• Sat 15 May 2021 07:57
    2160 visningar
    17 svar
    17
    2160

    Störande grannar

    Hej,

    Har en fundering på vd som är acceptabelt med störningar från grannar?

    Flyttade till en lägenhet i oktober och nämnde för den tidiga hyresvärden att jag är känslig för ljud, men fick svaret att det är tyst och lugnt här.

    Den dagen jag flyttar in möter jag föräldrarna som bor i lägenheten ovan och berättar att de har 5 barn så det kan bli lite spring.

    Men nu är det ohållbart, det springs, går hårt, stampas, dras saker över golvet. Om det är en helgdag kan det vara från morgon till kväll, men lugnare mellan 19.00-21.00. Men alla veckans kvällar så börjar oväsen med stamp, hårda steg och ibland spring. Från 21.00-00.00. I natt även 4.00.

    Har pratat med grannarna, då flera av mina vänner som besökt mig också tycker det är ohållbart, o fick svaret att det är hans son som låter. Men det är ju vuxna som går runt med hårda steg också. Men tycker det är märkligt att lägga över allt på sonen.

    Men hur som blev det ingen skillnad, känns nästan som det blivit värre.

    Jag förstår ju att en ska tåla lite oljud när en bor i lägenhet, men man ska också visa hänsyn. Jag tänker mig ju själv för att inte gå för hårt, och har själv blivit tillsagd av en granne där jag bodde tidigare att inte gå så hårt i golvet, självklart försökte jag tänka på det o gå mer på tårna, på sena kvällar och mornar..

    Vad är rimligt? Oljud varje kväll 21.00-00. Ibland även på nätterna?

  • Svar på tråden Störande grannar
  • Sat 15 May 2021 09:29
    #1

    Att gå omkring i sin egen lägenhet måste accepteras, även att barn låter till en viss gräns. Det du beskriver låter rätt normalt för en familj. Samma dag som du hörde "Vi har fem barn" skulle du ha börjat leta ny lägenhet direkt.

  • Gameof­throne­s
    Sat 15 May 2021 09:48
    #2

    Du skriver att du är känslig för ljud. Kanske det är som är problemet. Det låter som en normal familjeliv.

    Du bör söka nytt boende.

  • Sat 15 May 2021 10:20
    #3

    Det är jobbigt men du kan inget göra tyvärr. Leta efter en ny bostad.

  • Sat 15 May 2021 11:24
    #4

    Jo precis så är det ju. Men när jag fick påtryckning från mina vänner tyckte de ändå att jag skulle prata med dem.

    Men samtidigt ska man ju försöka vara mer försiktig mellan 22-07.00.

    Jag håller på o letar annat, men tråkigt när en lagt så mycket pengar o tid på en flytt o så blir det så här. Men men..

    Har fått reda på nu i efterhand att det är flera innan mig som flyttat pga oljuden. Det är liksom som jordbävningar emellanåt.

    Menmen. Får se om jag lyckas hitta något boende, inte så lätt det heller.

  • Sat 15 May 2021 11:27
    #5
    Gameofthrones skrev 2021-05-15 09:48:50 följande:

    Du skriver att du är känslig för ljud. Kanske det är som är problemet. Det låter som en normal familjeliv.

    Du bör söka nytt boende.


    Är det normalt att väsnas från 21 till midnatt eller klockan 4 på morgonen tycker du?
    Jag håller inte med.
  • Sat 15 May 2021 11:36
    #6

    Känner med så, förstår ju om det kan vara oljud fram till 22.00. Och barn är barn. Jag är väl en för snäll person, vill ju gärna visa respekt för andra och hänsyn. Så tänker mig mycket för, hade jag haft eget hus hade jag ju kunnat härjat fritt.

    Men får väl gå upp 5 på morgonen o föra oväsen o se om de gillar det;)

  • Sat 15 May 2021 12:41
    #7

    Spela in oljudet och låt hyresvärden avgöra om det är acceptabelt eller ej. Jag hade blivit otroligt störd och tycker inte det är ok med oväsen på nätterna.

  • Sat 15 May 2021 12:47
    #8

    Kan du spela in och mäta ljudnivån i dB? Det finns gränsvärden för olika typer av lokaler. Kan din hyresvärd vara behjälplig att ge dig nästa passande lägenhet som blir ledig i huset/husen på grund av ljudnivån som är störande i din nuvarande lägenhet?

  • Magica­l
    Sat 15 May 2021 12:56
    #9
    BeautifulLiz skrev 2021-05-15 11:27:30 följande:
    Är det normalt att väsnas från 21 till midnatt eller klockan 4 på morgonen tycker du?
    Jag håller inte med.
    Det beror på vad "väsnas" betyder. 

    Ljud som att folk går upp på toa mitt i natten, det råkar slå i en dörr, man spolar, småbarn som gråter. Folk går i trapphuset osv, Sånt är normalt. Däremot party med skyhög musik inte ok. 

    Tyvärr kanske de huset är så lyhört så att även små öjud blir för jobbiga för TS, eller så är TS rätt känslig (jag är känslig själv, så jag kan förstå, men förstår också att en småbarnsfamiljer låter) 

    TS: jag flyttade efter ca 20 år i lägenhet till hus - det bästa jag gjort! 
  • Sat 15 May 2021 14:00
    #10

    Jo de har vidarebefordrat ärendet till avdelningen som har hand om uthyrning av lägenheter. Så återstår att se.

    Jo spela in kanske jag kan göra. Men hoppas hyresvärden kan göra något åt lägenheten, då så många andra flyttat härifrån pga oljuden....

    Det kan låta som jordbävningar lite då och då hela dagarna. Lite olika från dag till dag. Men på kvällarna efter 22, det var då jag frågade de inte kunde försöka gå lite mjukare. Hade en granne sagt så till mig hade jag ju självklart tänkt mig för. O är ju inte enbart barnet som går hårt utan vuxna. O ibland spring. Har själv syskonbarn, o de kan va livliga, men jag kan ju också be dem gå lugnt för att via hänsyn till grannar sent på kvällarna, tänker en får göra en lek av det:)

    Små ljud klarar jag av, det är bullret och de hårda stegen som är störiga. De mjuka stegen hörs också men de är mer ok, för dem hjälper öronpropparna. Samt ljud från gatan som trafik och vägarbeten tycker jag också är ok.

    Men men är som det är.

    Jo men har funderat på hus, men nu har ju COVID19 orsakat att alla vill köpa hus ????

  • GGN
    Sat 15 May 2021 16:28
    #11

    Spela in och skicka till värden. Kan man inte visa hänsyn ska man inte bo i lägenhet.

  • Sat 15 May 2021 16:43
    #12
    Magical skrev 2021-05-15 12:56:29 följande:

    Det beror på vad "väsnas" betyder. 

    Ljud som att folk går upp på toa mitt i natten, det råkar slå i en dörr, man spolar, småbarn som gråter. Folk går i trapphuset osv, Sånt är normalt. Däremot party med skyhög musik inte ok. 

    Tyvärr kanske de huset är så lyhört så att även små öjud blir för jobbiga för TS, eller så är TS rätt känslig (jag är känslig själv, så jag kan förstå, men förstår också att en småbarnsfamiljer låter) 

    TS: jag flyttade efter ca 20 år i lägenhet till hus - det bästa jag gjort! 


    Jag utgår från det TS berättat.
  • Sat 15 May 2021 17:21
    #13

    Hårda steg? Menar du att de klampar onormalt högt? Eller är det så lyhört att vanliga steg låter mycket?

  • Sat 15 May 2021 17:43
    #14

    Vanliga steg hörs också. Men de brukar oftast öronpropparna klara av att hålla ut.

    Men frågan vad är vanliga steg?:)

    Alla går ju olika hårt.

    O egentligen ska en gå på tårna, man ska egentligen inte sätta i hälarna, inte skonsamt för kroppen. Har gått på en introduktionskurs på hur man ska lära sig gå:) plus fått tips av vänner som har gått hos en personlig tränare på det ?gå gymmet?. Väldigt intressant.

    Så försöker tänka på det när jag går, så inte jag stör grannarna ovan mig, men borde skita o tänka på det nu;)

    Men man kan gå normala lugna steg efter 22 och normala normala steg innan 22. Är min åsikt:)

    Men får se vad som händer, kanske kan få hyressänkning tills jag hittar ett annat boende:) kommer ju inte vara så lätt o få denna lägenhet uthyrd efter mig, kommer ju vara ärlig till de som kommer på visning. Vill ju inte att andra ska råka ut för samma sak som mig.

    Tror det är bättre att värden kommer o besöker lägenheten, annars måste jag köpa mig en bra mick..

  • Sat 15 May 2021 22:40
    #15

    Det beror nog på vilken nivå det är. Har själv både haft grannar som för ett jävla oväsen och grannar som klagat och bråkat bara men rör en fot hemma hos sig efter halv tio eller nåt. Något man ju kan tycka ett o annat om!!


    Men om TS ska klaga så gör via hyres värd eller nåt, ibland blir fel när man tar det själv tyvärr för vissa kan inte bete sig som folk. Hamnade själv i väldig dispyt med en annan i samma hus som var en väldig ljud känslig person en gång. Dock förde den massa väsen själv istället. Blev ett väldigt hallå. 

  • Sun 16 May 2021 01:30
    #17

    Jag har samma problem. Hoppas bara de flyttar snart. Två vuxna och två barn ovanför mig

  • Fri 9 Jul 2021 21:36
    #17

    Har samma problem.
    En del familjer är lugnare, den här bryr sig inte om att säga till sina barn syns tydligt när man möter dem i trapphuset.

    De flesta föräldrar brukar lägga sin barn eller förberreda för läggdags dessa gör det inte.
    Man får säga till eller leva med problemet.

Svar på tråden Störande grannar