• Anonym (Kaffedraken)

    Vågar ni vaccinera er mot covid?

    Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

    Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

    Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

    Vad tänker ni kring vaccinering?

  • Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Gravid) skrev 2021-05-09 10:53:28 följande:
    Jag tror inte det. TS beskrev ju symptomen sen, och även jobbigare biverkningar har de ju bett en rapportera in; det måste ju finnas mellanlägen mellan anafylaktisk chock och lite ont i armen. Just med en ny typ av vaccin (för allmänheten, vaccinmetoden i sig har ju forskats på länge) kan jag tänka mig att man kanske också blir lite mer mån att åka in om man upplever lite kraftigare biverkningar.

    Ogillar generellt detta att det blivit så enkelt att bara ropa antivaxxer över detta vaccin. Det finns antivaxxers, absolut, men också många människor som av olika skäl är oroliga. Det har varit mkt olika bud under pandemin om vad som gäller, och saker har ändrats fort. Jag har förståelse för att det kan oroa.
    Jag har själv blivit kallad antivaxxer här på FL för att jag som gravid tvekar, då inga studier av naturliga skäl kan ha funnits än på barnen som föds. Och jag är någon som vaccinerar mig mot allt annars. Så jag gillar inte helt att epitetet används så fort någon uttrycker oro eller funderingar.
    Nej TS fick inget mellanting.

    TS fick enligt egen utsaga och nu citerar jag "I 10 dagar hade jag ALLA biverkningar", dvs hon fick blodpropp och hela faderullan med ovanliga biverkningar.

    Troligen har hon ju men nu för resten av livet, eller så har hon inte varit helt sanningsenlig.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Moa) skrev 2021-05-10 19:54:33 följande:
    Borde inte din släkting med antikroppar ställt sig sist i kön helt självmant?
    Det var via jobbet.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Moa) skrev 2021-05-08 19:12:41 följande:

    Jag är medelålders (45) och kvinna.

    Vilket vaccin jag än blir erbjuden (även om stoppet på Astra under 65 hävs) skulle jag ta det.
    Jag har en vän som just nu ligger på IVA.


    Hon har sluppit respirator, men får syrgas. Hon är lite bättre nu och hennes träning består av att sitta upp p sängkanten i 30 minuter per dag, vilket gör henne helt slut.


    Hur gammal är din vän?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Moa) skrev 2021-05-10 20:00:38 följande:

    Nej TS fick inget mellanting.

    TS fick enligt egen utsaga och nu citerar jag "I 10 dagar hade jag ALLA biverkningar", dvs hon fick blodpropp och hela faderullan med ovanliga biverkningar.

    Troligen har hon ju men nu för resten av livet, eller så har hon inte varit helt sanningsenlig.


    Feber, huvudvärk, trötthet, frossa, ont i armen, illamående, muskelvärk, svullnad, sjukdomskänsla och yrsel är det biverkningarna som är inrapporterade på Pfizer hittills. Inga blodproppar. Och om ts upplevde dessa biverkningarna så kande mycket väl vara så allvarligt a att det krävdes akutsjukvård.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Rädd) skrev 2021-05-10 12:44:58 följande:
    Jag lämnar min tråd., folk är så himla otrevliga här och känns som en del kommer hit för att ta ut livets bitterhet på andra. Alla vill väl inget annat än att pandemin ska vara över och jag kommer förmodligen ta andra dosen men är rädd och startade därför tråden. Usch vad folk är hemska, fortsätt diskutera om ni vill.
    Blev också jättedålig efter första dosen. Hög feber som inte gick ner, svullnade upp hemskt i ansiktet och spydde som en gris, blev faktiskt jätterädd. Tog andra dosen för några veckor sedan och var orolig, men fick inte en enda biverkning då. Har hört att andra ofta går mycket bättre, så försök att inte oroa dig för mycket.
  • Anonym (Kaffedraken)
    EpicF skrev 2021-05-10 21:37:02 följande:

    Feber, huvudvärk, trötthet, frossa, ont i armen, illamående, muskelvärk, svullnad, sjukdomskänsla och yrsel är det biverkningarna som är inrapporterade på Pfizer hittills. Inga blodproppar. Och om ts upplevde dessa biverkningarna så kande mycket väl vara så allvarligt a att det krävdes akutsjukvård.


    Fick för mig att ts tog Pfizer.

    Här är biverkningarna som har rapporteras in på AZ:

    Ömhet, smärta, värmekänsla, klåda eller blåmärke där injektionen ges

    Trötthet eller allmän sjukdomskänsla

    Frossa eller känna sig febrig

    Huvudvärk

    Illamående

    Ledsmärtor eller muskelvärk.

    Svullnad eller rodnad där injektionen ges

    Feber (> 38 °C)

    Kräkningar eller diarré

    Låga nivåer av blodplättar.

    Känna sig sömnig eller yr

    Minskad aptit

    Förstorade lymfkörtlar

    Överdriven svettning, kliande hud eller utslag.

    Blodproppar ofta på ovanliga ställen (till exempel hjärna, tarm, lever, mjälte) i kombination med låga nivåer av blodplättar.

    Många av de kan vara så allvarliga att det kräver akutsjukvård.
  • Anonym (Kaffedraken)

    MEN GUD! Jag fick vaccinet väldigt tidigt! Biverkan med blodproppar började synas i media cirka 1 vecka efter att jag fick AZ . Vid det tillfället så hade jag alla vanliga biverkningar på listan!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag är rädd både för Covid-19 och för vaccinbiverkningar.

    Jag lider verkligen med er som fått stora problem med biverkningar men jag tror att de flesta klarar sig ganska lindrigt undan.

    I morgon blir det min tur och troligen Pfizer eller Moderna. Jag känner flera som tagit dessa och dom har inte kännt mycket biverkningar.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är naturligt att man bildar sig en uppfattning utifrån det man ser och hör i sin närhet. En person som känner flera som råkat illa ut kommer att vara mer orolig och skeptisk än någon som känner flera som klarat sig lindrigt undan.
    Det är så vi människor fungerar.

    Dessvärre är det så att vi inte kan lita på det lilla underlag bland de vi känner.
    Ett slags teoretiskt snitt säger att vi känner ca. 300 personer nära (vissa många fler, några färre). Vi får information om vänners vänner också via sociala medier så det blir säkert något tusental människor vi får info om eller från.

    Allt hemskt som händer pratar vi mer om, det skrivs och publiceras så vi hör mer om de som blir sjuka än de som är friska. vi hör mer om de som fått biverkningar än de som kan gå till jobbet dagen efter. 

    Ska man bedöma risken på riktigt måste man våga ifrågasätta sina anekdotiska sanningar. Dvs. även om jag råkar ha 5 personer precis i min närhet som råkat illa ut så betyder det inte att detta motsvarar en statistisk risk.

    Enda sättet att bedöma risker för saker och ting är faktiskt att lyssna på den vetenskap som finns. Den är inte alltid komplett, ibland tar det tid att bygga upp.
    Vad gäller Covid och vaccinationer finns nu väldigt mycket vetenskap och sakliga fakta runt olika risker.

    Individens upplevelse är alltid en sanning och inget att ifrågasätta. TS kraftfulla reaktion är hemsk och verkligen att beklaga. 

    Rent statistiskt är dock kraftfulla reaktioner ovanlig.
    Det är inte helt ovanligt att bli rejält dålig, feber/eländig och sängliggande några dagar, kanske en vecka. Men att bli sjuk så att man läggs in akut i nästan 2 veckor pga bieffekter är mycket ovanligt och något man inte bör väga in i beslut om vaccination eller ej.

    Rådgör med läkare och lita på det hen rekommenderar.
    Det är alltid klokare än att basera beslut på hur många i bekantskapen som blivit sjuka eller klarat sig utan problem.

  • Anonym (Kaffedraken)

    TS, när du har fått en sådan extrem och sällsynt reaktion på vaccinet, så borde sjukvården ha gett dig rekommendationer om hur du ska göra med andra sprutan. Vad har de sagt? Om de mot all förmodan skulle ha underlåtit att informera dig om vad de ser för risker med din fortsatta vaccinering efter din allvarliga allergiska reaktion och gett dig personlig rådgivning, så måste du ju kontakta dem och fråga! 

    Du bör inte sitta och vara orolig och spekulera på din egen kammare och sen fråga oss andra som troligtvis inte kommer få värre biverkningar än ont i armen och feber ett dygn. 

Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?