• Anonym (Mamma­n)
    Tue 4 May 2021 20:54
    980 visningar
    40 svar
    40
    980

    Hur många barn har ni och är ni nöjda?

    Hur många barn har ni och är ni nöjda? Ni som har ett eller två barn, har ni ångrat er i efterhand?

    Jag är så himla kluven. Har ett barn idag, och ett i magen. Jag hade velat få ytterligare två, dvs totalt 4 stycken. Men är SÅ rädd för att få barn med sjukdom/utvecklingsstörning så funderar på om det kanske räcker med bara 2 barn.. men vet ju att jag innerst inne alltid kommer ha en saknad efter fler barn isåfall.

    Hur vet man när det är färdigt med barn och hur lär man sig att hantera barnlängtan efter att man insett att "nu räcker det"?

  • Svar på tråden Hur många barn har ni och är ni nöjda?
  • Anonym (Fem döttra­r)
    Wed 5 May 2021 01:03
    #11

    Jag har fem döttrar, och en son som dog i v 23 i magen (han var barn nummer 5, men jag blev gravid ett år efter han dog/föddes, och fick då min femte dotter).

    Jag undrade också när jag skulle känna att nu är jag nöjd, att nu är familjen komplett. Idag (yngsta är 4 år) så känner jag det, att det är jag och mina fem barn - jag har inte samma längtan efter fler längre. Men vore det inte för vad min barnmorska sa, samt de komplikationer som uppstod vid sista förlossningen - så hade jag kanske haft fler. Hade jag fött barn i ett annat land, där sjukvården inte är densamma som i Sverige, eller om jag hade fött barn för 100 år sedan - så hade inte jag överlevt förlossningen. Jag är så tacksamma för alla er blodgivare <3

    Min barnmorska på MVC sa också, att hon brukar absolut inte säga det här, men att min kropp ska inte bära några fler barn, den klarar inte det. Och där och då blev det liksom definitivt, aldrig att jag skulle riskera något. Jag har fem härliga döttrar. Friska? Två var öronbarn, varav ena fick bestående men, hörselnedsättning samt fler operationer. Två med förkylningsastma. Ytterligare en med både förkylning- och ansträngningsastma. Tre med borttagna halsmandlar, i tidig ålder. En med födoämnesallergier; vete, mjölkprotein, soja och ägg. Två med synnedsättning.

    Ingen sjukdom, men en dottern har adhd och en add.

    Själv var jag friskt barn, endast en öroninflammation har min mamma berättat, - dock är det min synnedsättning de har ärvt. Så man kan inte veta, vad de ärver eller inte - men jag förstår hur du tänker. Jag känner ändå, att jag har fått fem friska barn.

  • Anonym (K)
    Wed 5 May 2021 13:36
    #12

    Har inga barn. Är väldigt nöjd.

  • Wed 5 May 2021 13:42
    #13

    Har 2st. Ett tag ville jag gärna ha ett barn till för jag ville ha en dotter, men så kom funderingarna över hur jag som mellanbarn har haft det och det ville jag verkligen inte riskera att utsätt min yngste son för. Och så hade kompisarna som flyttade hemåt igen en dotter på 1,5 år och hon avskräckte verkligen från att vilja ha en dotter

    Så jag är nöjd! 
    Har 2 superfina söner som idag är tonåringar.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Wed 5 May 2021 14:03
    #14

    4 och nöjd.

    När yngsta var typ 2 hade jag lätt kunnat skaffa en till men någon gång får man koppla på hjärnan och logiken sa att stanna där. Nu är hon 10 och det är rätt skönt att inte ha fler. Det känns som det blev väldigt bra för oss.

  • Wed 5 May 2021 14:58
    #15

    5 pojkar och 9 flickor bär mina gener. Alla hela och friska. Jag är tillfreds med det.

  • Anonym (Jag)
    Wed 5 May 2021 15:26
    #16

    2 barn och både nöjd och inte nöjd. Nöjd för att jag under många år var ofrivilligt barnlös och kämpade som en tok för att öht få barn och det slutade med 2. Glad Lite missnöjd för som ung ville jag ha fler barn. Minst 3, gärna ännu fler. Men jag vare sig vill eller kan få fler barn nu utan i så fall skulle jag haft de barnen för massor med år sen. Å andra sidan hade jag ju då inte haft de barn jag har nu så det blir ju lite kluvet. 

  • Anonym (L)
    Wed 5 May 2021 15:53
    #17
    Anonym (M) skrev 2021-05-04 22:14:44 följande:

    Jag Har två,båda könen och därmed nöjd .


    Så nöjdheten sitter i vilket kön det blir på barnen? Intressant.

    Jag har fem. Hade inte varit nöjd efter två även om jag fått olika kön på dom. Nu med fem känns det betydligt mer rätt! Är nöjd.
  • Jonnyn­ilsson
    Wed 5 May 2021 16:05
    #18

    Två och nöjd med det.

  • Anonym (Lady 50+)
    Wed 5 May 2021 16:30
    #19

    Två söner med stor åldersskillnad, så stor att de kunde varit far och son. (Som de faktiskt misstagits för att vara.)

    Helt nöjd, det hade inte kunnat bli bättre.

  • Anonym (M)
    Wed 5 May 2021 19:17
    #20
    Anonym (L) skrev 2021-05-05 15:53:23 följande:

    Så nöjdheten sitter i vilket kön det blir på barnen? Intressant.

    Jag har fem. Hade inte varit nöjd efter två även om jag fått olika kön på dom. Nu med fem känns det betydligt mer rätt! Är nöjd.


    Ja du tänkte så.
Svar på tråden Hur många barn har ni och är ni nöjda?