• Arcnice

    Övervikt ses numera ofta som en normal vikt i befolkningen

    Denna artikel är förvisso från 2015 men fortfarande lika aktuell (om inte mer).


    tyngre.se/artikel/vem-ar-tjock-och-vem-ar-smal/


    Idag är det ju dessvärre det normala att en person har fysiologisk övervikt så att ha en "normal" kropp innebär allt för ofta att ha en smått ohälsosam kropp i många avseenden.


    "Idag är ungefär hälften av alla Svenskar överviktiga eller feta (1). Som om inte det var illa nog så är det så att många av de som är normalviktiga enligt BMI, vilket är det mått man använder i den statistiken, inte är normalviktiga om du ser till faktisk mängd kroppsfett som de bär runt på vilket egentligen är det som är mest intressant, 50 % av alla tjejer och kvinnor är överviktiga trots normalt BMI. Kort och gott så är det ingen bra situation ur ett folkhälsoperspektiv då övervikt för med sig en rad negativa hälsoeffekter."


    traningslara.se/varfor-det-finns-fler-overviktiga-an-normalviktiga/


     


    Kanske dax för folk att sluta titta så mycket på BMI (som i mina ögon är ett rätt dåligt mått) och lägga mer fokus på fett procent?


    Fettprocent är förvisso betydligt svårare att själv mäta, men tyvärr "saknar" ju många människor idag muskler och även många som väger lite och är rätt smala tenderar att vara "fetsmal" d.v.s. har för hög fettprocent i förhållande till kroppsvikt.


     


    Tragiskt nog blir befolkningen fetar och klenar. 

  • Svar på tråden Övervikt ses numera ofta som en normal vikt i befolkningen
  • Nelliee

    Man bör inte endast utgå ifrån BMI eftersom det inte tar hänsyn till faktorer som kön och muskelmassa.

  • Themis

    Det är väl inte ett dugg svårt att mäta fettprocent, det finns ju impedansvåg för hemmabruk?

    Har jag haft i åratal redan...


    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Ashswe

    Kroppsfettsprocent är helt klart ett bättre mått än bmi, men jag tror att man även kan ha nytta av bmi. Och dom som tränar har oftast koll på att deras bmi ser skevt ut.

    Tycker det är fruktansvärt att vi i väst har så mycket övervikt och fetma.

  • Ashswe

    Kroppsfettsprocent är helt klart ett bättre mått än bmi, men jag tror att man även kan ha nytta av bmi. Och dom som tränar har oftast koll på att deras bmi ser skevt ut.

    Tycker det är fruktansvärt att vi i väst har så mycket övervikt och fetma.

  • Evelina96

    Bmi är enligt mig inte optimalt att utgå ifrån visserligen då den inte tar hänsyn till träningsvanor och snarlikt. Bättre att använda sig av måttband och utgå från bukomfång osv.

  • Arcnice
    Themis skrev 2021-05-14 14:47:20 följande:

    Det är väl inte ett dugg svårt att mäta fettprocent, det finns ju impedansvåg för hemmabruk?

    Har jag haft i åratal redan...


    Fast en impedansvåg är inte särskilt bra, men det ger ju en fingervisning iallafall. 
Svar på tråden Övervikt ses numera ofta som en normal vikt i befolkningen