hen fick då verkade knappt ens finnas listade bland biverkningarna. Väldigt märkligt.
  • Mon 3 May 2021 20:26
    #5

    Nämen fy vale???? Får nan fråga vad hen fick mer för biverkningar?

    Tycker tjejen nyst ett par gånger och varit en liten aning täppt i näsan????

  • Mon 3 May 2021 20:43
    #6

    Alltså jag skulle nog inte tro att det är vaccinet. Den febern brukar för det första slå till på typ eftermiddag eller kväll samma dag och inte bli så hög. Så om hon fick spruta på fredag och sen så hög feber på lördag skulle jag helt ärligt gissa på något annat. Mer otur att det var i nära anslutning

  • Mon 3 May 2021 20:51
    #7

    Hum, mja jag är väldigt osäker???? Ingen vi träffat är sjuk eller hat blivit sjuk efter. Inte systern heller. Läst att det är mycket ovanligt med så hög feber så det verkar över lag märkligt alltihopa.

    Kollade nyss tempen. 39.9...

  • Tue 4 May 2021 21:46
    #8
    hurtänktedunu skrev 2021-05-03 20:43:18 följande:

    Alltså jag skulle nog inte tro att det är vaccinet. Den febern brukar för det första slå till på typ eftermiddag eller kväll samma dag och inte bli så hög. Så om hon fick spruta på fredag och sen så hög feber på lördag skulle jag helt ärligt gissa på något annat. Mer otur att det var i nära anslutning


    Jag håller med om detta. Det är troligtvis något virus hon har fått och inte en reaktion av vaccinet. Inkubationstiden för många virus är ju upp till 14 dagar (ibland mer!) så om din bonusdotter träffade någon som smittade henne för två veckor sen så kan hon bli sjuk nu. Inget konstigt alls.

    Vi var hos läkaren med vår son i helgen, då han plötsligt fick hög feber i tre dagar efter att ha varit förkyld utan feber i över en vecka. Läkaren sa då till oss att det är normalt att ha feber i fem dagar, men sen ska man söka vård.
  • Tue 4 May 2021 21:51
    #9

    Om du är osäker så är det allmäntillståndet som är det viktiga även vid feber. Barnet ska ha perioder av normal vakenhet, och inte ligga slapp och slö hela tiden. Det är viktigt att barnet får i sig vätska, extra mycket eftersom man gör av med mycket vätska vid feber. Kolla att hon kissar normalt, och ge henne sånt hon vill ha att dricka, saft, läsk, isglass osv. Mat är inte lika viktigt, men såklart bra om hon får i sig lite mat också. Sålänge detta funkar så behöver man inte vara orolig.

    Man kan också varva Alvedon och Ipren för att sänka febern, då brukar barnet bli mer sugen på att äta och dricka.

  • Tue 4 May 2021 23:20
    #10

    Mitt barn fick också hög feber efter 5årsvaccinet. Armen svullnade också upp jättemycket (ända ner till armvecket). Vi åkte in och det rapporterades direkt som en vaccinbiverkning. De tog andra prover men vi fick veta att det med största sannolikhet berodde på vaccinet. Vi blev förvånade då hon aldrig fått reaktioner förut men fick veta att 5årsvaccinet är en helt annan sort än det de tidigare fått (även om det är mot samma sjukdomar). Hoppas febern släpper snart.

Svar på tråden Långvarig hög feber efter 5-årsvaccinationen