• Anonym (Ts)
    Fri 7 May 2021 11:15
    6464 visningar
    152 svar
    -1
    152
    6464

    Hur kommer man orka som tvåbarnsmamma?

    Blir snart en tvåbarnsmamma och börjar bli lite orolig över hur allt kommer funka. Jag har ju ingen erfarenhet av fler än ett barn så vill gärna höra er andra.

    Jag tänker mer på hur man hinner ta hand om två barn med olika behov samtidigt, hinna med städning, tvätt, plocka undan, matlagning och samtidigt vara en bra fru? Speciellt när man antagligen lär få väldigt lite sömn pga bebisen.. Klarar man allt detta utan att gå in i väggen?

    Är det en stor skillnad tycker ni att gå från ett till två barn? Och vad har ni för tips för att vardagen ska bli så smidig som möjligt?

  • Svar på tråden Hur kommer man orka som tvåbarnsmamma?
  • Anonym (Inte nybörj­are)
    Fri 7 May 2021 11:36
    #1

    Att bli tvåbarnsmamma är inte som att få första barnet. Redan nu har du ju massor av kunskap om vad en bäbis är och hur man sköter om dem som du faktiskt inte hade första gången. Du har RUTINER gällande första barnet och förhoppningsvis en vardag där en bebis bara glider med.

    Första tiden med barnet var underbart och första tiden med andra barnet var också underbart, men på andra sätt.

    Dessutom har du väl en helt annan rutin på hushållet, om inte se till att förenkla och göra saker smidigt, så att ni inte drunknar i städ och diskträsket.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Fri 7 May 2021 11:54
    #2
    -1
    Anonym (Inte nybörjare) skrev 2021-05-07 11:36:56 följande:

    Att bli tvåbarnsmamma är inte som att få första barnet. Redan nu har du ju massor av kunskap om vad en bäbis är och hur man sköter om dem som du faktiskt inte hade första gången. Du har RUTINER gällande första barnet och förhoppningsvis en vardag där en bebis bara glider med.

    Första tiden med barnet var underbart och första tiden med andra barnet var också underbart, men på andra sätt.

    Dessutom har du väl en helt annan rutin på hushållet, om inte se till att förenkla och göra saker smidigt, så att ni inte drunknar i städ och diskträsket.


    Jag är inte orolig över att ta hand om bebisen då jag inte är nybörjare som du skriver, det är mer att ha två barn att ta hand om med mindre sömn och dessutom man och hem på det.

    Men du anser att tvåan bara enkelt gled med? Har hört att trean glider med, men att skaffa en tvåa är en stor omställning. Men det kanske inte är så alltså?
  • Anonym (Stryk­)
    Fri 7 May 2021 12:08
    #3
    +1

    Stryk att vara en bra fru och acceptera att det ibland står lite disk till dagen efter och en dammråtta i hörnet. Barnen är vara små en gång så ta till vara den tiden och gör ditt bästa. Sänk ribban en tid och så när barnen är större kan ni ha ett fläckfritt hem igen.

  • Fri 7 May 2021 12:09
    #4
    +4

    Det viktigaste är nog att tänka på att du kommer vara föräldraledig och huvudfokus ska vara att ta hand om barnen. Så allt hushållsarbete ingår inte i detta, utan din man måste ta sin del i detta. Du är alltså inte den som har ansvar för barn och hushåll dygnet runt, utan se det snarare som att du är hemma för att ta hand om barnen medan han är på jobbet. Resterande tid är ni två föräldrar som har gemensamt ansvar för allt som ska göras. Om han inte tar sitt ansvar, då kan han inte heller ha några åsikter om vad du gör eller inte gör - definitivt faller kravet på att "vara en bra fru" helt bort. 

  • Anonym (Jag)
    Fri 7 May 2021 12:13
    #5
    +1

    Jag hade två små ensam, jobbade och pluggade samtidigt. Det är ett litet pussel men det går. Hade jag haft en sambo så hoppas jag verkligen att han hade hjälpt till (d va dock anledningen till att jag va ensam för att jag ändå fick ta precis allt själv) Jag släppte pressen på mig själv. Det behöver inte vara perfekt. Man får ta det viktigaste först och se vad man hinner. Kanske kan man hjälpas åt med d mindre viktiga på kvällen?

  • Anonym (Inte nybörj­are)
    Fri 7 May 2021 12:16
    #6
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-07 11:54:48 följande:

    Jag är inte orolig över att ta hand om bebisen då jag inte är nybörjare som du skriver, det är mer att ha två barn att ta hand om med mindre sömn och dessutom man och hem på det.

    Men du anser att tvåan bara enkelt gled med? Har hört att trean glider med, men att skaffa en tvåa är en stor omställning. Men det kanske inte är så alltså?


    Nä, tvåan "gled inte bara med" eftersom h*n har och hade stora behov. På nivån räkna på mat, mängder av besök i vården p.g.a medicinska problem och lite kris med oklar funktionsnedsättning.

    Det jag menar är snarare att man som förälder faktiskt har väldigt mycket mer erfarenhet och kunskap utifrån att man gjort bebis tiden tidigare att man har en helt annan möjlighet att snabbare hitta ok rutiner. Mindre sömn är fasansfullt, men faktiskt lättare att hantera om man upplevt det.

    Din oro just nu är liksom en möjlighet att faktiskt försöka att göra vardagen lättare, eftersom du verkligen vet att det är påfrestande med barn. Du vet att det inte bara är gulligt och underbart utan att tvättberget på något sätt ska hanteras och du VILL vara mer än bara hålögd mamma.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Fri 7 May 2021 12:20
    #7
    -1
    MajaVira skrev 2021-05-07 12:09:32 följande:

    Det viktigaste är nog att tänka på att du kommer vara föräldraledig och huvudfokus ska vara att ta hand om barnen. Så allt hushållsarbete ingår inte i detta, utan din man måste ta sin del i detta. Du är alltså inte den som har ansvar för barn och hushåll dygnet runt, utan se det snarare som att du är hemma för att ta hand om barnen medan han är på jobbet. Resterande tid är ni två föräldrar som har gemensamt ansvar för allt som ska göras. Om han inte tar sitt ansvar, då kan han inte heller ha några åsikter om vad du gör eller inte gör - definitivt faller kravet på att "vara en bra fru" helt bort. 


    Jag har all ansvar nu över hemmet trots att båda jobbar (jag har dock ett "enklare" jobb) så det kommer inte bli någon skillnad som föräldraledig, förutom att det kommer vara ett extra barn och mindre sömn.

    Barnen prioriteras såklart först, men kan inte sluta oroa mig över hur allt kommer funka bra och hur man ska orka. Men det är nog tankar som de flesta har antar jag.
  • Anonym (Konra­d)
    Fri 7 May 2021 12:34
    #8

    Jag var hemma med både 1,2 och 3 barn, det är mkt som man får prioritera bort under en period men propsa på en barnfri natt, eller 2 (helgen) då sambon/maken/makan tar ansvar då så att du får sova. Om du är ensamstående så föreslår jag att om möjligt far/mor föräldrarna rycker in och avlastar en natt i veckan, gild värt för alla parter.

  • Anonym (Mh)
    Fri 7 May 2021 12:34
    #9
    +4

    Men släpp alla stora krav på hushållet osv! Fattar inte hur folk orkar hålla på med sån skit. Inte konstigt att ni blir stressade, utbrända och skiljer er när allt måste vara perfekt jämt!

    I övrigt, det beror antagligen mycket på vilket barn man får (och har sedan innan) hur stor omställning det blir. I mitt fall märktes det knappt när andra barnet kom. Blev liksom ingen skillnad från innan.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Fri 7 May 2021 12:39
    #10
    -1 +1
    Anonym (Mh) skrev 2021-05-07 12:34:29 följande:

    Men släpp alla stora krav på hushållet osv! Fattar inte hur folk orkar hålla på med sån skit. Inte konstigt att ni blir stressade, utbrända och skiljer er när allt måste vara perfekt jämt!

    I övrigt, det beror antagligen mycket på vilket barn man får (och har sedan innan) hur stor omställning det blir. I mitt fall märktes det knappt när andra barnet kom. Blev liksom ingen skillnad från innan.


    Om det vore så enkelt att bara släppa så tror jag många hade gjort. Men man måste ju äta, ha rena kläder och bo i ett rent hem - speciellt för barnen. Det är inget som man bara kan "släppa".
Svar på tråden Hur kommer man orka som tvåbarnsmamma?