• Anonym (Less)
    Fri 14 May 2021 19:32
    6528 visningar
    135 svar
    135
    6528

    Vem bestämmer över den satans häcken?

    Det går en ful häck mellan vår och grannens tomt. Rent lagligt så är den på grannens tomt, annat än grenar som sticker över, men de sköter inte om den alls på vår sida.

    Idag klippte vi bort några av de fulaste grenarna eftersom de förstör utseendet för vår tomt. På något sätt har grannen fått veta det och är nu vansinnig och påstår att det vi gjort är olagligt.

    Någon med koll här? Ska vi behöva stå ut med en ful häck som vi inte får röra alls?

  • Svar på tråden Vem bestämmer över den satans häcken?
  • Anonym
    Fri 14 May 2021 19:40
    #1

    Ni ska meddela grannen i förväg att det växer på er sida. Han ska få en chans att själv ta bort det.
    Om grannen inte åtgärdar har ni rätt att klippa häcken på er sida.

  • Anonym (Less) Trådstartaren
    Fri 14 May 2021 19:43
    #2
    Anonym skrev 2021-05-14 19:40:20 följande:

    Ni ska meddela grannen i förväg att det växer på er sida. Han ska få en chans att själv ta bort det.

    Om grannen inte åtgärdar har ni rätt att klippa häcken på er sida.


    De vet mycket väl hur den ser ut. Det ligger döda grenar längsmed kanten av den, som i teorin är på deras mark, men bara synlig från vår tomt.

    Menar du alltså att grannen har rätt att gå in på vår tomt för att göra det?
  • Anonym (EH)
    Fri 14 May 2021 19:58
    #3

    Jag tror att man måste informera grannen först, så att hen får en chans att åtgärda problemet. Om grannen inte klipper häcken på er sida av tomten så har ni laglig rätt att göra det själva. Detsamma gäller besvärande rötter och grenar.

  • Anonym (EH)
    Fri 14 May 2021 20:02
    #4

    Jag måste kanske poängtera, att det endast gäller de kvistar, grenar och rötter som befinner sig på ER tomt. 

  • Anonym (Less) Trådstartaren
    Fri 14 May 2021 20:07
    #5
    Anonym (EH) skrev 2021-05-14 20:02:54 följande:

    Jag måste kanske poängtera, att det endast gäller de kvistar, grenar och rötter som befinner sig på ER tomt. 


    Så om de vägrar fixa det får vi bara acceptera att vår tomt ser vanvårdad ut? I praktiken blir det ju vår tomt, även om den är planterad på deras.
  • Anonym (enkel­t!)
    Fri 14 May 2021 20:07
    #6
    Anonym (Less) skrev 2021-05-14 19:43:40 följande:
    De vet mycket väl hur den ser ut. Det ligger döda grenar längsmed kanten av den, som i teorin är på deras mark, men bara synlig från vår tomt.

    Menar du alltså att grannen har rätt att gå in på vår tomt för att göra det?

    Det är väl en total ickefråga, eftersom ni självklart ger tillåtelse till att grannen kommer in på er tomt för att göra häcken fin.

    ...eller vänta, det här handlar inte om att faktiskt lösa frågan, eller hur?

  • Fri 14 May 2021 20:11
    #7

    Vad är det för del på människor. Vi har två häckar mellan oss och respektive granne. Var och en klipper häcken på sin sida. End of story.

    Så gör vi. Men vi ogillar inte våra grannar, utan har en bra relation till alla på vår gata.

  • Anonym (Less) Trådstartaren
    Fri 14 May 2021 20:11
    #8
    Anonym (enkelt!) skrev 2021-05-14 20:07:40 följande:

    Det är väl en total ickefråga, eftersom ni självklart ger tillåtelse till att grannen kommer in på er tomt för att göra häcken fin.

    ...eller vänta, det här handlar inte om att faktiskt lösa frågan, eller hur?


    Det är verkligen en ickefråga, eftersom de vägrar fixa den. Jag bara undrade om de har RÄTT att gå in på vår tomt eftersom det är DERAS häck.
  • Anonym (Hold my beer)
    Fri 14 May 2021 20:13
    #9
    Anonym (Less) skrev 2021-05-14 20:07:27 följande:
    Så om de vägrar fixa det får vi bara acceptera att vår tomt ser vanvårdad ut? I praktiken blir det ju vår tomt, även om den är planterad på deras.
    Du läser nog lite slarvigt. Så här gör man: säg till grannen att klippa häcken på er sida. Gör de inte det inom rimlig tid har ni rätt att göra det istället. Om ni låter bli så ja, då får ni "acceptera" att er tomt ser vanvårdad ut, men då är det ju också ert eget fel i så fall.
  • Anonym (Less) Trådstartaren
    Fri 14 May 2021 20:14
    #10
    Plupp73 skrev 2021-05-14 20:11:26 följande:

    Vad är det för del på människor. Vi har två häckar mellan oss och respektive granne. Var och en klipper häcken på sin sida. End of story.

    Så gör vi. Men vi ogillar inte våra grannar, utan har en bra relation till alla på vår gata.


    En egen häck hade ätit upp för mycket markyta, vår tomt är ganska liten medan deras är jättestor.

    De vill inte fixa den och jag skadade den inte, så jag ser inte problemet. De verkar bara vilja jävlas.
Svar på tråden Vem bestämmer över den satans häcken?