• Tue 4 May 2021 20:24
    3041 visningar
    11 svar
    11
    3041

    Bilen hackar/hoppar rejält

    Hej alla! Jag hoppas att någon här inne kanske kan lista ut vad som är fel på min bil.

    Köpte en Mitsubishi Outlander -10, 2,2 Di-D automat för drygt en månad sedan.

    Vid låga varval har bilen börjat rycka, dvs den varvar både upp och ner, (rycken känns livsfarliga med husvagn bakom). Försvinner vid gaspådrag men kommer sedan tillbaka. På tomgång fortsätter den hacka och jag skulle tro att motorn skulle dö om jag lät den fortsätta.

    Det konstiga är att jag kan köra några mil och flera dagar utan att något märks, men så kommer det helt plötsligt. Om jag stänger av motorn och låter den vila så kommer det inte direkt tillbaka och har jag tur märker jag det inte på en vecka (beroende på hur långa sträckor jag kör).

    Den har varit inne för koll en gång och då byttes bränsle- och luftfilter som var rätt illa åtgångna. Den ska in för ny koll men vill gärna höra om någon av er ändå kan tänkas veta vad som är fel.

  • Svar på tråden Bilen hackar/hoppar rejält
  • Tue 4 May 2021 20:45
    #1

    Luftmassemätaren kanske

  • Tue 4 May 2021 20:57
    #2

    Tändspole som havererat kanske.

  • Tue 4 May 2021 21:06
    #3
    Drottningen1970 skrev 2021-05-04 20:45:58 följande:

    Luftmassemätaren kanske


    Är detta något som är lätt för verkstaden att se i så fall?
  • Tue 4 May 2021 21:07
    #4
    LasseBD skrev 2021-05-04 20:57:57 följande:

    Tändspole som havererat kanske.


    Är detta något som är lätt för verkstaden att se i så fall?
  • Tue 4 May 2021 21:30
    #5
    emsanangel skrev 2021-05-04 21:07:09 följande:

    Är detta något som är lätt för verkstaden att se i så fall?


    Jag vet faktiskt inte. Mina bytte dem på garanti för de visste att det varit problem med dem. Men att det skulle hjälpa var de nog inte säkra på förrän det var gjort.

    Det pratades nog även som luftmassemätaren som drottningen skrev.

    Men snacka med märkesverkstaden. De har ju koll på vilka delar som haft problem.
  • Tue 4 May 2021 23:00
    #6

    Kan väl vara vad som helst typ.

    Ex; luftmassemätaren som en skrev, partikelfiltret (katalysatorn), egr ventilen, hål i någon slang, sprucket topplock osv.

    Blir den värre när airconditionen på? (Något att tänka på).

    Kan inte så bra själv, har bara kollat en del youtube filmer.

  • Wed 5 May 2021 06:04
    #7

    Nu kom jag o tänka på vevaxellägesgivare också.

    Men visst. Här sitter jag o killgissar trots avsaknad av mekanisk utbildning.

  • Wed 5 May 2021 06:10
    #8

    Börja med att läsa ut felkoder/göra en manuell felsökning, be att få en offert och räkna med att det kan bli flera reparationer innan man åtgärdat problemet. Har du köpt bilen hos en bilförsäljare bör du ha garanti kvar.

  • Wed 5 May 2021 06:30
    #9
    Dexter dot com skrev 2021-05-05 06:10:18 följande:

    Börja med att läsa ut felkoder/göra en manuell felsökning, be att få en offert och räkna med att det kan bli flera reparationer innan man åtgärdat problemet. Har du köpt bilen hos en bilförsäljare bör du ha garanti kvar.


    Felkoder åtgärdade redan. Köpte bilen 20 mil bort och förtroendet för den bilhandlaren är tyvärr borta pga andra orsaker. Jag kan heller inte transportera bilen så långt flera omgångar. Däremot köptes det till en garanti som täcker större saker som vilken verkstad som helst får göra. Är det exempelvis bränslepumpen som spökar så går det på garanti.
  • Wed 5 May 2021 17:48
    #10
    emsanangel skrev 2021-05-05 06:30:14 följande:
    Felkoder åtgärdade redan. Köpte bilen 20 mil bort och förtroendet för den bilhandlaren är tyvärr borta pga andra orsaker. Jag kan heller inte transportera bilen så långt flera omgångar. Däremot köptes det till en garanti som täcker större saker som vilken verkstad som helst får göra. Är det exempelvis bränslepumpen som spökar så går det på garanti.
    Då får du kontakta verkstaden som åtgärdat felkoderna att manuellt felsöka bilen. Men det är ju inte ovanligt att nya felkoder kommer när man raderat/åtgärdat tidigare problem, framför allt när bilen inte går som den ska.
  • Fri 13 Aug 2021 22:41
    #11

    Hej! Vad tråkigt att du fått problem med bilen. De bästa tipsen har du redan fått.. vänd dig till en verkstad för en felsökning.

    För mig låter det som bränslefilter eftersom det är en dieselmotor och bilen är en -10 Dieselmotorer brukar inte tycka om med att köra med bränslefilter för länge. Det är något verkstan fixar och de brukar vara inkluderat i ett serviceprogram vid vissa intervaller.

    Lycka till o berätta gärna hur det gått.

Svar på tråden Bilen hackar/hoppar rejält