• Anonym (Rädd)
    Sat 8 May 2021 15:50
    269706 visningar
    6372 svar
    -15 +11
    6372
    269706

    Vågar ni vaccinera er mot covid?

    Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

    Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

    Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

    Vad tänker ni kring vaccinering?

  • Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • Anonym (Gravi­d)
    Sat 8 May 2021 16:22
    #1
    Anonym (Rädd) skrev 2021-05-08 15:50:05 följande:

    Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

    Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

    Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

    Vad tänker ni kring vaccinering?


    Jag vill vaccinera mig eftersom jag dels inte vill riskera att sprida smittan vidare och dels inte vill bli sjuk, även om man överlever låter det skönt att slippa en jobbig influensa, tycker vanlig influensa är dryg nog.

    Dock är jag i valet och kvalet nu, är gravid och i en av de grupper som får vaccinera sig, men känner mig lite fundersam eftersom det inte rekommenderas för alla gravida och vaccinet fortfarande löpande utvärderas i studier för gravida.

    Så jag hoppas på tydligare kunskapsbild snart för det.
  • Anonym (Ja)
    Sat 8 May 2021 16:23
    #2
    -2 +1

    Ja vi måste alla dra vårt strå till stacken. Jag behöver inte oroa mig personligen för AZ-vaccinet pga att jag är för ung men ingen är tvingad att ta just det vaccinet ändå. Det finns andra som hittills visat sig säkra så det finns ingen anledning att låta bli ALLT vaccin bara för att ETT verkar ge blodproppar mm.

  • Anonym (K)
    Sat 8 May 2021 16:34
    #3

    Nej, inte än.

  • Anonym (Gravi­d)
    Sat 8 May 2021 16:40
    #4
    Anonym (Ja) skrev 2021-05-08 16:23:16 följande:

    Ja vi måste alla dra vårt strå till stacken. Jag behöver inte oroa mig personligen för AZ-vaccinet pga att jag är för ung men ingen är tvingad att ta just det vaccinet ändå. Det finns andra som hittills visat sig säkra så det finns ingen anledning att låta bli ALLT vaccin bara för att ETT verkar ge blodproppar mm.


    De över 65 i Stockholm har ju inget val i dagsläget?
  • Sat 8 May 2021 16:44
    #5
    -2 +2

    Varför skulle man inte våga för?
    Samma svåra biverkningar har vi på väldigt många mediciner och i kategorin sällsynta.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Senar­e)
    Sat 8 May 2021 16:45
    #6

    Nej, inte förrän efter ett tag. Nu får jag inte vaccinera mig än heller så jag behöver inte ens grubbla på det. 

  • Anonym (Ja)
    Sat 8 May 2021 16:48
    #7
    Anonym (Gravid) skrev 2021-05-08 16:40:36 följande:
    De över 65 i Stockholm har ju inget val i dagsläget?
    Påstår du att man tvångsvaccinerar äldre...?
  • Anonym (Gravi­d)
    Sat 8 May 2021 16:50
    #8
    Anonym (Ja) skrev 2021-05-08 16:48:18 följande:

    Påstår du att man tvångsvaccinerar äldre...?


    Nej, jag reagerade bara på formuleringen att ingen är tvingad att ta det vaccinet. Vill man vaccinera sig och är över 65 i Stockholm är der ju det vaccinet som finns, eller så får man inget vaccin. Så det är ju mer att om msn vill vaccinera sig där, så tvingas man välja AZ.
  • Anonym (Sucke­r)
    Sat 8 May 2021 16:52
    #9
    +1

    Självklart ska jag vaccinera mig. Risken är extremt liten, vi pratar 0, 00 nånting procent.

  • Anonym (Ja)
    Sat 8 May 2021 17:01
    #10
    +1
    Anonym (Gravid) skrev 2021-05-08 16:50:39 följande:
    Nej, jag reagerade bara på formuleringen att ingen är tvingad att ta det vaccinet. Vill man vaccinera sig och är över 65 i Stockholm är der ju det vaccinet som finns, eller så får man inget vaccin. Så det är ju mer att om msn vill vaccinera sig där, så tvingas man välja AZ.
    Det där är ju en sanning man ska ta med en påse salt också. Man kan välja att avstå just AZ, det betyder inte att man aldrig kommer att erbjudas någon annan sort.
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?