• Anonym (Bekym­rad)
    Thu 6 May 2021 11:37
    3170 visningar
    54 svar
    54
    3170

    Kännetecken vid cannabisrökning

    För ett tag sen kom det fram att mitt barn har rökt cannabis regelbundet under en längre period. När vi fick reda på det var det så klart nolltolerans, och hen säger att hen inte rökt sen dess, men jag är ändå orolig... jag har förstått att man får röda ögon när man röker, men hur länge sitter det i? Är det bara precis när man har rökt, eller längre? Finns det andra saker man kan märka det på? Vi märkte ju ingenting tidigare, vi kände aldrig nån lukt eller nåt sånt.

  • Svar på tråden Kännetecken vid cannabisrökning
  • Anonym (Black­)
    Thu 6 May 2021 12:29
    #1

    Hej

    Ögon kan du inte se om han använder ögondroppar, då ser du inget, andra tecken är att han blir passiv och har sötsug, överlag ojämn matlust.Stor Matlust kommer efter intaget, ca 2 tim efteråt .Däremot om han är van så är det väldigt svårt att se och märka nåt.

  • Anonym (Svårt­)
    Thu 6 May 2021 12:33
    #2
    +1

    Det är jättesvårt att veta. Lätt att dölja med ögondroppar, borsta tänderna, tuggummi, kaffe osv. Är ju nästan bara genom urin och blod du kan ha det svart på vitt. Skulle nog vara mer uppmärksam på hur han beter sig. Klarar han skolan, går upp på morgonen och sköter sig i allmänhet så kanske du kan ta några steg tillbaka. Hur gammal är han?

  • Anonym (Bekym­rad) Trådstartaren
    Thu 6 May 2021 13:07
    #3
    Anonym (Black) skrev 2021-05-06 12:29:10 följande:

    Hej

    Ögon kan du inte se om han använder ögondroppar, då ser du inget, andra tecken är att han blir passiv och har sötsug, överlag ojämn matlust.Stor Matlust kommer efter intaget, ca 2 tim efteråt .Däremot om han är van så är det väldigt svårt att se och märka nåt.


    Anonym (Svårt) skrev 2021-05-06 12:33:58 följande:

    Det är jättesvårt att veta. Lätt att dölja med ögondroppar, borsta tänderna, tuggummi, kaffe osv. Är ju nästan bara genom urin och blod du kan ha det svart på vitt. Skulle nog vara mer uppmärksam på hur han beter sig. Klarar han skolan, går upp på morgonen och sköter sig i allmänhet så kanske du kan ta några steg tillbaka. Hur gammal är han?



    Tack för svar! Ja, jättesvårt... hen har alltid varit tyst och sluten i sig själv liksom och ja, passiv kanske man skulle kunna säga, men jag tror mer att det är hens personlighet. Samma sak med aptiten, den har varit upp och ned sen hen var ganska liten, så svårt att avgöra på det också. Skolan gick sämre för ett tag sen (och sen fick vi ju reda på att hen rökte då), men går bättre igen, så det borde ju vara ett bra tecken? Hen är 17.
  • Anonym (GH)
    Thu 6 May 2021 13:19
    #4
    +2

    Röda ögon har man bara när man har precis rökt. Hur gammal är ditt barn?
    Jag började röka gräs när jag var 14 och har rökt dagligen hela min uppväxt. Har bra jobb idag och är en ansvarsfull mamma och människa så det är inte så farligt.

  • Anonym (Svårt­)
    Thu 6 May 2021 13:27
    #5
    Anonym (Bekymrad) skrev 2021-05-06 13:07:51 följande:

    Tack för svar! Ja, jättesvårt... hen har alltid varit tyst och sluten i sig själv liksom och ja, passiv kanske man skulle kunna säga, men jag tror mer att det är hens personlighet. Samma sak med aptiten, den har varit upp och ned sen hen var ganska liten, så svårt att avgöra på det också. Skolan gick sämre för ett tag sen (och sen fick vi ju reda på att hen rökte då), men går bättre igen, så det borde ju vara ett bra tecken? Hen är 17.


    Går skolan bättre och det funkar i vardagen borde du nog släppa det för nu iaf. Skulle han gå ner sig igen med betyg och allmän skötsel är inte det första du ska göra att ställa honom mot väggen och fråga argt/elak om han röker igen. Gör saken bara värre, fråga snarare hur han mår. Att du märker att han mår sämre, att skolan inte går lika bra.

    Sedan behöver inte cannabis sättas med liknelse sämre betyg och dåligt mående. Bruket kan ha varit en flykt när man mår dåligt, man mår inte automatiskt dåligt av själva bruket.
  • Thu 6 May 2021 14:58
    #8

    Cannabis är ju den mildaste drogen, mildare än alkohol och jag hade inte varit alltför orolig om det endast handlar om det om jag vore du. Men för att svara på din fråga så är det enkelt att dölja om han vill. Det säkraste sättet för dig att få reda på om han rökt är att tvinga honom att kissa på en sticka som detekterar THC. Finns att köpa på bland annat Apotek365. Som orolig förälder hade jag dock köpt en multisticka som analyserar många olika droger samtidigt för att få ett hum om det är bara cannabis som brukas eller något värre.

  • Anonym (Bekym­rad) Trådstartaren
    Thu 6 May 2021 15:00
    #9
    Anonym (GH) skrev 2021-05-06 13:19:02 följande:

    Röda ögon har man bara när man har precis rökt. Hur gammal är ditt barn?
    Jag började röka gräs när jag var 14 och har rökt dagligen hela min uppväxt. Har bra jobb idag och är en ansvarsfull mamma och människa så det är inte så farligt.


    Hen är 17. Även om det är snällt att du försöker lugna mig så tror jag nog att du är undantaget som bekräftar regeln, men jag hoppas så klart att du har rätt.
  • Anonym (Bekym­rad) Trådstartaren
    Thu 6 May 2021 15:04
    #10
    Anonym (Svårt) skrev 2021-05-06 13:27:14 följande:
    Går skolan bättre och det funkar i vardagen borde du nog släppa det för nu iaf. Skulle han gå ner sig igen med betyg och allmän skötsel är inte det första du ska göra att ställa honom mot väggen och fråga argt/elak om han röker igen. Gör saken bara värre, fråga snarare hur han mår. Att du märker att han mår sämre, att skolan inte går lika bra.

    Sedan behöver inte cannabis sättas med liknelse sämre betyg och dåligt mående. Bruket kan ha varit en flykt när man mår dåligt, man mår inte automatiskt dåligt av själva bruket.
    Tack för ditt svar! Nej så klart kommer jag inte att reagera så om det skulle visa sig att hen röker igen, det har vi inte gjort innan heller utan pratat med hen lugnt men förklarat att det är nolltolerans som gäller. Vi har även pratat om mående och varför osv men hen sluter sig väldigt mycket...
  • Anonym (Bekym­rad) Trådstartaren
    Thu 6 May 2021 15:06
    #11
    Anonym (L) skrev 2021-05-06 14:34:15 följande:

    Jag föreslår att du läser på om cannabis och inte litar på Sveriges skrämselpropaganda. Cannabis är inte så jävla farligt. Det är värre om hon/han dricker alkohol och/eller röker vanliga cigaretter.

    Att det går dåligt i skolan är ingenting som bör kopplas till att hon/han röker cannabis.


    Fast bara för att det finns saker som är värre betyder det ju inte att det inte är några problem men jag hör dig och man borde kanske inte oroa sig så mycket, men det är ju svårt samtidigt att inte bli orolig. Jag skulle bli orolig om hen drack och/eller rökte tobak också.
  • Anonym (Bekym­rad) Trådstartaren
    Thu 6 May 2021 15:08
    #12
    Anonym (Black) skrev 2021-05-06 14:48:21 följande:

    Själv har jag rökt marijuana, aldrig hash då den inte är helt naturlig har lite andra ingredienser tills den blir användbar, däremot finns det 550 sorter marijuana idag, jämfört med 50 sorter på 70 talet, jag själv fixade matte slutprov för tredje året på mitt första år på gymnasiet medans jag rökt marijuana (enbart innan läggdags) hjärnan blir väldigt avlastad och utvilad av marijuana,resten av skolan hade jag bara VG och MVG, aldrig läst hemma bara lyssnat på lärarna, och jobbat på i skolan, aldrig hemma, samtidigt efter några års bruk av marijuana kunde jag bara att lägga av med den inga konstigheter. Röker ej marijuana idag och dricker inte alkohol heller.


    Jag hoppas förstås att det här gäller även mitt barn, men samtidigt är det ju svårt att bortse från allt dåligt man hör och läser.
Svar på tråden Kännetecken vid cannabisrökning