• M47

    Hjälp min dotter att få sova bättre

    Hej!

    Min dotter är 11,5 månad och sover dåligt om nätterna. Hon vaknar varannan/ var tredje timme genom hela natten, men jag förstår inte varför!

    Vi har samsovit sen start och det har aldrig blivit aktuellt med egen säng eftersom hon vaknar så frekvent.

    Jag slutade amma vid 8 månader då jag tänkte att det kunde hjälpa. Under 1-2 veckor fick hon istället ersättning som jag blandade svagare och svagare, till slut bara vatten. Det gick helt smärtfritt och ingen separationsångest till brösten.

    BVC säger att hon trots sin ålder kan bli hungrig på natten. Jag har testat ge ett mål mitt i natten men resultatet är det samma. Hon äter även mycket och gärna under dagen. Hon får också 300ml välling innan hon somnar.

    Hon somnar med napp men spottar ut den efter ett tag. När hon vaknar testar jag ge napp, ge vatten och viska/buffa. Ibland hjälper något, ibland inget. Efter 5-30 minuter så bara somnar hon plötsligt, finns ingen konsekvens.

    Vi har nyligen köpt tyngdpåse från babydeepsleep som hon sover i. Hon är mer i en ?dvala? när hon vaknar till, men hon vaknar ju fortfarande.

    Hon är inte för varm eller kall. Jag kontrollerar att hon inte är svettig i nacken och laborerat med olika lager. Men ingen skillnad, vilket inte förvånar mig då hon annars är en lätt och obrydd bebis.

    Hennes sovtider på ett dygn är: 19.00-05.30, 09-10.30, 15-15.40.

    När hon vaknar på morgonen är hon tydligt inte utvilad, gnuggar sig i ögonen och är gnällig fram till sin första tupplur.

    Min lilla tjej får inte den sömnen hon behöver... har någon några tankar? Några tips eller erfarenheter?

    Väldigt tacksam för svar, känner att jag har slut på idéer :/

  • Svar på tråden Hjälp min dotter att få sova bättre
  • Anonym (Förstår dig TS)

    Sådär var det med våran dotter i 3 hela år. Ända fram till att vi fick utskrivet Melatonin till henne av barnläkaren på BVC strax efter hennes 3-årsdag. Dock sov våran dotter ännu färre timmar än vad din dotter gör och hennes humör var gräsligt non-stop. Dom där tre åren är bland det tyngsta jag upplevt i mitt liv. Nu med Melatonin funkar hennes sömn helt okej.

  • Anonym (a)

    Sådär sov min dotter också, med skillnaden att hon faktiskt var pigg när hon vaknade vid 5.

    Det jag tänker du kan prova snart är endast en sovstund på dagen. Om ni skjuter fram första till ca 11, och hon då sover 1,5-2 timmar så behövs inte de 40 minutrarna på eftermiddagen. Istället kan hon somna för natten redan vid 17:30-18. Kanske det kan ge henne lite längre sömnperioder totalt sett?

  • lövet2

    Fullt normalt och vanligt. För det mesta får man aldrig reda på varför. Däremot brukar det bli bättre med tiden för nästan alla.

  • syntharen

    Nåt jag skulle testa i ditt fall, TS, är att försöka skjuta fram första sovstunden på dagen och bara ha en vila på dagen. Ibland kan det hjälpa på nattsömnen. Det kan bli tifft att hålla henne vaken från morgon till efter lunch men kan vara värt ett försök. Eller att du liksom skjuter fram 30 min i taget under några dagar.

  • M47

    Det låter inte som några positiva nyheter, hoppas det ordnar upp sig långt innan hon blir tre.... ????

    Jag ska rådfråga BVC om att korta ner hennes sovstund på dagen. Jag har bara hört innan att sömn föder sömn, men det kanske ändå hjälper i en sån här situation ???????????

  • M47

    Det låter inte som några positiva nyheter, hoppas det ordnar upp sig långt innan hon blir tre.... ????

    Jag ska rådfråga BVC om att korta ner hennes sovstund på dagen. Jag har bara hört innan att sömn föder sömn, men det kanske ändå hjälper i en sån här situation ???????????

Svar på tråden Hjälp min dotter att få sova bättre