• jordgubb33

    Ska man stryka gardiner?

    Hej.

    Har precis köpt nya gardiner och tänkte tvätta dem då de luktar lite konstigt ur förpackningen.

    Men när det tvättats klart. Ska dem strykas sen innan upphängning? Eller är det bara att hänga upp dem med en gång efter tvätt?

    Det står att gardinerna är 100% polyester.

    Kan även visa bild på dem.

  • Svar på tråden Ska man stryka gardiner?
  • Mortiscia80

    Om du hänger upp dem medan de är lite fuktiga så hänger de till sig rätt snyggt. Du kan så klart stryka dem, det beror på om du vill ha dem riktigt platta eller om de är ok som de är. Var försiktig med temperaturen i så fall.

  • jordgubb33
    Mortiscia80 skrev 2021-05-04 23:14:06 följande:

    Om du hänger upp dem medan de är lite fuktiga så hänger de till sig rätt snyggt. Du kan så klart stryka dem, det beror på om du vill ha dem riktigt platta eller om de är ok som de är. Var försiktig med temperaturen i så fall.


    Jag vill ju inte ha skrynkliga gardiner.

    Om jag ska stryka dem skall de göras medan de är fuktiga eller ska gardinerna först torka?
  • Mortiscia80
    jordgubb33 skrev 2021-05-04 23:43:00 följande:
    Jag vill ju inte ha skrynkliga gardiner.

    Om jag ska stryka dem skall de göras medan de är fuktiga eller ska gardinerna först torka?
    Det bästa är nog i så fall att stryka medan de är lite fuktiga fortfarande. Om de får ligga får de extra skrynklor som kan göra det lite svårare.
  • Ensam hemma

    Enligt tvättråden: skontvätt 30 grader, strykning med svalt strykjärn max 110 grader, ingen torktumling.

    Jag hänger polyestergardiner blöta utan strykning.

  • Aniiee

    Har de metallöglor? Annars hade jag manglat skiten....


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • jordgubb33
    Ensam hemma skrev 2021-05-06 00:07:27 följande:

    Enligt tvättråden: skontvätt 30 grader, strykning med svalt strykjärn max 110 grader, ingen torktumling.

    Jag hänger polyestergardiner blöta utan strykning.


    Ok. Hur blir de då? Skrynkligt?
  • jordgubb33
    Ensam hemma skrev 2021-05-06 15:06:34 följande:

    Alldeles släta, men kanske är olika trots att det är samma material i dina


    Ok så jag tvättar dem i 30 grader sen hänger upp dem med en gång utan att stryka?
  • Ensam hemma
    jordgubb33 skrev 2021-05-06 21:06:42 följande:

    Ok så jag tvättar dem i 30 grader sen hänger upp dem med en gång utan att stryka?


    Så gör jag och lägger en handduk på golvet ifall det skulle droppa.
  • jordgubb33
    Ensam hemma skrev 2021-05-06 22:56:05 följande:

    Så gör jag och lägger en handduk på golvet ifall det skulle droppa.


    Är det inte bättre stryka med en gång efter tvätt så slipper man skrynkliga gardiner? Och slippa ta ner dem sen igen för att behöva stryka igen?
  • Ensam hemma
    jordgubb33 skrev 2021-05-06 23:10:58 följande:

    Är det inte bättre stryka med en gång efter tvätt så slipper man skrynkliga gardiner? Och slippa ta ner dem sen igen för att behöva stryka igen?


    Vitsen med att hänga upp dem blöta är ju att då behöver man inte stryka alls eftersom tyngden slätar ut tyget. Polyester är en plast så om du stryker så välj en väldigt svag värme annars smälter tyget.
  • jordgubb33
    Ensam hemma skrev 2021-05-07 18:12:13 följande:

    Vitsen med att hänga upp dem blöta är ju att då behöver man inte stryka alls eftersom tyngden slätar ut tyget. Polyester är en plast så om du stryker så välj en väldigt svag värme annars smälter tyget.


    Jag har precis tvätt gardinerna på ylle programmet. De hänger och torkar nu på gardinstången

    Hur stor är risken egentligen att polyester gardiner blir skrynkliga efter tvätt?
  • Ensam hemma
    jordgubb33 skrev 2021-05-07 19:04:19 följande:

    Jag har precis tvätt gardinerna på ylle programmet. De hänger och torkar nu på gardinstången

    Hur stor är risken egentligen att polyester gardiner blir skrynkliga efter tvätt?


    Hur skrynkliga är de nu?
Svar på tråden Ska man stryka gardiner?