• Anonym (.)

    Stå ut eller prata med arbetsgivaren om att kanske jobba med en annan brukare?

    Jag har nyligen fått jobb som personlig assistent. Passen är egentligen korta. Men det sades att man kan börja jobba längre när man kommit längre in i arbetet, alltså efter att man varit anställd ett tag.

    Jag har börjat få jobba med en brukare. Han är egentligen trevlig, men han röker oerhört mycket. Hela lägenheten luktar, så mina kläder och håret luktar illa.

    Det känns inte heller särskilt nyttigt. Lite som om jag är passiv rökare.

    Arbetsgivaren kanske kommer ringa mig efter att jag jobbat ett tid och undrar hur jag känner inför brukaren och om allt är bra. Då kanske jag kan prata om att få kanske byta till en annan brukare eller kanske till och med avböja mig med att fortsätta jobba.

    Jag har inte problem med att jobba som personlig assistent. Det är bara rökningen som tar kål på mig.

  • Svar på tråden Stå ut eller prata med arbetsgivaren om att kanske jobba med en annan brukare?
  • Anonym (Nina)
    Anonym (.) skrev 2021-05-04 13:16:02 följande:

    Jag har nyligen fått jobb som personlig assistent. Passen är egentligen korta. Men det sades att man kan börja jobba längre när man kommit längre in i arbetet, alltså efter att man varit anställd ett tag.

    Jag har börjat få jobba med en brukare. Han är egentligen trevlig, men han röker oerhört mycket. Hela lägenheten luktar, så mina kläder och håret luktar illa.

    Det känns inte heller särskilt nyttigt. Lite som om jag är passiv rökare.

    Arbetsgivaren kanske kommer ringa mig efter att jag jobbat ett tid och undrar hur jag känner inför brukaren och om allt är bra. Då kanske jag kan prata om att få kanske byta till en annan brukare eller kanske till och med avböja mig med att fortsätta jobba.

    Jag har inte problem med att jobba som personlig assistent. Det är bara rökningen som tar kål på mig.


    Ja absolut kan du be att få en ny, rökfri brukare. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Nina) skrev 2021-05-04 17:03:46 följande:
    Ja absolut kan du be att få en ny, rökfri brukare. 
    Tack för ditt svar!

    Det ser inte dåligt ut då? Jag har ju precis nyligen fått jobbet.


  • Anonym (K)

    Du måste begära att byta. Passiv rökning ökar risken för lungcancer många gånger om, det är nästan lika farligt som att röka själv. Det är en arbetsmiljöfråga där du utsätts för risker, du ska inte behöva ha det så. Be att få byta, förklara att det är pga hälsoskäl.

  • Anonym (.)
    Anonym (K) skrev 2021-05-04 18:03:23 följande:

    Du måste begära att byta. Passiv rökning ökar risken för lungcancer många gånger om, det är nästan lika farligt som att röka själv. Det är en arbetsmiljöfråga där du utsätts för risker, du ska inte behöva ha det så. Be att få byta, förklara att det är pga hälsoskäl.


    Tack!!
    Då skall jag försöka ringa imorgon bitti!
  • Anonym (Chef)

    Nu ser jag kanske det annorlunda än andra som svarat i tråden eftersom jag är chef I en liknande bransch. Arbetar du i en människan hem är det svårt att kräva en rökfri arbetsmiljö, det är dessutom lika hälsofarligt för dina kollegor?

    Kom med förslag istället. Fråga chefen om man kan be vårdtagarrn att röka när de inte är där, vid ett öppet fönster eller fråga om ni kan kräva att denna har en luftrenare. Är du ny på jobbet är det dumt att börja kräva saker, då blir man oftast inte långvarig.

  • fornminne
    Anonym (Chef) skrev 2021-05-04 19:13:55 följande:
    Nu ser jag kanske det annorlunda än andra som svarat i tråden eftersom jag är chef I en liknande bransch. Arbetar du i en människan hem är det svårt att kräva en rökfri arbetsmiljö, det är dessutom lika hälsofarligt för dina kollegor? Kom med förslag istället. Fråga chefen om man kan be vårdtagarrn att röka när de inte är där, vid ett öppet fönster eller fråga om ni kan kräva att denna har en luftrenare. Är du ny på jobbet är det dumt att börja kräva saker, då blir man oftast inte långvarig.

    Att vilja byta brukare av arbetsmiljöskäl är inte att kräva saker. Om brukaren röker som en skorsten är nog chefen redan väl medveten om att alla varken kan eller vill jobba där. I andra yrken får man inte längre utsättas för tobaksrök. Däremot får man fortfarande röka i sitt eget hem, alltså kan man inte förbjuda brukare att röka. Frågan är väl snarare om man kan röka och samtidigt kräva personal hos sig.
  • Jessi89
    fornminne skrev 2021-05-04 19:30:21 följande:

    Att vilja byta brukare av arbetsmiljöskäl är inte att kräva saker. Om brukaren röker som en skorsten är nog chefen redan väl medveten om att alla varken kan eller vill jobba där. I andra yrken får man inte längre utsättas för tobaksrök. Däremot får man fortfarande röka i sitt eget hem, alltså kan man inte förbjuda brukare att röka. Frågan är väl snarare om man kan röka och samtidigt kräva personal hos sig.
    Jag håller så med dig! Arbetsmiljölagar bör även gälla för de som jobbar hemma hos andra människor. Brukare har såklart rätt att få hjälp, men inte i en miljö som skadar andra. 
  • Anonym (Nina)
    Anonym (.) skrev 2021-05-04 17:25:50 följande:
    Tack för ditt svar!

    Det ser inte dåligt ut då? Jag har ju precis nyligen fått jobbet.
    Nej, inte alls. Finns nog med brukare att välja mellan. Det är ju som nån som har pälsallergi, den kan ju inte jobbs hos någon med katt. Rökning är ju farligt, det det ska man inte behöva stå ut med. 
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Chef) skrev 2021-05-04 19:13:55 följande:

    Nu ser jag kanske det annorlunda än andra som svarat i tråden eftersom jag är chef I en liknande bransch. Arbetar du i en människan hem är det svårt att kräva en rökfri arbetsmiljö, det är dessutom lika hälsofarligt för dina kollegor?

    Kom med förslag istället. Fråga chefen om man kan be vårdtagarrn att röka när de inte är där, vid ett öppet fönster eller fråga om ni kan kräva att denna har en luftrenare. Är du ny på jobbet är det dumt att börja kräva saker, då blir man oftast inte långvarig.


    Varför ska en personlig assistent inte kunna kräva en rökfri arbetsmiljö? Gäller inte arbetsmiljölagen i den branschen? I de flesta företag nu för tiden för man inte ens röka ute på företagets parkering för att man inte vill utsätta de anställda för passiv rökning, inom äldrevården måste man byta om och gå ut utanför området för att få röka. Men du menar att en personlig assistent som själv inte röker ska utsättas för passiv rökning? Varför kan man inte kräva att brukaren går ut och röker utomhus?
  • Anonym (M)

    Någon ska ju arbeta hos denna brukare, om det sen är du eller dina kollegor. Hade jag varit i dina skor som nyanställd hade jag stått ut ett tag och sen bett om att få byta. Några månader eller ett halvårs passiv rökning under kortare tidsperioder gör sannolikt ingen större skillnad i längden.

  • Corrie

    Jag tycker att du ska ringa upp arbetsgivaren och säga att du trivs väldigt bra med brukaren men att du upplever rökningen som ett problem eftersom du är rädd om din hälsa. Arbetsgivaren, som troligtvis är vettig, kommer nog att antingen omplacera sig eller uppmana den rökande brukaren att röka utomhus. Offra inte din hälsa för ett jobb.

  • Anonym (Nina)
    Anonym (Chef) skrev 2021-05-04 19:13:55 följande:

    Nu ser jag kanske det annorlunda än andra som svarat i tråden eftersom jag är chef I en liknande bransch. Arbetar du i en människan hem är det svårt att kräva en rökfri arbetsmiljö, det är dessutom lika hälsofarligt för dina kollegor?

    Kom med förslag istället. Fråga chefen om man kan be vårdtagarrn att röka när de inte är där, vid ett öppet fönster eller fråga om ni kan kräva att denna har en luftrenare. Är du ny på jobbet är det dumt att börja kräva saker, då blir man oftast inte långvarig.


    Löjligt. För det första så behövs det folk som vill jobba med detta så att avskeda nån med rökfritt krav är bara löjl och kommer att ge konsekvenser för företaget. Sen finns det nog med arbetare som röker själva som skulle kunna matcha upp med brukaren mycket bättre. 
Svar på tråden Stå ut eller prata med arbetsgivaren om att kanske jobba med en annan brukare?