• Anonym (Rädd)

    Vågar ni vaccinera er mot covid?

    Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

    Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

    Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

    Vad tänker ni kring vaccinering?

  • Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Y) skrev 2022-01-06 01:49:32 följande:
    Men vad då tillåtas sprida smittan? Det finns ju fortfarande restriktioner, alla är inte heller sjuka. Sen är den viktigaste aspekten till att man tar vaccinet att man minskar risken för allvarlig sjukdom.

    Smitta sprider även vaccinerade, om än i något kortare tid. vaccinerade är också oftare helt asymtomatiska och sprider smittan därför.

    Alltså jag förstår inte hur det har blivit, vi är så splittrade och samhället har delats i två läger. Antingen är man med eller emot och det finns inga nyanser, antingen är man antivaxxer eller så tar man vaccinet.

    Det kan finnas många anledningar till varför man inte tar vaccinet, det är inte alla som är anti vaccin för det.

    Tycker detta behöver få ett slut snart, det leder till en spricka i samhället och en aggressivitet som har sin grund i rädsla, och när rädsla får styra så blir det riktigt farligt.
    Som jag ser det finns det tre grupper
    1 De som vaccinerat sig
    2.De som inte får/bör vaccinera sig på inrådan av läkare
    3.De som väljer bort vaccinet

    De som väljer bort vaccinet gör det av rädsla, protest eller egoistiska skäl.

    Av rädsla -
    Rädd för biverkningar (och får hellre covid??)

    Av egoistiska skäl -
    Jag är ung, frisk, stark och kommer ändå inte bli särskilt sjuk
    Covid är överdrivet
    Jag har antikroppar och är naturligt skyddad
    Jag träffar ändå inget folk (jo men tjena, bor du i vildmarken och är eremit?)

    Av protest -
    Tänker inte stödja girig läkemedelsbransch
    Ingen kan tvinga mig
    Viruset är överdrivet/hittepå
    Vaccinet skyddar ändå inte till 100%
    Det är vaccinerade som smittar mest flest bäst
    Litar inte på myndigheter, media, statistik, fakta 

    Sen kommer massa konspiratoriskt hokuspokus om att det skulle mörkas siffror om vaccinbiverkningar, att 5G är inblandat, Bill Gates, microship, att vaccinet inte är godkänt osv

    I grunden tror jag även antivaxxers  styrs av rädsla, men det kommer ut som aggression, motvals och galna konspirationsteorier
  • Tow2Mater
    broderbob skrev 2022-01-06 02:10:54 följande:
    . Jag tycker man ska göra som i Italien så slipper man dessa diskussioner för och emot
    Publicerat igår kl 22.02
    Den italienska regeringen har infört obligatorisk vaccinering mot covid- 19 för alla över 50 år.
    Vaccinationsplikten gäller alla som är bosatta i landet, även utlänningar och undantag görs endast av hälsoskäl som kan intygas av läkare, och efter sjukdom med uppnådd immunitet.
    österrikarna kommer snart tvångsvaccinera alla från 14 års ålder.
  • Tow2Mater
    Anonym (Hepp) skrev 2022-01-06 02:11:26 följande:
    Som jag ser det finns det tre grupper
    1 De som vaccinerat sig
    2.De som inte får/bör vaccinera sig på inrådan av läkare
    3.De som väljer bort vaccinet

    De som väljer bort vaccinet gör det av rädsla, protest eller egoistiska skäl.

    Av rädsla -
    Rädd för biverkningar (och får hellre covid??)

    Av egoistiska skäl -
    Jag är ung, frisk, stark och kommer ändå inte bli särskilt sjuk
    Covid är överdrivet
    Jag har antikroppar och är naturligt skyddad
    Jag träffar ändå inget folk (jo men tjena, bor du i vildmarken och är eremit?)

    Av protest -
    Tänker inte stödja girig läkemedelsbransch
    Ingen kan tvinga mig
    Viruset är överdrivet/hittepå
    Vaccinet skyddar ändå inte till 100%
    Det är vaccinerade som smittar mest flest bäst
    Litar inte på myndigheter, media, statistik, fakta 

    Sen kommer massa konspiratoriskt hokuspokus om att det skulle mörkas siffror om vaccinbiverkningar, att 5G är inblandat, Bill Gates, microship, att vaccinet inte är godkänt osv

    I grunden tror jag även antivaxxers  styrs av rädsla, men det kommer ut som aggression, motvals och galna konspirationsteorier
    Sen finns det de som t ex mår skit efter forsta dosen och inte vill ta fler. Det finns de som lever isolerat iallafall och inte behover vaccinet. Det finns de som anser två doser får vara nog och inte kommer ta fler. En del vill inte tvinga sina barn utan låta dem ta sina egna beslut. Etc. Att du ser allt så begränsat låter tragiskt och inskränkt.


  • broderbob
    Tow2Mater skrev 2022-01-06 02:15:17 följande:

    österrikarna kommer snart tvångsvaccinera alla från 14 års ålder.


    Jag tycker det är bra med obligatorisk vaccinering-förutom-de som av medicinska skäl inte ska-då slipper vi alla dessa diskussioner som mynnar ut i politik och människans fria vilja som antivaxxers vill ha det till , flyttar fokus från vaccin till politik
  • Anonym (Hepp)
    Tow2Mater skrev 2022-01-06 02:21:46 följande:
    Sen finns det de som t ex mår skit efter forsta dosen och inte vill ta fler. Det finns de som lever isolerat iallafall och inte behover vaccinet. Det finns de som anser två doser får vara nog och inte kommer ta fler. En del vill inte tvinga sina barn utan låta dem ta sina egna beslut. Etc. Att du ser allt så begränsat låter tragiskt och inskränkt.
    Kul att du kom på några grupper till, ber om ursäkt att jag var så begränsad och inskränkt.

    Jag ser inte de som tagit två doser som antivaxxare.
    Tror väldigt få yngre personer lever som eremiter och aldrig träffar någon, de flesta har någon form av socialt behov och jobb, skola, behöver handla, besöka släktingar, tandläkare osv.
    Sen finns det säkert många som hellre riskerar att få covid än tar spruta nr 2, då får de väl leva isolerat istället då.

    T o m fhm är skeptiska till att covidvaccinera barn under 12.
  • AndreaBD
    broderbob skrev 2022-01-06 02:10:54 följande:
    . Jag tycker man ska göra som i Italien så slipper man dessa diskussioner för och emot

    Publicerat igår kl 22.02

    Den italienska regeringen har infört obligatorisk vaccinering mot covid- 19 för alla över 50 år.

    Vaccinationsplikten gäller alla som är bosatta i landet, även utlänningar och undantag görs endast av hälsoskäl som kan intygas av läkare, och efter sjukdom med uppnådd immunitet.
    Vilken konstig idé! Alla över 50? Yngre människor kan ju förstås också utgöra en risk för de gamla. Visst, man kan börja där, men det verkar lite inkonsekvent.
  • Tobben

    Många av mina bekanta som har vaccinerat sig har gjort det av egoistiska själ. Men det är jag som inte vaccinerat mig som pekas ut som egoistiskt, det tycker jag är lite märkligt.

  • Anonym (Hepp)
    Tobben skrev 2022-01-06 10:41:18 följande:

    Många av mina bekanta som har vaccinerat sig har gjort det av egoistiska själ. Men det är jag som inte vaccinerat mig som pekas ut som egoistiskt, det tycker jag är lite märkligt.


    Märkligt pga av att ovaccinerade smittar mindre, lever som eremiter, har så bra grundsystem att de aldrig riskerar allvarlig sjukdom ändå, bidrar till att hålla smittan nere i samhället genom att avstå vaccinet?
    Som sagt, man ifrågasätter verkligen din bildning alltså.

    På vilket sätt skulle det vara bättre om flera lät bli att vaccinera sig? 
    Varför väljer du att tro på knäppgökar på alternativa sajter som tror allt mörkas och är konspirationer? Eller är du så rädd för ev biverkningar av sprutan?

    Är du emot läkemedel över lag eftersom de distribueras av den giriga läkemedelsbranschen? Dör hellre än att bli hjälpt av sjukvården som är i maskopi med läkemedelsbranschen? Den självläkande människan osv, står emot polio, mässling, rabies, stelkramp och allsköns bakterier?
    Även äldre läkemedel har en gång varit nya och obeprövade, hur menar du att framställningen av läkemedel ska gå till om ingen provar dom?
    Vi kanske inte ska läkemedel över huvud taget?

    Väldigt nyfiken på svar från dig men vet att det inte kommer något. Och kommer det något så är det motfrågor eller något kort konstaterande bara.
  • AndreaBD
    Tobben skrev 2022-01-06 10:41:18 följande:

    Många av mina bekanta som har vaccinerat sig har gjort det av egoistiska själ. Men det är jag som inte vaccinerat mig som pekas ut som egoistiskt, det tycker jag är lite märkligt.


    Hur tänker du då att vi får slut på pandemin? Så att vi kan leva ett vanligt liv igen? Vi kan inte leva så här i längden, då blir man knäpp. Personligen orkar jag ha det så i några år, men det är inte värt det i längden. Så vill man ju inte leva permanent.
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?