• Anonym (Oroli­g)
    Mon 10 May 2021 07:53
    6493 visningar
    115 svar
    115
    6493

    Min sambo var våldsam mot barnet

    Jag kom på min sambo med att vara våldsam mot vår 1,5 åring. Barnet grät i sängen (sover ihop) tidig morgon. Hen vill såklart ha kärlek och tröst (är även förkyld och sover lite dåligt). Han sätter sig upp stirrar på hen frågar om hen vill upp, frågar om hen är sjuk, får såklart inga svar för hen kan inte berätta och är upprörd och gråter. Då säger han ?nu räcker det? och slänger snabbt och våldsamt ner hen i sängen genom att trycka sin hand mot hens huvud. Hen blir helt förstörd och skriker sätter sig upp, pekar att hen vill ut ur rummet. Då gör han det igen. Sen vill hen upp men han trycker ner hens lilla kropp i madrassen. Det hela slutar med att han ?kramar?/håller om hen/fast, tills hen slutat gråta.

    Vad är det här? Jag har så svårt att veta hur jag ska ta detta. Allt detta såg jag på vår babywatch. Hade jag inte sett detta hade jag aldrig fått veta.

    Jag konfronterade honom och han verkade från början inte tycka att han hade gjort särskilt fel.

    Han påstår att hen var okontaktbar och att han gjorde så för att få hens kontakt.

    Det är så jävla sjukt. Vem gör så mot en ledsen bäbis som man säger sig älska?

    Men jag har varit så upprörd och arg och ledsen och nu verkar han ångra sig och säger att han gjorde jättefel och att det inte ska hända igen.

    Min första tanke var att slänga ut honom med en gång. Rädda mina barn. Men hur blir det med delad vårdnad? Jag kommer ha ännu mindre koll på hur de har det om de är ensamma med honom i ett annat hem.

    Överdriver jag? Är detta våld eller vad är detta?

    Jag kom i chock/panik när jag såg detta. Jag mår illa, hela min kropp skakar. Det är svårt att beskriva, men jag har försökt så gott jag kan.

    Snälla kan någon tipsa om hur man går vidare?

    Jag har videon sparad.

  • Svar på tråden Min sambo var våldsam mot barnet
  • Mon 10 May 2021 08:06
    #1
    -1

    Det är naturligtvis inte okej men det låter ju mer som att han skrämde barnet och inte skadade det.

    Hur illa det än kan låta så är det vanligare än man kan tro. Särskilt hos "ovana" föräldrar som inte lärt sig att koppla bort barnskrik från temperamentet.

    Barnskrik kan helt enkelt reta gallfeber på ett sätt som är svårt att beskriva. Efter ett tag, eller ett antal ungar vänjer man sig normalt och slutar bli irriterad.

    Du gör som du vill. Ring och prata med Bup. Be dom titta på filmen och fråga om råd kanske?

    Jag tror inte du behöver göra slut.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Mon 10 May 2021 08:20
    #2
    Friger skrev 2021-05-10 08:06:54 följande:

    Det är naturligtvis inte okej men det låter ju mer som att han skrämde barnet och inte skadade det.

    Hur illa det än kan låta så är det vanligare än man kan tro. Särskilt hos "ovana" föräldrar som inte lärt sig att koppla bort barnskrik från temperamentet.

    Barnskrik kan helt enkelt reta gallfeber på ett sätt som är svårt att beskriva. Efter ett tag, eller ett antal ungar vänjer man sig normalt och slutar bli irriterad.

    Du gör som du vill. Ring och prata med Bup. Be dom titta på filmen och fråga om råd kanske?

    Jag tror inte du behöver göra slut.


    Detta är vårt 3:e barn så han borde ha lärt sig hantera barnskrik.

    Det är inte själva handlingen som är det värsta. Barnet fick nog inte särskilt ont. Det var nog mer psykiskt jobbigt.

    Jag är mer rädd för hur det kan bli en annan gång. Han såg ut som helt förbytt på videon. Han tittar på hen som om hen bara var skräp. Hen är förtvivlad och vill ha tröst, vem kan med våld slänga ner sitt barn två gånger på det sättet när man märker att barnet blir rädd?

    Det var nästintill oprovocerat. Jag har nästan alltid hand om barnen. Jag tar nästan alla skrik och fajter. Men jag börjar jobbet så tidigt så han måste ta morgonen. Så han borde orka med någon gång utan att tappa det tycker jag.
  • Anonym (Famrä­tt.)
    Mon 10 May 2021 08:43
    #3
    +1

    Enorm varningsflagg. Rött rött rött. Jätteallvarligt. Eftersom du har allt på film (vakta den som guld) så är du u princip garanterad att bli boendeförälder (vårdnad är en annan fråga och inte lika viktig) och han kommer inte få umgänge med övernattning obevakat. Man ser oerhört allvarligt på detta inom socialtjänsten och familjerätten. Att han är ångerfull spelar ingen roll. Du behöver skydda barnet omedelbart.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Mon 10 May 2021 08:57
    #4
    Anonym (Famrätt.) skrev 2021-05-10 08:43:46 följande:

    Enorm varningsflagg. Rött rött rött. Jätteallvarligt. Eftersom du har allt på film (vakta den som guld) så är du u princip garanterad att bli boendeförälder (vårdnad är en annan fråga och inte lika viktig) och han kommer inte få umgänge med övernattning obevakat. Man ser oerhört allvarligt på detta inom socialtjänsten och familjerätten. Att han är ångerfull spelar ingen roll. Du behöver skydda barnet omedelbart.


    Men hur går jag tillväga? Jag skulle vilja vara anonym och bara rådfråga någon och visa videon. Han får mig att tro att jag överdriver men hela min kropp säger att det här är fel.

    Jag är livrädd att skapa en separation som sedan resulterar i att han får ha dom själva. Då kommer jag aldrig kunna rädda dom. Man har läst om så många fall där barnen berättar om övergrepp men endå låter rätten dom bo kvar.
  • Anonym (Jijoj­iji)
    Mon 10 May 2021 09:00
    #5
    +1

    Oj Ts det låter inte alls bra.. :-/ säkert älskar han barnet och menade inget illa men när man kan bli så arg att man tar till någon typ av våld kommer det tyvärr att hända igen då han saknar förmåga att kontrollera situationen och sin ilska. Det hade varit bättre att han skulle gått därifrån en stund. Detta är mycket oroväckande och jag hade inte lämnat barnet ensamt med honom mer. Barnet reagerade ju också med att bli mycket skrämt. Det kan ju bryta ner barnet om det skulle hända fler gånger vilket det antagligen kommer att göra nästa gång barnet gråter otröstligt.

    Spara filmen. Och lämna inte barnet själv med honom.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Mon 10 May 2021 09:15
    #6
    Anonym (Jijojiji) skrev 2021-05-10 09:00:29 följande:

    Oj Ts det låter inte alls bra.. :-/ säkert älskar han barnet och menade inget illa men när man kan bli så arg att man tar till någon typ av våld kommer det tyvärr att hända igen då han saknar förmåga att kontrollera situationen och sin ilska. Det hade varit bättre att han skulle gått därifrån en stund. Detta är mycket oroväckande och jag hade inte lämnat barnet ensamt med honom mer. Barnet reagerade ju också med att bli mycket skrämt. Det kan ju bryta ner barnet om det skulle hända fler gånger vilket det antagligen kommer att göra nästa gång barnet gråter otröstligt.

    Spara filmen. Och lämna inte barnet själv med honom.


    Jag vill inte lämna barnet med honom. Men det betyder också att jag inte kan sköta mitt jobb. Jag vet självklart att barnen går före jobbet men det fungerar ju inte i längden.

    Mitt arbete kräver att jag är på plats innan förskolan öppnar.

    Så svårt. Jag behöver hjälp :(
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Mon 10 May 2021 09:15
    #7
    Anonym (Jijojiji) skrev 2021-05-10 09:00:29 följande:

    Oj Ts det låter inte alls bra.. :-/ säkert älskar han barnet och menade inget illa men när man kan bli så arg att man tar till någon typ av våld kommer det tyvärr att hända igen då han saknar förmåga att kontrollera situationen och sin ilska. Det hade varit bättre att han skulle gått därifrån en stund. Detta är mycket oroväckande och jag hade inte lämnat barnet ensamt med honom mer. Barnet reagerade ju också med att bli mycket skrämt. Det kan ju bryta ner barnet om det skulle hända fler gånger vilket det antagligen kommer att göra nästa gång barnet gråter otröstligt.

    Spara filmen. Och lämna inte barnet själv med honom.


    Jag vill inte lämna barnet med honom. Men det betyder också att jag inte kan sköta mitt jobb. Jag vet självklart att barnen går före jobbet men det fungerar ju inte i längden.

    Mitt arbete kräver att jag är på plats innan förskolan öppnar.

    Så svårt. Jag behöver hjälp :(
  • Anonym (Famrä­tt.)
    Mon 10 May 2021 09:29
    #8
    +1
    Anonym (Orolig) skrev 2021-05-10 08:57:01 följande:

    Men hur går jag tillväga? Jag skulle vilja vara anonym och bara rådfråga någon och visa videon. Han får mig att tro att jag överdriver men hela min kropp säger att det här är fel.

    Jag är livrädd att skapa en separation som sedan resulterar i att han får ha dom själva. Då kommer jag aldrig kunna rädda dom. Man har läst om så många fall där barnen berättar om övergrepp men endå låter rätten dom bo kvar.


    Du kan inte vara anonym eftesom du behöver få detta dokumenterat inom socialtjänsten och familjerätten. Inget du behöver göra just idag så länge du omedelbart agerar för att skydda barnet. Antingen får han flytta ut eller så flyttar du. Om du underlåter att agera och något händer kan även din föräldraförmåga ifrågasättas. Målet är inte att skilja barn och pappa åt för alltid utan att han ska få hjälp att bli en trygg förälder och att ett så litwt barn behöver skyddas under tiden.
  • Mon 10 May 2021 09:38
    #9

    Gå och fråga på bup. Barn och ungdomspsykiatrin. Deras jobb att veta. Dom har tystnadsplikt, till vissa gränser men jag får ändå för mig att det här faller under det.

  • Mon 10 May 2021 09:41
    #10
    +2

    Det är ju inte bara dina barn, så du kan ju slänga ut honom hur mycket du vill, barnen kommer ändå behlva vara med honom halva tiden.

    Visst du kan driva en process om enskild vårdnad (vad du än gör, se till att spara filmen på flera olika ställen!) men det där kommer aldrig räcka för att du ska få det.

Svar på tråden Min sambo var våldsam mot barnet