• Anonym (Why)
    Fri 7 May 2021 11:14
    1463 visningar
    45 svar
    45
    1463

    Varför är det inte 100% chans för graviditet varje ägglossning?

    Varför är det inte 100% chans för graviditet varje ägglossning? Om man är frisk menar jag. Och spermiernas kvalitet är god.

    Om man har sex vid ägglossning så borde ju det i teorin leda till befruktning då spermie möter ägg..

    Så varför är det ansett 25/30% chans varje gång?

  • Svar på tråden Varför är det inte 100% chans för graviditet varje ägglossning?
  • Fri 7 May 2021 11:34
    #1

    Jadu, för att det är väldigt mycket slump inblandat och många små steg som måste gå rätt.

    Det är lite som att undra varför du inte blir sjuk varje gång någon nyser i samma rum...

  • Anonym (Natur­en)
    Fri 7 May 2021 11:36
    #2

    Därför att även om man är frisk så kan äggen (och spermierna antar jag?) ha skador som gör att det inte befruktas, eller så befruktas det men stöts bort innan det fastnat i livmodern, så tidigt att det bara kommer ut som en mens. 

    Sen är det väl massa kemiska signaler som ska stämma, har för mig ägget ska genomgå nån process som gör att skalet mjuknar, tex. Eller så har livmoderslemhinnan inte rätt uppbyggnad just den månaden så ägget fäster aldrig. Finns många anledningar. 

    Och ibland lossnar det ju inte ens ett ägg, fast man tror man har ägglossning.

  • Anonym (Why) Trådstartaren
    Fri 7 May 2021 12:07
    #3

    Tack för svar!

    Tycker bara att det känns som att i teorin att det borde vara säkrat... förutsatt att allt är friskt... att det blir ett barn när ägg möte spermie...

  • Fri 7 May 2021 12:20
    #4

    I teorin ja, men i realiteten så varierar kvaliteten på både spermier och ägg även hos friska individer, plus att tajmingen ska vara rätt. Sen ska cellerna börja dela sig och där kan saker gå fel, embryot ska fastna på rätt ställe, moderkakan ska utvecklas och ta över etc etc. Vid IVF stoppar man in ett garanterat befruktat ägg, men det är ingen garanti för att det blir ett barn.

  • Anonym (Matil­da)
    Fri 7 May 2021 12:21
    #5
    Anonym (Why) skrev 2021-05-07 12:07:02 följande:

    Tack för svar!

    Tycker bara att det känns som att i teorin att det borde vara säkrat... förutsatt att allt är friskt... att det blir ett barn när ägg möte spermie...


    I teorin ja.

    Men du kan givetvis inte veta exakt vilken av miljoner spermier som är frisk och du kan inte veta att dina ägg är friska just den månaden. Även om du är fysiskt frisk finns inga garantier för att ägg och spermier är det varje gång.
  • Anonym (Kvali­tet)
    Fri 7 May 2021 13:30
    #6

     Den vanligaste anledningen är att äggen inte är befruktningsbara. Vissa är befruktningsbara, men dör innan de fäster. Andra fäster, men utvecklas inte vidare. Det finns teorier om att 75% av alla "m.f" sker före BIM- man har haft ett befruktat embryo som fäst, men sen dött. Det syns ju tydligt vid IVF.  Även om man sätter in 2 blastocyster som är toppenfina är chansen "bara" 55% att bli gravid.

    Det är mycket som ska stämma för att man både ska bli gravid och få barn. Bra ägg, bra spermier (och ett visst antal spermier förstås), bra, treskiktad tillräckligt tjock slemhinna och sen ett embryo som fortsätter utvecklas och inget som gör att man får m.f.

  • Anonym (Har funder­at på samma)
    Fri 7 May 2021 13:36
    #7
    Anonym (Why) skrev 2021-05-07 11:14:18 följande:

    Varför är det inte 100% chans för graviditet varje ägglossning? Om man är frisk menar jag. Och spermiernas kvalitet är god.

    Om man har sex vid ägglossning så borde ju det i teorin leda till befruktning då spermie möter ägg..

    Så varför är det ansett 25/30% chans varje gång?


    Jag har också många gånger funderat på det där. Själv har jag haft oskyddat sex vid ägglossning totalt fem gånger i mitt liv, och då bara en gång (altså inte flera gånger runt ägglossning utan bara en gång vid respektive ägglossning), och jag har blivit gravid alla fem gångerna. Så jag har alltid undrat om det där verkligen stämmer och som sagt i teorin borde det ju bli plus varje gång precis som det har blivit för mig, om allt annat är bra. Men det är så klart som andra i tråden säger att det är så många saker som ska stämma utöver att man har sex vid ägglossning och att man är frisk. Fast 25/30% chans tycker jag ändå låter lågt...
  • Fri 7 May 2021 13:39
    #8

    Varför är det inte 100% chans på vinst när man spelar på Lotto för, är väl typ samma sak..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Fri 7 May 2021 13:44
    #9

    För mig har det varit i alla fall NÄSTAN 100%. Första barnet blev på tredje ÄL och det andra tog vid första ÄL! så i min värld så är det i det närmaste 100% chans. Om båda är friska och mår bra!

  • Anonym (Har funder­at på samma)
    Fri 7 May 2021 14:04
    #10
    +1
    mari123 skrev 2021-05-07 13:44:32 följande:

    För mig har det varit i alla fall NÄSTAN 100%. Första barnet blev på tredje ÄL och det andra tog vid första ÄL! så i min värld så är det i det närmaste 100% chans. Om båda är friska och mår bra!


    Samma här! Gravid fem gånger på fem försök :)
Svar på tråden Varför är det inte 100% chans för graviditet varje ägglossning?