• Anonym (Mamma­n)
    Tue 4 May 2021 20:54
    979 visningar
    40 svar
    40
    979

    Hur många barn har ni och är ni nöjda?

    Hur många barn har ni och är ni nöjda? Ni som har ett eller två barn, har ni ångrat er i efterhand?

    Jag är så himla kluven. Har ett barn idag, och ett i magen. Jag hade velat få ytterligare två, dvs totalt 4 stycken. Men är SÅ rädd för att få barn med sjukdom/utvecklingsstörning så funderar på om det kanske räcker med bara 2 barn.. men vet ju att jag innerst inne alltid kommer ha en saknad efter fler barn isåfall.

    Hur vet man när det är färdigt med barn och hur lär man sig att hantera barnlängtan efter att man insett att "nu räcker det"?

  • Svar på tråden Hur många barn har ni och är ni nöjda?
  • Anonym (Wow)
    Tue 4 May 2021 20:55
    #1

    Jag har ett barn. Hade väl egentligen velat ha ett till men vi separerade när barnet var litet och sen träffade jag en ny man som redan hade två barn och inte ville ha fler. Så det blev ett barn för mig. Har dock vant mig vid tanken och tycker det är skönt med bara ett.

  • Tue 4 May 2021 20:58
    #2

    Fyra barn - och som det känns idag (med yngsta på 4 månader - och äldsta på 5 år och 4 månader) är jag färdig och familjen känns komplett! Så kände jag inte efter första, andra eller tredje barnet. Då kände jag redan på förlossningen att jag skulle göra det igen. Men efter fjärde, då kände jag DIREKT att hon var vår sista, att familjen är komplett. Samtidigt är jag öppen för att jag/vi kan komma att ändra oss på den punkten någon gång, men min dåliga fertilitet kommer nog vara ivägen för en eventuell femma OM vi skulle få feeling i framtiden.

  • Anonym (J)
    Tue 4 May 2021 21:05
    #3

    Har två och är nöjd. Dels har jag alltid sett framför mig just två, dels är det krävande nog som det är och dels ser jag inte riktigt vad en till skulle "tillföra". Självklart skulle hen bli älskad och få sin plats i familjen, men har ingen längtan helt enkelt.

  • Anonym
    Tue 4 May 2021 21:28
    #4

    Noll stycken. Både ja och nej. Man lär sig leva med det. Hur tror du att ofrivilligt barnlösa gör? Bli familjehem eller kontaktfamilj kanske?

  • Anonym (Juli)
    Tue 4 May 2021 21:48
    #5

    2 barn. Nöjd. Men även om jag hade velat ha fler så satte kroppen stopp. Den klarar inte fler graviditeter, så sånt behöver man ju också ta hänsyn till.

  • Tue 4 May 2021 21:51
    #6

    Ett. Det räcker för mig. Har varit ensamstående sedan från början också.

  • Tue 4 May 2021 21:54
    #7

    Jag har 7 barn och är helt nöjd. Det passar inte alla att ha många barn, men för mig har det gjort det. Jag var också lite rädd för att få barn med sjukdomar, tills jag insåg att alla får sjukdomar förr eller senare. Min 100% friska dotter blev plötsligt multiallergisk i 20-årsåldern och en av flickorna fick reumatism vid 4 år. Tråkigt när barn inte är friska från födseln, men det behöver inte vara den katastrof man tror innan. De barnen blev bara sjuka lite tidigare än andra.

  • Tue 4 May 2021 22:08
    #8

    Jag älskar barn och har alltid velat ha fyra. Känns som lagom många att ta hand om. Jag har tre nu och hoppas innerligt att vi får en sista fyra. Sekundär barnlöshet har gjort att det är stor åldersskillnad mellan barnen. Önskade från början att de kom tätt. Jag tänker att sjukdom och liknande kan ju drabba även ett fullt friskt barn tyvärr. Jag slår bort sådana tankar och känner att jag inte kan planera utifrån det värsta.

    Jag är orolig att känslan av att vara färdig inte kommer infinna sig men jag är bestämd med att det inte blir mer än fyra. Jag hade inte fått den tiden jag vill ha med varje barn annars. Så det är i huvudsak det som avgör för mig.

  • Anonym (M)
    Tue 4 May 2021 22:14
    #9

    Jag Har två,båda könen och därmed nöjd .

  • Tue 4 May 2021 22:14
    #10

    Ett barn. Ville aldrig ha mer än ett och är SÅ nöjd att jag inte föll för tvåbarnsnormen som jag höll på att göra. Det känns helt rätt för oss.

Svar på tråden Hur många barn har ni och är ni nöjda?