• Anonym (-)
    Tue 4 May 2021 09:00
    2938 visningar
    28 svar
    28
    2938

    Ser personer med autism yngre ut?

    Har sett flera fall i min bekantskapskrets där det är så. Dessa personer med autism/aspberger både ser yngre ut rent genetiskt och har en stil/kroppsspråk/beteende som en yngre person. Mentalt cirka 5-8 år yngre än sin faktiska ålder.

    Har ni några liknande erfarenheter eller är det en slump?

  • Svar på tråden Ser personer med autism yngre ut?
  • Anonym (Autis­tisk tjej)
    Tue 4 May 2021 10:11
    #1

    Jag har också hört det men vet inte hur väl det stämmer. På mig stämmer det, jag har en 6 år yngre syster och de flesta blir chockade när de får höra att hon är yngst. (Jag är 34 syrran 28) Jag ser ca tio år yngre ut än vad jag är. På min bror stämmer det inte, han ser betydligt äldre ut. Han började bli tunnhårig redan som 20- åring, det bidrar förstås. 

  • Anonym (Nej)
    Tue 4 May 2021 10:17
    #2

    Jag har aspergers, lika så mina döttrar. Jag har alltid sett yngre ut än jag är, men mentalt varit äldre.

    Min äldsta dotter är beräknad att vara ca 5-6 år äldre mentalt än sin faktiska ålder och ser verkligen inte omogen ut utseendemässigt heller.

    Den enda som är ganska omogen av dem är mellanbarnet, men hon har mer problematik än autism.

  • Anonym (Fördo­mar)
    Tue 4 May 2021 10:17
    #3

    Nej, det där är slump eller att du bara tycker det för att du fått för dig att de ska se yngre ut.

  • Anonym (Lina)
    Tue 4 May 2021 10:56
    #4

    Det är faktiskt rätt vanligt att personer med autism ser yngre ut. En förklaring som ibland lyfts fram är att bristen på mimik gör att man inte får lika mycket rynkor!

  • Tue 4 May 2021 11:38
    #5

    Min dotter med Aspergers ligger ca 7 år efter sin verkliga ålder. Hon ser ut och rör sig som en lång 10-åring, fast hon är 17. Enligt BUP är det mycket vanligt åtminstone hos flickor.

  • Anonym (Hind)
    Tue 4 May 2021 11:46
    #6

    De personer med autism jag har träffat har snarast varit lillgamla, lite prudentliga och utan vanliga ungdomars intressen.

    Någon har dock verkat lite "omogen" och närmast barnslig i rörelser och uttryckssätt, så ja, vissa kanske?

  • Anonym (ooo)
    Tue 4 May 2021 12:31
    #7
    Anonym (-) skrev 2021-05-04 09:00:45 följande:

    Har sett flera fall i min bekantskapskrets där det är så. Dessa personer med autism/aspberger både ser yngre ut rent genetiskt och har en stil/kroppsspråk/beteende som en yngre person. Mentalt cirka 5-8 år yngre än sin faktiska ålder.

    Har ni några liknande erfarenheter eller är det en slump?


    Aldrig hört. Vad skulle det bero på? 

    Jag har två vuxna barn med autism och jag tycker att den ena ser äldre ut än sin ålder och den andra nog faktiskt ganska så "rätt" ålder. Mitt första barn har kroppsspråk som en gammal farbror. Jag skrattade gott åt din text för det stämmer inte alls här. 
  • Anonym (Aspie­-tjej)
    Tue 4 May 2021 13:10
    #8

    Jag håller med, jag har alltid sett ungefär 10 år yngre ut, och jag har lagt märke till att det är samma sak med många på spektrum.

    En del ser också ganska androgyna ut, men det är en annan sak förstås. 

  • Tue 4 May 2021 13:28
    #9

    Bland barn ungdomar tycker jag det ofta är så, men bland vuxna vet jag inte.

  • Tue 4 May 2021 13:30
    #10
    Anonym (Hind) skrev 2021-05-04 11:46:10 följande:

    De personer med autism jag har träffat har snarast varit lillgamla, lite prudentliga och utan vanliga ungdomars intressen.

    Någon har dock verkat lite "omogen" och närmast barnslig i rörelser och uttryckssätt, så ja, vissa kanske?


    Ja, så är det ju ofta, och då blir det ju en extra märkbar diskrepans när de ser yngre ut rent utseendemässigt
Svar på tråden Ser personer med autism yngre ut?