• bangarang

    Förebygga plack och tandsten

    Hej! Undrar om någon har bra tips på ett riktigt effektivt medel mot plack och tandsten? Jag har tagit över en liten tant på 11 år som hade fruktansvärt dåliga tänder när hon kom. Veterinären fick dra ut 4 av dem för att de var helt ruttna. Nu vill jag såklart hålla hennes tänder i bra skick framöver. Det är jättesvårt att borsta tänderna på henne. Dels för att hon avskyr det, och för att det är så "trångt" längre bak i munnen. Jag försöker borsta så gott det går i alla fall. Vet att det finns medel som man kan ha i vattnet, är det något att satsa på? Tacksam för svar. 

  • Svar på tråden Förebygga plack och tandsten
  • Aniiee

    Bästa sättet är och kommer alltid vara att hunden får saker att tugga på. Helst ritkigt ben, men rullad hud och dentasticks funkar ju också om tänderna är sämre. En om dagen.  Mina älskar rullade hud-pinnar med kyckling på. Men en del hundar, särskilt småhundar, har för dåliga tänder för det från början så tandborstning blir ett måste. Man kan komplettera med en produkt som till exempel anti-plack från Svenska Djurapoteket. Det är ett pulver som bäst blandas med något gott, typ leverpastej eller mjukost =P.


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Dexter dot com

    Om hon ogillar tandborsten så testa att gnugga tänderna och tandköttet med en fingertuta i microfibrer med tandkräm med leversmak, Att rengöra tänder och massera tandkött varje dag är det enda som hjälper. Ben som räcker länge tex tjurmuskel kan ha positiv påverkan på tandsten men oftast bara på kindtänderna då det är dom som oftast används när dom tuggar.

  • bangarang

    Tack för era tips! Ska börja ge henne mer tuggben och så får jag gå långsamt fram med invänjning av tandborste helt enkelt.

  • Jonnynilsson

    Om det är jättesvårt att sköta tänderna kan en veterinär hjälpa till en gång om året.

  • Dexter dot com
    Jonnynilsson skrev 2021-05-31 09:54:18 följande:

    Om det är jättesvårt att sköta tänderna kan en veterinär hjälpa till en gång om året.


    Ska man slippa/skjuta upp tandlossning vilket TS hund har behövs daglig tandborstning samt tandstensborttagning under narkos 1-2 g/år.
  • Anonym (Tandtråd!)
    bangarang skrev 2021-05-05 22:34:00 följande:

    Hej! Undrar om någon har bra tips på ett riktigt effektivt medel mot plack och tandsten? Jag har tagit över en liten tant på 11 år som hade fruktansvärt dåliga tänder när hon kom. Veterinären fick dra ut 4 av dem för att de var helt ruttna. Nu vill jag såklart hålla hennes tänder i bra skick framöver. Det är jättesvårt att borsta tänderna på henne. Dels för att hon avskyr det, och för att det är så "trångt" längre bak i munnen. Jag försöker borsta så gott det går i alla fall. Vet att det finns medel som man kan ha i vattnet, är det något att satsa på? Tacksam för svar. 


    Ja att använda tandtråd! Och såklart Birsta tänderna noggrant morgon och kväll.
Svar på tråden Förebygga plack och tandsten