• Anonym (Rädd)
    Sat 8 May 2021 15:50
    269711 visningar
    6372 svar
    -15 +11
    6372
    269711

    Vågar ni vaccinera er mot covid?

    Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

    Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

    Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

    Vad tänker ni kring vaccinering?

  • Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • Fri 28 Jan 2022 18:23
    Bubbelio skrev 2022-01-28 17:54:04 följande:
    Du verkar påläst. Då vet du också att de vacciner du pratar om har testats i 10 år innan man börjar vaccinera hej vilt. 

    Varför kan inte människor som du låta folk få bestämma vad som är bäst för dem? Skillnaden med covid och andra sjukdomar är att covid slår hej vilt. Människor som är friska kan slås ut, dö, men också gå igenom en covidinfektion utan att ens begripa att det är covid de har. Precis detsatmma gäller covidvaccinerna i den fas de befinner sig i nu. Visa lie ödmjukhet och acceptera att var och en får avgöra själva i det här skedet, eftersom "faktan hela tiden förändras".

    Jag vet inte varför du anser dig ha större kunskaper kring rMNA metoden än Robert Malone, som är en av grundarna av metoden och som nu avråder människor å det starkaste, framför allt barn, att inte rusa och ta vaccinet. Men, jag vet att för mig är han en större auktoritet än en random vaccinivrare på ett anonymt forum. 
    Den mannen måste ha blivit psykiskt sjuk. Han har vänt 180 grader och sprider numera bara desinformation. Det är känt. Eller så får han jävligt bra betalt för att göra så. 
  • kultur­enskal­eva
    Fri 28 Jan 2022 18:36
    AndreaBD skrev 2022-01-28 16:59:46 följande:
    Den ÄR fastställd. 
    Precis som det var fastställt av Anders Tegnél att man inte ska använda munskydd?
    klyban skrev 2022-01-28 16:43:29 följande:

    Det finns inget som kan ändra hur effektivt vaccinen idag, men skoj du trodde den faktan skulle ändra sig och med så lång tid gått.


     


    Inser du anstränger dig svårt att missförstå allt, menar du att du tar beslut på nått sånt?
    Låter i mina öron väldigt skrämmande hur lite fakta betyder för dig.
    Och talande att du börja prata om annat.


    kulturenskaleva skrev 2022-01-28 16:30:06 följande:
    Fine! Men kom då inte och kräv att alla ska vaccinera sig. Innan skulle 5-11 åringar vaccinera sig. Nu ska de plötsligt inte det längre. Är det verkligen så fel att ifrågasätta  det folkhälsomyndigheten förmedlar med tanke på att de ändrar sig stup i kvarten? Du verkar vara en sån som lyder blint bara en forskare eller myndighet m.m. sagt något. Om FHM gick ut och sa att man skyddar sig mot corona igenom att smeta in kroppen med surströmingsspad varje morgon, skulle du väl göra det också. Nej jag väntar då med att vaccinera mig tills "forskarna" bestämt sig, och man sett långtidseffekterna av vaccinet. Det jag hört hitills är oroande nog som det är.

    Igen, fakta berättar att man bör vänta.


    Fakta är inte din sak, och att det är färsk vara i en pandemi, och att man inte fann det stöd för den vaccineringen än.
    Och när man finner stöd, så kommer det förändra sig, kanske det är förändringarna du har svårt för.


    För mig är det skillnad på fakta och fakta. Till exempel att jorden är rund och och att det blir natt och dag är fakta som är lika sant idag som för 1000 år sen. Fakta som kan vara sann en dag och falsk nästa dag värderar jag betydligt högre. Vaccinet bromsade smittan ja. Men vi ska se sen hur mycket permanenta skador det blivit av det när läkemedelsverket gjort sin bedömning. Vaccinskadorna på svininfluensavaccinet blev uppdagades flera år efteråt. Så vi har inte hört det sista gällande detta.
  • kultur­enskal­eva
    Fri 28 Jan 2022 18:43
    AndreaBD skrev 2022-01-28 16:59:11 följande:
    Om jag skulle få vara med och bestämma det, så skulle jag allvarligt fundera på om en vaccinationsplikt skulle införas. Det finns i andra länder - för covid och för några andra sjukdomar, t.ex. mässling. Det är klart att de flesta måste vara vaccinerade för att vi ska kunna komma ut ur pandemin, och tyvärr så har det visat sig att viruset är så pass flexibelt att vi kommer att behöva HÖGA antal av vaccinerade för att kunna återgå till normalt.

    De barnen som växer upp nu har inte en normal barndom. Och jag tycker inte att de ska få vänta 10 år till för att kunna ha ett normalt liv för att folk som du inte bara inte vaccinerar sig utan inte heller informera sig! Annars skulle du veta att långtidseffekter av något vaccin hittills ALLTID har märks inom några månader. Om vaccinen hade långtidseffekter, så hade vi vetat det i nuläget. Men du vet inte för att du inte informerar dig.

    Nej, jag lyssnar inte på allt som FHM, utan jag informerar mig själv. Därför har jag också satt mig in i hur rMNA-vaccinen fungerar och hur länge man redan har forskat på dem. Och hur mycket forskning som finns bakom. 

    Jag måste utgå ifrån att antigen dina källor är oseriösa (om du har hört oroande saker om vaccinet) eller att du inte har jämfört nytta och risk. 
    Men tala gärna om vad det är du har hört, så kan vi titta på det! 
    Fast vi har ju fått lov att införa restriktioner även för vaccinerade nu i och med att vaccinen inte biter lika bra på den nya varianten. Folk vaccinerade sig lydigt för att återgå till det normala och sen blev det restriktioner i alla fall. Det kommer snart komma fram i ljuset vad dessa vacciner ställt till med. Jag återkommer i tråden när detta kommer fram i mainstreammedia. Bieffekterna av svininfluensavaccinet kom inte fram i ljuset förän flera år efteråt.
  • kultur­enskal­eva
    Fri 28 Jan 2022 18:44
    kulturenskaleva skrev 2022-01-28 18:36:24 följande:
    Precis som det var fastställt av Anders Tegnél att man inte ska använda munskydd?
    klyban skrev 2022-01-28 16:43:29 följande:

    Det finns inget som kan ändra hur effektivt vaccinen idag, men skoj du trodde den faktan skulle ändra sig och med så lång tid gått.


     


    Inser du anstränger dig svårt att missförstå allt, menar du att du tar beslut på nått sånt?
    Låter i mina öron väldigt skrämmande hur lite fakta betyder för dig.
    Och talande att du börja prata om annat.


    Igen, fakta berättar att man bör vänta.


    Fakta är inte din sak, och att det är färsk vara i en pandemi, och att man inte fann det stöd för den vaccineringen än.
    Och när man finner stöd, så kommer det förändra sig, kanske det är förändringarna du har svårt för.


    För mig är det skillnad på fakta och fakta. Till exempel att jorden är rund och och att det blir natt och dag är fakta som är lika sant idag som för 1000 år sen. Fakta som kan vara sann en dag och falsk nästa dag värderar jag betydligt högre. Vaccinet bromsade smittan ja. Men vi ska se sen hur mycket permanenta skador det blivit av det när läkemedelsverket gjort sin bedömning. Vaccinskadorna på svininfluensavaccinet blev uppdagades flera år efteråt. Så vi har inte hört det sista gällande detta.
    Värderar jag betydligt lägre skulle det givetvis stå.:)
  • Fri 28 Jan 2022 19:16
    AndreaBD skrev 2022-01-28 18:23:59 följande:
    Den mannen måste ha blivit psykiskt sjuk. Han har vänt 180 grader och sprider numera bara desinformation. Det är känt. Eller så får han jävligt bra betalt för att göra så. 
    Tror i och för sig att han tjänar väldigt mycket mer pengar på att vara en välbetald, välrenommerad forskare än en frilansande debattör som går emot hela den industri han verkar inom, men men, vad vet jag.
    Vad bra att det är "känt" att han sprider desinformation, då kan du även hänvisa till en trovärdig källa att så är fallet antar jag? 

    För tydlighetens skull; Att Neil Young plockar bort sin musik från Spotify för att Joe Rogan, som b.la. intervjuar Robert Malone huserar där, duger inte som källa.  
  • Fri 28 Jan 2022 19:29
    Bubbelio skrev 2022-01-28 18:10:55 följande:
    Nu blandar du nog ihop olika inlägg. Du finner det "intressant att jag pratar om fakta" när det är precis det jag inte gör, jag pratar om en ovisshet som skapar ett underlag för tvivel. Som bör respekteras.  Anonyma forumsutövare utgör tyvärr ingen auktoritet, hur mycket du än skriver så att tangentbordet glöder,  Klyban. 

    Är du medveten om att inget du skriver styrker nått du sagt?
    Kanske du inte glömmer av det nästa gång du skriver nått.


    kulturenskaleva skrev 2022-01-28 18:36:24 följande:
    Precis som det var fastställt av Anders Tegnél att man inte ska använda munskydd?

    För mig är det skillnad på fakta och fakta. Till exempel att jorden är rund och och att det blir natt och dag är fakta som är lika sant idag som för 1000 år sen. Fakta som kan vara sann en dag och falsk nästa dag värderar jag betydligt högre. Vaccinet bromsade smittan ja. Men vi ska se sen hur mycket permanenta skador det blivit av det när läkemedelsverket gjort sin bedömning. Vaccinskadorna på svininfluensavaccinet blev uppdagades flera år efteråt. Så vi har inte hört det sista gällande detta.

    FHM har berättat att munskydd ska användas i situationer där avstånd är svårt att hålla, och detta av fakta.
    Vilka permanenta skador, för fakta berättar att de svåra biverkningarna är mycket sällsynta.


    Och Panderix så kom skadan av en dålig batch tidigt, sen kom fakta och att även de var väldigt få.
    Du verkar inte gilla fakta alls.
    Och inget med Panderix betyder nått om COVID-19 vaccinen, då dessa berättar nått mer och inget om Panderix.
    Verkar som du inte ville veta av detta, men fakta är fakta, så du ska nu prata om annat fakta som inte har nått med COVID-19 vaccinen?


    kulturenskaleva skrev 2022-01-28 18:43:34 följande:
    Fast vi har ju fått lov att införa restriktioner även för vaccinerade nu i och med att vaccinen inte biter lika bra på den nya varianten. Folk vaccinerade sig lydigt för att återgå till det normala och sen blev det restriktioner i alla fall. Det kommer snart komma fram i ljuset vad dessa vacciner ställt till med. Jag återkommer i tråden när detta kommer fram i mainstreammedia. Bieffekterna av svininfluensavaccinet kom inte fram i ljuset förän flera år efteråt.

    Nope, rekommendationer och restriktioner, har hela tiden varit i effekt.
    Varför ger du desinformation som är så enkel att avfärda?


    Bubbelio skrev 2022-01-28 19:16:54 följande:
    Tror i och för sig att han tjänar väldigt mycket mer pengar på att vara en välbetald, välrenommerad forskare än en frilansande debattör som går emot hela den industri han verkar inom, men men, vad vet jag.
    Vad bra att det är "känt" att han sprider desinformation, då kan du även hänvisa till en trovärdig källa att så är fallet antar jag? 

    För tydlighetens skull; Att Neil Young plockar bort sin musik från Spotify för att Joe Rogan, som b.la. intervjuar Robert Malone huserar där, duger inte som källa.  

    Hans desinformation är tydlig, och är nått som går slänga i papperskorgen som just desinformation.


     


    Och sen styrker du vad vi säger, och ger mer som ger desinformation, tack!!!


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Fri 28 Jan 2022 19:30
    kulturenskaleva skrev 2022-01-28 18:36:24 följande:
    Precis som det var fastställt av Anders Tegnél att man inte ska använda munskydd?
    klyban skrev 2022-01-28 16:43:29 följande:

    Det finns inget som kan ändra hur effektivt vaccinen idag, men skoj du trodde den faktan skulle ändra sig och med så lång tid gått.


     


    Inser du anstränger dig svårt att missförstå allt, menar du att du tar beslut på nått sånt?
    Låter i mina öron väldigt skrämmande hur lite fakta betyder för dig.
    Och talande att du börja prata om annat.


    Igen, fakta berättar att man bör vänta.


    Fakta är inte din sak, och att det är färsk vara i en pandemi, och att man inte fann det stöd för den vaccineringen än.
    Och när man finner stöd, så kommer det förändra sig, kanske det är förändringarna du har svårt för.


    För mig är det skillnad på fakta och fakta. Till exempel att jorden är rund och och att det blir natt och dag är fakta som är lika sant idag som för 1000 år sen. Fakta som kan vara sann en dag och falsk nästa dag värderar jag betydligt högre. Vaccinet bromsade smittan ja. Men vi ska se sen hur mycket permanenta skador det blivit av det när läkemedelsverket gjort sin bedömning. Vaccinskadorna på svininfluensavaccinet blev uppdagades flera år efteråt. Så vi har inte hört det sista gällande detta.
    Men snälla - har du missat en del av det som har hänt eller? Tegnell har väl varit tydlig när det gäller munskydd och han har aldrig verkligen ändrat sig : Att hålla avstånd är bättre - det är inte helt klart hur mycket nytta de gör - visserligen kan man tänka sig att man gör det i situationer då man inte kan hålla avstånd, men på andra sidan kan det ge falsk trygghet......

    Nu kan man tycka att det inte ens vore konstigt om det sedan hade visat sig att det inte stämde, att det skulle göra stor nytta (tidigare fanns det nämligen knappt forskning om det). Men så var det INTE! Det är fortfarande inte så entydigt.

    Det finns folk nuförtiden också som påstår att jorden är platt. Därmed finns det några dårar när det gäller båda frågorna. Ingen större skillnad. Det har absolut inte funnits fakta som ändrat sig hela tiden. Det har bara varit för lite kunskap i början vilket är normalt med ett nytt virus. 

    Och svininfluensan - dels har man vetat om risken, tyvärr. Sedan har det inte utlöst sjukdomen utan bara triggat den (dvs. om man hade genetiskt anlag). Och dessutom kommer biverkningar av vacciner inom några dagar. Även narkolepsin. Säkert. De visste bara inte på en gång vad det var. 
  • Fri 28 Jan 2022 19:43
    klyban skrev 2022-01-28 19:29:47 följande:

    Är du medveten om att inget du skriver styrker nått du sagt?
    Kanske du inte glömmer av det nästa gång du skriver nått.


    kulturenskaleva skrev 2022-01-28 18:36:24 följande:
    Precis som det var fastställt av Anders Tegnél att man inte ska använda munskydd?

    För mig är det skillnad på fakta och fakta. Till exempel att jorden är rund och och att det blir natt och dag är fakta som är lika sant idag som för 1000 år sen. Fakta som kan vara sann en dag och falsk nästa dag värderar jag betydligt högre. Vaccinet bromsade smittan ja. Men vi ska se sen hur mycket permanenta skador det blivit av det när läkemedelsverket gjort sin bedömning. Vaccinskadorna på svininfluensavaccinet blev uppdagades flera år efteråt. Så vi har inte hört det sista gällande detta.

    FHM har berättat att munskydd ska användas i situationer där avstånd är svårt att hålla, och detta av fakta.
    Vilka permanenta skador, för fakta berättar att de svåra biverkningarna är mycket sällsynta.


    Och Panderix så kom skadan av en dålig batch tidigt, sen kom fakta och att även de var väldigt få.
    Du verkar inte gilla fakta alls.
    Och inget med Panderix betyder nått om COVID-19 vaccinen, då dessa berättar nått mer och inget om Panderix.
    Verkar som du inte ville veta av detta, men fakta är fakta, så du ska nu prata om annat fakta som inte har nått med COVID-19 vaccinen?


    Nope, rekommendationer och restriktioner, har hela tiden varit i effekt.
    Varför ger du desinformation som är så enkel att avfärda?


    Bubbelio skrev 2022-01-28 19:16:54 följande:
    Tror i och för sig att han tjänar väldigt mycket mer pengar på att vara en välbetald, välrenommerad forskare än en frilansande debattör som går emot hela den industri han verkar inom, men men, vad vet jag.
    Vad bra att det är "känt" att han sprider desinformation, då kan du även hänvisa till en trovärdig källa att så är fallet antar jag? 

    För tydlighetens skull; Att Neil Young plockar bort sin musik från Spotify för att Joe Rogan, som b.la. intervjuar Robert Malone huserar där, duger inte som källa.  

    Hans desinformation är tydlig, och är nått som går slänga i papperskorgen som just desinformation.


     


    Och sen styrker du vad vi säger, och ger mer som ger desinformation, tack!!!


    Nej, jag är inte medveten om att "inget jag skriver styrker något jag sagt". 

    Men skriv du gärna några meningar till med ordet "fakta" utan några källhänvisningar, det kan ju alltid finnas någon som tycker att ordet i sig automatiskt gör dig till en större auktoritet.  
  • Fri 28 Jan 2022 19:44
    Bubbelio skrev 2022-01-28 19:43:06 följande:
    Nej, jag är inte medveten om att "inget jag skriver styrker något jag sagt". 

    Men skriv du gärna några meningar till med ordet "fakta" utan några källhänvisningar, det kan ju alltid finnas någon som tycker att ordet i sig automatiskt gör dig till en större auktoritet.  

    Och ändå finns inte ens ett ord som berättar nått att styrka dina påståenden.
    Är inte det intressant?
    För det tycker jag!


     


    Det är du som påstår saker som inte kvantifieras, så kommer det ta lång tid innan detta sker?


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Fri 28 Jan 2022 19:48
    klyban skrev 2022-01-28 19:44:32 följande:

    Och ändå finns inte ens ett ord som berättar nått att styrka dina påståenden.
    Är inte det intressant?
    För det tycker jag!


     


    Det är du som påstår saker som inte kvantifieras, så kommer det ta lång tid innan detta sker?


    Men Klyban, är du säker på att du inte blandar ihop inläggen? Om du läser lite noggrant nu? 

    Jag har skrivit att Robert Malone är en större auktoritet än anonyma vaccinivrare för mig. Vad är det du vill att jag ska belägga och kvantifiera med det? 
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?