• Tue 4 May 2021 21:41
    1312 visningar
    11 svar
    11
    1312

    Bolån. Varför får mitt ex låna mer?

    Hej! Det är så att jag vill så gärna köpa en bostadsrätt som kostar 2,5 m men enligt alla bolånekalkyler får jag högst låna 1,2 m oavsett hur mycket jag lägger i kontantinsats. Alltså även om jag lägger in minst 15% av 2,5m får jag ändå endast låna 1,2 m . Samtidigt så har mitt ex som har identisk situation  (lön, barn, studielån) fått låna till en bostad som kostar 2,5 m med 15% kontantinsats. Jag har till och med lite högre lön! Han tjänar 34000 och tjänar ett par tusenlappar mer. Har studielån (det har han också) och två barn på halvtid (våra gemensamma). Inga andra lån. Jag har tillsvidare anställning och min utbildning gör att jag har lätt att få jobb (samma sak för mitt ex). Men varför ska jag inte kunna låna i alla fall 4,5 x årsinkomst samtidigt som han fått låna runt 2 m. Känns väldigt orättvist! Stämmer de där bolånekalkylerna ens?
  • Svar på tråden Bolån. Varför får mitt ex låna mer?
  • Anonym (F)
    Tue 4 May 2021 21:43
    #1

    Har han faktiskt tagit lånet? Och därför pratat med banken direkt?

    Du kan mycket väl få låna mer än vad kalkylen säger.

    Det beror ju också på bank.

    Och är du säker på att han inte har borgenär? Eller haft mer kontanter att lägga in?

  • Tue 4 May 2021 21:56
    #2
    Anonym (F) skrev 2021-05-04 21:43:18 följande:

    Har han faktiskt tagit lånet? Och därför pratat med banken direkt?

    Du kan mycket väl få låna mer än vad kalkylen säger.

    Det beror ju också på bank.

    Och är du säker på att han inte har borgenär? Eller haft mer kontanter att lägga in?


    Jag är helt säker på att han inte har någon borgenär och endast 15% i kontantinsats. Ja, han pratade med banken direkt och jag använde mig av olika bolånekalkyler på nätet (eftersom att jag inte är på väg att köpa nu på en gång). Jag ringde dessutom till SBAB och där sa de att de använder sig av samma kalkyl som den de har på hemsidan och det finns alltså ingen chans att jag får låna mer än 1,2 m.
  • Anonym (Frida­)
    Tue 4 May 2021 22:30
    #3

    Det jag märkte när jag kollade på bolån var att olika bankers bolånekalkylatorer frågade lite olika saker, och formulerade frågorna lite olika. I mitt fall gjorde det att barnen räknades med ibland, och barnbidragen ibland, osv. Det gjorde att jag fick olika svar på olika ställen.
    Ursäkta om det låter rörigt, men några exempel på frågor: Hur många barn ska vara skrivna på adressen? Hur många barn kommer att bo regelbundet på adressen? Hur många barn uppbär du barnbidrag för? 

  • Anonym (M)
    Wed 5 May 2021 01:38
    #4

    Kanske du har två barn skrivna hos dig och han noll barn på adressen?

  • Wed 5 May 2021 09:56
    #5
    Anonym (M) skrev 2021-05-05 01:38:07 följande:

    Kanske du har två barn skrivna hos dig och han noll barn på adressen?


    Det stämmer, men ingen har ens frågat. Men då vet jag när det blir aktuellt med lånelöfte att jag borde skriva ena barnet hos pappan (för de bor ju lika mycket hos honom som hos mig).
  • Wed 5 May 2021 10:15
    #6

    Det kan ju också vara så att han inte varit helt ärlig i uppgifterna om studielån tex.

    Jag tvivlar på att du behöver ändra folkbokföring på barnen, däremot kanske du behöver "ge bort" ett barnbidrag och endast uppge ett heltidsbarn i kalkylen (dvs två halvtidsbarn) för att det ska bli korrekt.

  • Wed 5 May 2021 10:36
    #7

    1,2 milj att låna med en lön på ca 36 låter lite.

    Kan mycket väl stämma att det blir minuspoäng om du anger två barn. Testa att leka runt med kalkylerna.

  • Wed 5 May 2021 10:50
    #8

    Skilde över 2 miljoner i lånelöfte mellan två olika banker när jag köpte gård senast.

    Är lite ovanlig med många hemmavarande barn och företag där lön inte är så enkelt som en siffra på ett papper.

    Men jag hade stenkoll på UC-score på den tiden. Faktum är att jag fick lite bättre kreditvärdighet när jag sa upp kreditkortet där det fanns kredit på. Detta även om jag inte använde den.

  • Anonym (...)
    Wed 5 May 2021 11:32
    #9

    Det bästa är nog att prata direkt med banken. Men var barnen ör skrivna, om du har kontokort med kredit eller krediter i affärer (Klarna, HM, Stadium...), hur länge du haft fast anställning hos samma arbetsgivare, hur länge samma lön mm mm kan säkert påverka. Sen påverkar det om man är sambo eller solo (men ni är båda solo?).

  • Anonym (GAAAA­AAH!)
    Thu 6 May 2021 18:22
    #10
    Anonym (F) skrev 2021-05-04 21:43:18 följande:

    Har han faktiskt tagit lånet? Och därför pratat med banken direkt?

    Du kan mycket väl få låna mer än vad kalkylen säger.

    Det beror ju också på bank.

    Och är du säker på att han inte har borgenär? Eller haft mer kontanter att lägga in?


    Men snälla människa, en borgenär är någon man är skyldig pengar! Och den som är skyldig pengarna kallas gäldenär, på juridisk svenska.

    Jag tror snart detta är den vanligaste missuppfattningen i landet och det gör mig galen. Bankerna måste skratta halvt ihjäl sig åt alla som kommer in och säger det för då vet man bevisligen inte halvsju om ekonomi.

    Den hjälpare man behöver för att få låna heter BORGENSMAN och inget annat.

    Ingen med normalbegåvning vill ha fler borgenärer.
  • Anonym (F)
    Thu 6 May 2021 18:45
    #11
    +2
    Anonym (GAAAAAAH!) skrev 2021-05-06 18:22:14 följande:

    Men snälla människa, en borgenär är någon man är skyldig pengar! Och den som är skyldig pengarna kallas gäldenär, på juridisk svenska.

    Jag tror snart detta är den vanligaste missuppfattningen i landet och det gör mig galen. Bankerna måste skratta halvt ihjäl sig åt alla som kommer in och säger det för då vet man bevisligen inte halvsju om ekonomi.

    Den hjälpare man behöver för att få låna heter BORGENSMAN och inget annat.

    Ingen med normalbegåvning vill ha fler borgenärer.


    Oj jag Ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag är så oroligt korkad att jag skrivit fel, när halva svenska befolkningen säger borgenär... jag tror ts är fullt kapabel att förstå vad jag menar.

    Du får mer än gärna påpeka sådant. Jag tar tacksamt emot informationen men tycker du kan framföra detta på ett trevligt sätt istället
Svar på tråden Bolån. Varför får mitt ex låna mer?