• Anonym (Maskr­os)
    Sat 8 May 2021 13:22
    5755 visningar
    26 svar
    26
    5755

    Lever i en destruktiv relation med narcissist, söker tips på stöd!

    Jag lever i en destruktiv relation med en narcissist. Vi har barn tillsammans och sedan vi fick barn har livet varit så omtumlande att jag knappt längre vet vad som är normalt. Jag VET att jag måste lämna honom och har börjat tänka kring hur det skulle bli och hur jag borde lösa det rent praktiskt, men det är verkligen svårt för den känslomässiga berg-och-dalbana jag lever i är så energikrävande att jag är konstant dränerad och all min kraft går åt till att se till att vardagen flyter på, att jag håller ihop och att mitt barn har det bra.

    Jag har familj och vänner som menar väl, men känner mig mer och mer isolerad och missförstådd då de inte kan sätta sig in i min situation, förstår såklart att det är frustrerande för dem med men är samtidigt besviken på dem för att de ibland är snabbare med att ställa krav än att möta mig där jag är.

    Känner verkligen att jag skulle behöva prata med någon som förstår dynamiken bakom såna här relationer, och fattar att det inte är så lätt att bara lämna. Jag samlar kraft inför att ta mig ur skiten en gång för alla, vet att det på sikt inte kommer bli bra för varken mig eller mitt barn.

    Är det någon som har tips på var man kan vända sig? Finns det stödgrupper på nätet för kvinnor i samma situation?

  • Svar på tråden Lever i en destruktiv relation med narcissist, söker tips på stöd!
  • Anonym (Pelle­)
    Sat 8 May 2021 13:41
    #1
    -1

    Varför skaffa barn med en narcissist?

  • AnnaZL
    Sat 8 May 2021 13:46
    #2

    TS, ring en kvinnojour, de kan detta.


    Anonym (Pelle) skrev 2021-05-08 13:41:22 följande:

    Varför skaffa barn med en narcissist?


    Det där var ju inte ett svar på någon av de frågor TS ställde. Hon funderar inte på ifall hon ska skaffa barn, utan har redan barn men någon som hon efter födelsen upptäckt var narcissist av en grad det inte går at leva med.
  • Anonym (stöd)
    Sat 8 May 2021 14:01
    #3

    Det är väldigt svårt att hitta en terapeut som förstår. Det ligger på något vis utanför deras område.
    Stödgrupper på svenska kan vara svårt att hitta. Enklare på engelska, men jag tycker det är för svårt att uttrycka mig på engelska, så det fungerar inte bra för mig. Några länkar i alla fall:

    Liten stödgrupp: https://skilsmässa.se/forum/t/vi-som-varit-i-forhallande-med-narcissistiska-man-kvinnor/16559/52

    Basinformation:



    Bloggar och artiklar: www.levamedfienden.com/blogg
    www.expressen.se/mama/mamaliv/sex-relationer/alicia-narcissist/
    teraply.se/narcissism
    narcoffer.blogg.se/2019/may/

  • Anonym (Maskr­os) Trådstartaren
    Sat 8 May 2021 14:21
    #4
    Anonym (Pelle) skrev 2021-05-08 13:41:22 följande:

    Varför skaffa barn med en narcissist?


    Tack för din ovärderliga input "Pelle". Det står inte precis skrivet i pannan på dem, finns en anledning till att problemen blossar upp först när man redan gift sig/skaffat barn/sitter fast av annan anledning. Vad har du själv för diagnos som förklarar dina empatiproblem? Skitskalle.
  • Anonym (D)
    Sat 8 May 2021 14:27
    #5

    Har självt levt med en narcissist och vet vad du går igenom. Jag förstår att du känner dig isolerad, upplevelsen i sig är så sjuk så folk i din närhet kan tyvärr inte relatera till det.

    För att komma ur, är första steget att lämna. Ditt centrala nervsystem är troligen helt överbelastat och du är nu troligen helt beroende av hot/cold beteendet, det kommer inte bli lätt för dig. Men din själ behöver vila och återhämtadä sig från din partner helt och hållet (eller till största mån).

    Du behöver samtalsstöd, ring till din vårdcentral. I övrigt finns det en hel del info/stöd kring narcissist er på social media som hjälpt mig en del. All lycka till dig! ???? Du kommer fixa det.

  • Anonym (Maskr­os) Trådstartaren
    Sat 8 May 2021 14:29
    #6
    Anonym (stöd) skrev 2021-05-08 14:01:35 följande:

    Det är väldigt svårt att hitta en terapeut som förstår. Det ligger på något vis utanför deras område.

    Stödgrupper på svenska kan vara svårt att hitta. Enklare på engelska, men jag tycker det är för svårt att uttrycka mig på engelska, så det fungerar inte bra för mig. Några länkar i alla fall:

    Liten stödgrupp: https://skilsmässa.se/forum/t/vi-som-varit-i-forhallande-med-narcissistiska-man-kvinnor/16559/52

    Basinformation:



    Bloggar och artiklar: www.levamedfienden.com/blogg

    www.expressen.se/mama/mamaliv/sex-relationer/alicia-narcissist/

    teraply.se/narcissism

    narcoffer.blogg.se/2019/may/


    Tusen tack! Jag ska kolla igenom hela listan när barnet lagt sig ikväll.
  • Anonym (Hitta advoka­t)
    Sat 8 May 2021 15:07
    #7

    Det bästa tipset jag kan ge dig är att skriva ner allt dåligt/tveksamt han gör som förälder. ALLT. Skriver du redan dagbok är det jättebra. Att spela in samtal kan hjälpa och är helt lagligt sålänge du själv deltar i samtalet.

    Gå till en advokat nu redan innan du lämnar honom, som kan stötta dig med det juridiska. Försök få ensam vårdnad men åtminstone hela boendet för barnet/barnen.

    Man kan få rättshjälp om man har låg inkomst så att man inte behöver betala hela advokatens arvode själv, bara en viss % beroende på inkomsten man har. Det behöver med andra ord inte vara galet dyrt även om hemförsäkringen inte täcker det. Så kontrollerar han dig ekonomiskt också så är det inte kört för det. Du behöver en advokat för vårdnadstvisten, annars kör han över dig totalt.

    Det är ett helvete att lämna narcissister. Han kommer göra allt han kan för att smutskasta dig och "vinna" över dig. Allt dåligt du någonsin sagt/gjort kommer han skylta med. Är det inte tillräckligt kommer han hitta på saker, vända på scenarion. Plötsligt är det DU som gjort de dåliga sakerna HAN har gjort men står det ord mot ord kommer de runt omkring tro honom... Narcissister är ju så sjukt manipulativa.

    Han kommer försöka straffa dig för att du lämnar. På alla sätt han kan komma på. Säkerligen kommer han försöka ta barnet/barnen ifrån dig, för du är ju en sån urusel person och förälder, eller det är i alla fall den bilden han kommer måla upp av dig.

    Det är väl de tips jag kan ge, tyvärr har jag varit i den sitsen själv och visste inte hur mycket det hade hjälpt mig att anlita en advokat tidigare, börja spela in samtal tidigare...

    Och som de andra skriver, du behöver en samtalskontakt! Även om du kanske känner dig någorlunda okej just nu eller precis efter att du lämnat eller så så är det en extrem normaliseringsprocess av sjukt beteende som du utsatts för. Det kommer ta tid och ansträngning från dig att bli normal igen, medan tiden går kommer du komma på allt fler saker som var helt galet fel och bli så arg på dig själv för att du inte reagerade på det tidigare...

  • Anonym (Hitta advoka­t)
    Sat 8 May 2021 15:07
    #8

    Det bästa tipset jag kan ge dig är att skriva ner allt dåligt/tveksamt han gör som förälder. ALLT. Skriver du redan dagbok är det jättebra. Att spela in samtal kan hjälpa och är helt lagligt sålänge du själv deltar i samtalet.

    Gå till en advokat nu redan innan du lämnar honom, som kan stötta dig med det juridiska. Försök få ensam vårdnad men åtminstone hela boendet för barnet/barnen.

    Man kan få rättshjälp om man har låg inkomst så att man inte behöver betala hela advokatens arvode själv, bara en viss % beroende på inkomsten man har. Det behöver med andra ord inte vara galet dyrt även om hemförsäkringen inte täcker det. Så kontrollerar han dig ekonomiskt också så är det inte kört för det. Du behöver en advokat för vårdnadstvisten, annars kör han över dig totalt.

    Det är ett helvete att lämna narcissister. Han kommer göra allt han kan för att smutskasta dig och "vinna" över dig. Allt dåligt du någonsin sagt/gjort kommer han skylta med. Är det inte tillräckligt kommer han hitta på saker, vända på scenarion. Plötsligt är det DU som gjort de dåliga sakerna HAN har gjort men står det ord mot ord kommer de runt omkring tro honom... Narcissister är ju så sjukt manipulativa.

    Han kommer försöka straffa dig för att du lämnar. På alla sätt han kan komma på. Säkerligen kommer han försöka ta barnet/barnen ifrån dig, för du är ju en sån urusel person och förälder, eller det är i alla fall den bilden han kommer måla upp av dig.

    Det är väl de tips jag kan ge, tyvärr har jag varit i den sitsen själv och visste inte hur mycket det hade hjälpt mig att anlita en advokat tidigare, börja spela in samtal tidigare...

    Och som de andra skriver, du behöver en samtalskontakt! Även om du kanske känner dig någorlunda okej just nu eller precis efter att du lämnat eller så så är det en extrem normaliseringsprocess av sjukt beteende som du utsatts för. Det kommer ta tid och ansträngning från dig att bli normal igen, medan tiden går kommer du komma på allt fler saker som var helt galet fel och bli så arg på dig själv för att du inte reagerade på det tidigare...

  • Anonym (Pelle­)
    Sat 8 May 2021 15:54
    #9
    Anonym (Maskros) skrev 2021-05-08 14:21:00 följande:

    Tack för din ovärderliga input "Pelle". Det står inte precis skrivet i pannan på dem, finns en anledning till att problemen blossar upp först när man redan gift sig/skaffat barn/sitter fast av annan anledning. Vad har du själv för diagnos som förklarar dina empatiproblem? Skitskalle.


    För att kvinnan tror att mannen ska förändras efter barn...
  • Sat 8 May 2021 17:47
    #10

    Nej jag förstår inte alls vad du väntar på eller varför en terapeut ska kunna hjälpa dig. Rätt tillfälle kommer aldrig att komma av sig självt då kan du vänta tills du ligger i graven. Vissa saker måste man vara göra utan att fundera så mycket. Särskilt när man i egenskap av förälder har ansvar för ett barns uppväxtmiljö. Man skaffar en bostad och flyttar. Varje dag du stannar är en stöld från ditt barns välmående.

Svar på tråden Lever i en destruktiv relation med narcissist, söker tips på stöd!