• Anonym (Ts)
    Mon 3 May 2021 18:42
    2820 visningar
    90 svar
    90
    2820

    Covid test hur göra med förskola?

    Vaknade idag med muskelsmärta och trötthet. Ytterst lätt snuva. Tog Alvedon och kände mig mkt bättre. Jobbade. Hemifrån.

    När Alvedon släppt kom muskelsmärtan igen- trötthet. Inte lika mkt dock. Ingen direkt aptit. Ingen feber eller så. Tänkte att jag vet att covid gått på barnens förskola. Muskelsmärtsn känns inte igen. Så något känns ju annorlunda. Bokat tid för covid test. Fanns tid tidigast onsdag em (hur är det ens så?!).

    Iaf. Sen kom maken hem idag från jobb och sa att två av hans kollegor som han jobbar mer testat positivt för covid. Så han ska också testa sig. Inga symtom dock.

    Så, i vår kommun får barnen vara på Fsk fram till positivt covid test. Föräldern utan symtom lämnar. Men jag känner mig kluven. Tänker att jag bör ha de hemma. Samtidigt som jag är klar och pigg nog att jobba och har två utbildningsdagar och möten som jag gärna hade genomfört. Men det går ju inte med två småttingar hemma.

    Hade ni lämnat på Fsk eller ej? Givetvis stannar de hemma om nån av oss skulle ha pos covid test men det vet vi ju tidigast på torsdag em tänker jag :-/

  • Svar på tråden Covid test hur göra med förskola?
  • Anonym (A)
    Mon 3 May 2021 18:44
    #1

    Ska du jobba hemifrån så kan du inte ha barnen hemma. Det kommer inte bli bra med nånting då.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Mon 3 May 2021 18:53
    #2
    Anonym (A) skrev 2021-05-03 18:44:34 följande:

    Ska du jobba hemifrån så kan du inte ha barnen hemma. Det kommer inte bli bra med nånting då.


    Nej precis så alternativet är att antingen sjuka sig eller låta de gå. Känner mig kluven.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Mon 3 May 2021 18:53
    #2
    Anonym (A) skrev 2021-05-03 18:44:34 följande:

    Ska du jobba hemifrån så kan du inte ha barnen hemma. Det kommer inte bli bra med nånting då.


    Nej precis så alternativet är att antingen sjuka sig eller låta de gå. Känner mig kluven.
  • Anonym (.)
    Mon 3 May 2021 19:03
    #3
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-03 18:42:34 följande:

    Vaknade idag med muskelsmärta och trötthet. Ytterst lätt snuva. Tog Alvedon och kände mig mkt bättre. Jobbade. Hemifrån.

    När Alvedon släppt kom muskelsmärtan igen- trötthet. Inte lika mkt dock. Ingen direkt aptit. Ingen feber eller så. Tänkte att jag vet att covid gått på barnens förskola. Muskelsmärtsn känns inte igen. Så något känns ju annorlunda. Bokat tid för covid test. Fanns tid tidigast onsdag em (hur är det ens så?!).

    Iaf. Sen kom maken hem idag från jobb och sa att två av hans kollegor som han jobbar mer testat positivt för covid. Så han ska också testa sig. Inga symtom dock.

    Så, i vår kommun får barnen vara på Fsk fram till positivt covid test. Föräldern utan symtom lämnar. Men jag känner mig kluven. Tänker att jag bör ha de hemma. Samtidigt som jag är klar och pigg nog att jobba och har två utbildningsdagar och möten som jag gärna hade genomfört. Men det går ju inte med två småttingar hemma.

    Hade ni lämnat på Fsk eller ej? Givetvis stannar de hemma om nån av oss skulle ha pos covid test men det vet vi ju tidigast på torsdag em tänker jag :-/


    Om du har två utbildningsdagar, då kan maken vara hemma med barnen istället. 
    Han ska ju ändå inte till jobbet, så han kan vabba. 
  • Anonym (A)
    Mon 3 May 2021 19:03
    #4
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-03 18:53:15 följande:
    Nej precis så alternativet är att antingen sjuka sig eller låta de gå. Känner mig kluven.
    Vet du, sjukskriv dig. Du är faktiskt sjuk. Och ingen tackar dig för att du jobbar de här dagarna extra. Då kan du ha barnen hemma med gott samvete, samtidigt som du minimerar risken att smitta andra och kan ha gott samvete även för det.
  • Anonym (M)
    Mon 3 May 2021 19:14
    #5

    Kan du leva med tanken att du har smittat dina barns pedagoger eller fört vidare smittan? När man har kommit så långt att man bokat ett test så tror man att man har det.. riktigt dumt att släppa i väg barnen då. Sjuk dig.. du har ju syntom.

  • Mon 3 May 2021 19:33
    #6

    Barnet ska naturligtvis stanna och du sjukanmäler dig.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Mon 3 May 2021 19:58
    #7
    Anonym (.) skrev 2021-05-03 19:03:28 följande:

    Om du har två utbildningsdagar, då kan maken vara hemma med barnen istället. 

    Han ska ju ändå inte till jobbet, så han kan vabba. 


    ? Han ska jobba. Han har inga symtom. Han testar sig enbart för han jobbat nära kollegorna. Men får enligt sin chef vara på jobb då han ej har minsta lilla symtom.

    Jag är den enda som har symtom men inte till den grad att jag ej kan jobba om jag skulle vilja det. Lutar dock åt att sjuka mig.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Mon 3 May 2021 20:04
    #8
    Anonym (M) skrev 2021-05-03 19:14:40 följande:

    Kan du leva med tanken att du har smittat dina barns pedagoger eller fört vidare smittan? När man har kommit så långt att man bokat ett test så tror man att man har det.. riktigt dumt att släppa i väg barnen då. Sjuk dig.. du har ju syntom.


    Vet faktiskt inte hur man ska besvara detta? Leva med... tja... jag gör vad jag kan för att inte föra någon smitta vidare. Har jobbat hemma senaste året. Dag in o dag ut. Går på Ica ensam. Utan barn. Snabbt in. Snabbt ut. Handlar det mesta online. Mat, kläder och andra förnödenheter. Åker inte kollektivt. Använder handskar och munskydd när jag väl måste ut. Ända personer jag träffar är min familj och barnens förskolepedagoger då jag hämtar och lämnar. Förskolan ringde för en vecka sedan och påtalade att de har covid på förskolan. Troligtvis är det därifrån jag fått det (då vi fortf får gå in på förskolan för att både hämta o lämna). Jag har ju förmodligen mött den/de som senare fått covid. Kan de leva med det? Ja det kan dem. Och det ska dem. Mina barn är fullt friska. Har inga symtom och än så länge har inte jag heller ett pos covid test. Men symtom absolut. Milda men absolut symtom vilket så klart gör att JAG inte lämnar eller hämtar. Jag håller mig ifrån förskolan.

    Vad jag menar är. Dramatiken. Om jag kan leva med att ha smittat. Ja, ungefär på samma sätt som jag lever vidare om jag mot all förmodan skulle smitta de med förkylning eller annan virusinfektion.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Mon 3 May 2021 20:06
    #9
    Anonym (A) skrev 2021-05-03 19:03:37 följande:

    Vet du, sjukskriv dig. Du är faktiskt sjuk. Och ingen tackar dig för att du jobbar de här dagarna extra. Då kan du ha barnen hemma med gott samvete, samtidigt som du minimerar risken att smitta andra och kan ha gott samvete även för det.


    Ja, det lutar åt det. Att sjuka mig.
Svar på tråden Covid test hur göra med förskola?