• Storstadstjejen

    Ägglossning

    Hej! Vad roligt och se att det finns så många människor som hjälper varandra och ger tips, råd och delar med sig av sina erfarenheter.

    Nu ska vi se om jag också kan få lite tips.

    Jag och min sambo försöker bli gravida. Jag är 30 år och min sambo 34 år.

    Vi har börjat jobba på barn och har använt oss av clearblue digitala ägglossningstest. Jag tycker det är lite svårt och tolka det. Jag testade en söndag och fick då runt cirkel = inte fertil. Sen dagen efter, testar jag igen, och får fast smiley. Jag trodde jag skulle få en blinkande smiley innan em fast? Någon annan som varit med om samma sak?

    Hur som helst. När jag fick smiley (fast) så tycker jag det är svårt och veta hur mycket man ska ?ligga i? och hur många dagar efter smileyn som man ska ligga?

    Jag hoppas iallafall på att vara gravid nu. Jag ska ha mens imorgon enligt ?cykeln? men har känt graviditets symptom, men det kan lika gärna vara mens symptom.

    Hur tidigt upptäckte ni att ni var gravida och vad hade ni för symptom?

  • Svar på tråden Ägglossning
  • Mortiscia80

    Det kan hända ganska mycket med de där stickorna. Vissa månader kanske man inte ens får en blinkande smiley, ibland direkt från tom till fast alla möjliga varianter. När man får den fasta gubben slutar man testa och ägget lossnar inom 24-48 timmar så det är då det är viktigast att man har sex, alltså från den fasta gubben och inom de närmaste 48 timmarna, minst en gång men ingen vits med flera ggr om dagen heller. Spermierna lever längre än ägget så det är bra om de ligger och väntar redan när ägget släpps. Lycka till!

  • Storstadstjejen

    Tack snälla för svar! :) Tror du man kan lita på den ?fast? blinkande smileyn? Den borde ju stämma om den har kommit upp på skärmen tycker man.

  • partytsljus75

    För mig blev det tom och direkt fast om jag började testa väldigt tätt på ägglossningen. Har man 28 dagars cykel ska man väl börja testa typ dag 8. Testet visar alltid tom första dagen oavsett vilken cykeldag och sen efter vilka hormoner den känner av. Östrogen = blinkande. LH = fast. LH är viktigast för det tyder på att ägglossningen är på väg.

  • Mortiscia80
    Storstadstjejen skrev 2021-05-15 20:14:25 följande:

    Tack snälla för svar! :) Tror du man kan lita på den ?fast? blinkande smileyn? Den borde ju stämma om den har kommit upp på skärmen tycker man.


    Ja man kan lita på den på så sätt att hormonnivåerna ligger högt, det är ingen garanti att du alltid släpper ett ägg däremot. Nån enstaka gång per år gör man inte det fast man har ägglossning. Och man kan också få fast smiley redan första dagen man testar, det har hänt mig ett par gånger fast jag börjat tidigt i cykeln.
Svar på tråden Ägglossning