• Mon 3 May 2021 23:33
    1372 visningar
    35 svar
    35
    1372

    Medicinska sekreterare (eller annan vårdpers.)!

    Jag har vid ett par tillfällen noterat i loggrapporten i min journal att det efter läkarsamtal varit tre st medicinska sekreterare inne i min journal.

    En har naturligtvis skrivit diktatet. Vad kan de andra två ha haft för ärende i min journal?

    Det har inte bokats någon ny tid, skickats någon remiss eller liknande. Så, hur kan det behövas tre med. sekr. för ett läkarbesök?

  • Svar på tråden Medicinska sekreterare (eller annan vårdpers.)!
  • Anonym (A)
    Tue 4 May 2021 08:19
    #1

    Jag jobbar som medicinsk sekreterare. Det finns rätt många anledningar till att man behöver gå in i en persons journal, naturligtvis en som skriver, sen kan man behöva kolla provsvar, röntgensvar, ett brev kanske ska skickas hem till dig och då går vi in och tar fram adressen som står i din journal, eller kolla telefonnummer, om till exempel provsvar kommit senare än det primära diktatet så dikteras också en liten anteckning om det. Ibland vill jag också dubbelkolla att läkaren signerat anteckningen och då går jag in och kollar att så skett. Som sagt, finns en mängd olika anledningar.

  • Tue 4 May 2021 10:06
    #2

    Tack för svar!

    Ja, dessa anledningar förstår jag. Men det har som sagt rört sig om samtal med läkaren. Det har inte tagits några prover, gjorts någon typ av undersökning eller liknande. Jag har inte haft någon form av kontakt med sjukhuset efter besöket.

    Det är därför jag har så svårt att förstå varför tre OLIKA medicinska sekreterare varit i journalen i samband med ett besök. Två stycken dagen då anteckning blev till och ytterligare en dagen efter det.

  • Anonym (hos)
    Tue 4 May 2021 10:12
    #3
    Helledusingenda skrev 2021-05-04 10:06:49 följande:

    Tack för svar!

    Ja, dessa anledningar förstår jag. Men det har som sagt rört sig om samtal med läkaren. Det har inte tagits några prover, gjorts någon typ av undersökning eller liknande. Jag har inte haft någon form av kontakt med sjukhuset efter besöket.

    Det är därför jag har så svårt att förstå varför tre OLIKA medicinska sekreterare varit i journalen i samband med ett besök. Två stycken dagen då anteckning blev till och ytterligare en dagen efter det.


    Där jag jobbar går sekreterare in och registrerar själva besöket efter att det genomförts, även telefonbesök. Därför kan flera olika sekreterare gå in i samma besök, en skriver diktatet, en efterregistrerar etc. 

    Sen kan sekreterare ha anledning att gå igenom tex alla patienter som är bokade under en dag för att se att alla besök blev av (ibland bokas telefonbesök men man får inget svar eller så) eller att provsvar, remisser och annat blivit genomgångna, och då kan det ju vara ytterligare någon som går in i journalen. Man blir loggad i journalen även om man bara går in i en bokning och inte ens kollat i själva textbitarna i journalen. 
  • Anonym (A)
    Tue 4 May 2021 10:13
    #4
    Helledusingenda skrev 2021-05-04 10:06:49 följande:

    Tack för svar!

    Ja, dessa anledningar förstår jag. Men det har som sagt rört sig om samtal med läkaren. Det har inte tagits några prover, gjorts någon typ av undersökning eller liknande. Jag har inte haft någon form av kontakt med sjukhuset efter besöket.

    Det är därför jag har så svårt att förstå varför tre OLIKA medicinska sekreterare varit i journalen i samband med ett besök. Två stycken dagen då anteckning blev till och ytterligare en dagen efter det.


    När man registrerar patienten i ?kassan? så loggas det också. Därför kan det vara olika.
  • Tue 4 May 2021 10:54
    #5
    Anonym (hos) skrev 2021-05-04 10:12:59 följande:

    Där jag jobbar går sekreterare in och registrerar själva besöket efter att det genomförts, även telefonbesök. Därför kan flera olika sekreterare gå in i samma besök, en skriver diktatet, en efterregistrerar etc. 

    Sen kan sekreterare ha anledning att gå igenom tex alla patienter som är bokade under en dag för att se att alla besök blev av (ibland bokas telefonbesök men man får inget svar eller så) eller att provsvar, remisser och annat blivit genomgångna, och då kan det ju vara ytterligare någon som går in i journalen. Man blir loggad i journalen även om man bara går in i en bokning och inte ens kollat i själva textbitarna i journalen. 


    Det låter som en möjlig förklaring med någon form av efterregistrering kanske.

    Tack för förklaringen om att det loggas även via bokningen. Det har gällt synnerligen känsliga samtal, så självklart vill man att så få människor som möjligt är i journalen.
    Anonym (hos) skrev 2021-05-04 10:12:59 följande:

    Där jag jobbar går sekreterare in och registrerar själva besöket efter att det genomförts, även telefonbesök. Därför kan flera olika sekreterare gå in i samma besök, en skriver diktatet, en efterregistrerar etc. 

    Sen kan sekreterare ha anledning att gå igenom tex alla patienter som är bokade under en dag för att se att alla besök blev av (ibland bokas telefonbesök men man får inget svar eller så) eller att provsvar, remisser och annat blivit genomgångna, och då kan det ju vara ytterligare någon som går in i journalen. Man blir loggad i journalen även om man bara går in i en bokning och inte ens kollat i själva textbitarna i journalen. 


    Det låter som en möjlig förklaring med någon form av efterregistrering kanske.

    Tack för förklaringen om att det loggas även via bokningen. Det har gällt synnerligen känsliga samtal, så självklart vill man att så få människor som möjligt är i journalen
  • Tue 4 May 2021 10:56
    #6
    Anonym (A) skrev 2021-05-04 10:13:51 följande:

    När man registrerar patienten i ?kassan? så loggas det också. Därför kan det vara olika.


    Jag har självregistrerat mig och det gäller 7 resp 8 dagar efter besöket.
  • Anonym (A)
    Tue 4 May 2021 10:59
    #7
    Helledusingenda skrev 2021-05-04 10:56:33 följande:

    Jag har självregistrerat mig och det gäller 7 resp 8 dagar efter besöket.


    Jo men loggningen via bokning. Har svårt att tro att någon går in i journalen bara för nyfikenhet. Skulle aldrig komma på tanken eftersom att det loggas. Men visst, det finns ju folk till allt. Förstår din känsla.
  • Anonym (hos)
    Tue 4 May 2021 11:00
    #8
    Helledusingenda skrev 2021-05-04 10:54:42 följande:
    Det låter som en möjlig förklaring med någon form av efterregistrering kanske.

    Tack för förklaringen om att det loggas även via bokningen. Det har gällt synnerligen känsliga samtal, så självklart vill man att så få människor som möjligt är i journalen.
    Anonym (hos) skrev 2021-05-04 10:12:59 följande:

    Där jag jobbar går sekreterare in och registrerar själva besöket efter att det genomförts, även telefonbesök. Därför kan flera olika sekreterare gå in i samma besök, en skriver diktatet, en efterregistrerar etc. 

    Sen kan sekreterare ha anledning att gå igenom tex alla patienter som är bokade under en dag för att se att alla besök blev av (ibland bokas telefonbesök men man får inget svar eller så) eller att provsvar, remisser och annat blivit genomgångna, och då kan det ju vara ytterligare någon som går in i journalen. Man blir loggad i journalen även om man bara går in i en bokning och inte ens kollat i själva textbitarna i journalen. 


    Det låter som en möjlig förklaring med någon form av efterregistrering kanske.

    Tack för förklaringen om att det loggas även via bokningen. Det har gällt synnerligen känsliga samtal, så självklart vill man att så få människor som möjligt är i journalen
    Jag tror att du kan känna dig lugn. Även om man har tillgång till journalen så har man sällan tid (eller lust) att läsa i den om man inte har anledning för att man är inblandad i vården. 
  • Anonym (hos)
    Tue 4 May 2021 11:02
    #9
    Helledusingenda skrev 2021-05-04 10:56:33 följande:
    Jag har självregistrerat mig och det gäller 7 resp 8 dagar efter besöket.
    Även dessa besök ska registreras på nåt sätt i bakgrunden för att sedan kunna godkännas, så är det hos oss i alla fall. Jag är inte sekreterare, så vad de gör i bakgrunden är jag inte helt kunnig om, men något gör det som sen gör att bokningen kan reggas som gjord. Det görs oftast ett par dagar efter själva besöket, lite beroende på belastning och vilka regler som finns för hur snabbt det måste gå mellan besök och registrering. 
  • Anonym (....)
    Tue 4 May 2021 11:33
    #10
    Anonym (A) skrev 2021-05-04 08:19:40 följande:

    Jag jobbar som medicinsk sekreterare. Det finns rätt många anledningar till att man behöver gå in i en persons journal, naturligtvis en som skriver, sen kan man behöva kolla provsvar, röntgensvar, ett brev kanske ska skickas hem till dig och då går vi in och tar fram adressen som står i din journal, eller kolla telefonnummer, om till exempel provsvar kommit senare än det primära diktatet så dikteras också en liten anteckning om det. Ibland vill jag också dubbelkolla att läkaren signerat anteckningen och då går jag in och kollar att så skett. Som sagt, finns en mängd olika anledningar.


    Fast du har ingen anledning att gå in i journalen enbart för att kontrollera om läkaren har signerad anteckningar.
Svar på tråden Medicinska sekreterare (eller annan vårdpers.)!