• Anonym (xxx)
    Sun 9 May 2021 18:28
    1769 visningar
    48 svar
    48
    1769

    Varför finns religion i gymnasiet? Orkar verkligen inte med det.

    Som barn blev jag såld utav muslimerna, ivägskickad utav hinduerna, tagen utav kristna som torterade mig.


    Jag orkar verkligen inte studera religion (på gymnasie-nivå). Vill få slippa tänka på religioner bara och se människan för vem den är istället, från individ till individ. Har redan plågats i grundskolan med en massa snacka om sånt där.


    Varför behövs det i gymnasiet för? 

  • Svar på tråden Varför finns religion i gymnasiet? Orkar verkligen inte med det.
  • Anonym (ppp)
    Sun 9 May 2021 18:34
    #1
    Anonym (xxx) skrev 2021-05-09 18:28:38 följande:

    Som barn blev jag såld utav muslimerna, ivägskickad utav hinduerna, tagen utav kristna som torterade mig.


    Jag orkar verkligen inte studera religion (på gymnasie-nivå). Vill få slippa tänka på religioner bara och se människan för vem den är istället, från individ till individ. Har redan plågats i grundskolan med en massa snacka om sånt där.


    Varför behövs det i gymnasiet för? 


    Du behöver inte läsa kursen. Du kan strunta i den och få ett F. Man kan har några F i slutbetyg och ändå ha behörighet att lösa vidare sen. 
  • Sun 9 May 2021 18:40
    #2
    -1

    Religionen spelar fortfarande en roll i samhällen världen över. För att förstå grunden till konflikter och händelser både nu och i historien är det bra att känna till en del om olika religioner.

  • Anonym (Ullie­)
    Sun 9 May 2021 18:44
    #3
    +1

    Om du vill se människor för vilka de är som individer så se då de som betett sig illa mot dig som just det - individer. Inte som representanter för varsin religion.

  • Anonym (xxx) Trådstartaren
    Sun 9 May 2021 18:48
    #4
    Anonym (ppp) skrev 2021-05-09 18:34:43 följande:
    Du behöver inte läsa kursen. Du kan strunta i den och få ett F. Man kan har några F i slutbetyg och ändå ha behörighet att lösa vidare sen. 

    Va ?? Det var något helt nytt. Alla syon har sagt att jag måste läsa dessa ämnen för att få ett slut betygsdokument. 


    De ämnen jag inte har är förutom religion, svenska 1 o 2 och samhällskunskap.
    Har verkligen inte orkar med det då det har varit svårt i Sverige för mig.


    Tycker att jag kan tillräcklig god svenska för att bli godkänd.
    Pratar det flytande och inte skriver jag på Kinesiska här heller liksom.


    Läste tusen och en natt själv som 7 åring dessutom och andra 800sidors böcker som barn.


    Men visst, svenska 1 kan jag väl gå och skriva upp för att göra SD:are glada.
    Vad gällande politiken så spelar det ju ingen roll egentligen, menar om det inte hade varit en bok som heter "så ljuger en politiker".


    Skämt o sido.. Hur många F får man ha? Vill gärna få komma in på YH åtminstone.

  • Anonym (xxx) Trådstartaren
    Sun 9 May 2021 18:51
    #5
    Tecum skrev 2021-05-09 18:40:17 följande:

    Religionen spelar fortfarande en roll i samhällen världen över. För att förstå grunden till konflikter och händelser både nu och i historien är det bra att känna till en del om olika religioner.


    Sånt där ser man ju konstant på dokumentärer ändå. Men mm jag förstår vad du menar. Men man pratade ju om det i grundskolan också en hel del. Medans i gymnasiet så börjar man snarare jämföra om vilket religion som är värst vs bäst istället ungefär. Som ung dömde inte någon någon annan bara för att den hade en annan religion. Bara vuxna som gör och sen ev trycker på det på sina barn då.
  • Anonym (xxx) Trådstartaren
    Sun 9 May 2021 19:03
    #6
    Anonym (Ullie) skrev 2021-05-09 18:44:45 följande:

    Om du vill se människor för vilka de är som individer så se då de som betett sig illa mot dig som just det - individer. Inte som representanter för varsin religion.


    Där har du en poäng! 


    Fick bara det tjatat till mig som barn, "muslimerna ville ju inte ha dig och gjorde sig av med dig och hinduerna ville inte ha kvar dig i landet, inte ens på deras sida utav jorden så dom skickade dig till andra sidan, vilka ska du gå till om du rymmer ifrån mig? Polisen kommer låsa in dig och kasta nyckeln och läkarna ger dig en spruta så du dör". (Starkt Kristen med besök i kyrkan varje söndag och hjälpte till) och som ansåg sig vara pacifist fast var helt motsatsen till det. 


    Muslimen hade inte råd till mat (min riktiga förälder), därför som jag såldes.
    Hinduen ville tjäna pengar och fick betalt för att adoptera bort mig.


    Den Kristna personen.. har jag inte ord för ens. Djävuls avkomma rakt av helt enkelt.


    Men hatar ju inte svenskar för det, tvärtom så gillar jag dom trots allt antagligen mest av dem alla ändå. Men drar mig för dom som säger sig vara troende.


    Även om jag själv vill tro ibland på något högre.

  • Anonym (Relig­ion)
    Sun 9 May 2021 19:03
    #7

    Det är fortfarande ett viktigt ämne, att förstå hur andra tänker och hur olika religioner fungerar, hur de uppstått osv. Det tillhör allmänbildningen.

    Själv såg jag enormt fram emot religionskunskap på gymnasiet. Älskar allt som har med religion att göra och tycker att det är jätteintressant (kanske för att jag själv är religiös?). Sedan finns det andra kurser/ämnen jag inte gillar men jag förstår ändå att de är viktiga att lära ut.

    Under högstadiet var det mer att lära sig om världsreligionerna, lite grundläggande.

    Religionskunskap 1 handlade om lite mer fördjupning och dessutom mycket existentiella frågor och frågor som rör religion vs vetenskap, om de går ihop, argumentera och reflektera mycket.

    Religionskunskap 2 var mer sekter och nyare religioner.

    De alla hör ihop och det handlar inte om att bara upprepa samma sak eller visa vilken religion som skulle vara rätt.

  • Anonym (xxx) Trådstartaren
    Sun 9 May 2021 19:05
    #8
    Anonym (xxx) skrev 2021-05-09 18:51:49 följande:
    Sånt där ser man ju konstant på dokumentärer ändå. Men mm jag förstår vad du menar. Men man pratade ju om det i grundskolan också en hel del. Medans i gymnasiet så börjar man snarare jämföra om vilket religion som är värst vs bäst istället ungefär. Som ung dömde inte någon någon annan bara för att den hade en annan religion. Bara vuxna som gör och sen ev trycker på det på sina barn då.
    Som ung dömde inte något barn någon annan bara för att den hade en annan ursprungs religion* 
  • Sweene­yToad
    Sun 9 May 2021 19:10
    #9

    På tal om onödiga ämnen(inte för att religion är det), men slöjd tycker jag är extremt onödigt. 
    Samt i Frankrike undervisas elever inte i religion. 

  • Sun 9 May 2021 19:18
    #10
    Anonym (xxx) skrev 2021-05-09 18:48:37 följande:

     


    Skämt o sido.. Hur många F får man ha? Vill gärna få komma in på YH åtminstone.


    Du får ha 250 poäng f- betyg men inte i sv1, ma1, eng5 eller gymnasiearbetet. Vilket program läser du?
Svar på tråden Varför finns religion i gymnasiet? Orkar verkligen inte med det.