• Anonym (Hjälp­)
    Mon 17 May 2021 11:37
    422 visningar
    2 svar
    2
    422

    Jag håller på att bli galen

    Jag och mitt barn pappa var ihop i 7 år sen delade vi på oss för han var otrogen. Sen kom han krypandes tillbaka och jag tog tyvärr emot honom. Under alla år har han påstått att jag inte gör rätt för mig ekonomiskt. Det spelar ingen roll vad jag betalt, det är ALDRIG tillräckligt. Jag har under sonens 6 år betalt Allt till honom, han har nån gång gett nån 500 hundring. Vi har bott isär sen vi började träffas igen. Och alltså bott isär i ca 4 år. Han har inte betalt ett enda underhåll. Varenda gång jag tar upp det så blir jag ett svin. Han påstår att jag är skyldig honom pengar sen vi bodde ihop. Vilket jag inte är. Han räknar pengar som han fick betala lite mer när jag var hemma med vår gemensamma son.

    Och under dessa 4 år borde väl detta va återbetalt. Även om jag inte tycker att han ens borde räkna dem pengarna.

    Jag vet inte vad jag ska göra längre. Nu har han dessutom kläckt ur sig att han träffat en tjej. Jag skiter i det. Han är inte vatten värd i mina ögon längre. Men ändå så berör det mig så enormt. Hur kan man va så känslokall på många plan och sen dessutom inte ens betala för sin son som jag har hela tiden.

    Det enda han maler om är att han har rättigheter att träffa honom, vilket han såklart får. Men jag anser ju också att man har skyldigheter i ett föräldraskap som att betala för sitt barn.

    Jag mår piss över hur han gör. Precis samma sak förra gången han träffade en tjej. Sen kom han tillbaka och förstod varför jag varit så förbannad.

    Vet inte vad jag vill. Bara ha stöttning och hjälp. Inget hjälper vad jag än säger till honom.

  • Svar på tråden Jag håller på att bli galen
  • Anonym (Svar på tal)
    Mon 17 May 2021 12:49
    #1

    Det första du gör är att kontakta F-kassan och kräv honom på underhåll retroaktivt. Naturligtvis är en relation mellan er otänkbar för all framtid. Du får fokusera på ert barn och se till att så gott det går få umgänget med pappan att fungera. Diskutera BARA sånt som har med barnet att göra. Om han bråkar om pengar så ska du totalt ignorera sådana utbrott eller frågor, upprepa bara att han inte betalat underhåll under alla år och att det därför är dags att han börjar med det nu, och att du bara kommer att prata om sånt som har med sonen att göra hädanefter, och HÅLL DET BENHÅRT!!

    En sak: umgänge är inte HANS rätt att träffa sitt barn utan BARNETS rätt att träffa sin pappa, kom ihåg det och utgå från det i dina beslut framöver. Var beredd på att ni kanske måste till Familjerätten för att fastställa umgängesschema. Anteckna alltid om han ställer in eller på annat sätt krånglar.

  • Tue 25 May 2021 07:43
    #2
    Anonym (Svar på tal) skrev 2021-05-17 12:49:28 följande:

    Det första du gör är att kontakta F-kassan och kräv honom på underhåll retroaktivt. Naturligtvis är en relation mellan er otänkbar för all framtid. Du får fokusera på ert barn och se till att så gott det går få umgänget med pappan att fungera. Diskutera BARA sånt som har med barnet att göra. Om han bråkar om pengar så ska du totalt ignorera sådana utbrott eller frågor, upprepa bara att han inte betalat underhåll under alla år och att det därför är dags att han börjar med det nu, och att du bara kommer att prata om sånt som har med sonen att göra hädanefter, och HÅLL DET BENHÅRT!!

    En sak: umgänge är inte HANS rätt att träffa sitt barn utan BARNETS rätt att träffa sin pappa, kom ihåg det och utgå från det i dina beslut framöver. Var beredd på att ni kanske måste till Familjerätten för att fastställa umgängesschema. Anteckna alltid om han ställer in eller på annat sätt krånglar.


    Via försäkringskassan kan diú bara få underhållsstödet retroaktivt en månad.
    För att få underhållsbidrag retroaktivt krävs att man får en dom på det, dvs TS behöver stämma för dte.

    TS - börja med att meddela honom att du nu ansöker om underhållsstöd via försäkringskassan (eller skit i att meddela honom om du vet att han bara kommer bråka om det). Det spelar ingen roll om han accepterar det eller inte.. Sedan kontaktar du försäkringskassan och begär underhållsstöd. De betalar sedan ut till dig och kräver in betalning av pappap - DU får dina pengar oavsett om han bråkar.

    och ja, självklart skall han träffa sitt barn - om ni inte har det så se till att göra ett umgängesavtal. Kommer ni inte överens om hur det skall se ut så gå via familjerätten så får ni hjälp. Det är en instans som inte kan tilldöma något men hjälpa till att medla och prata. Skall ni ha växelvis boende utgår naturligtvis inget underhåll och pappan kan även få halva barnbidraget.
    Inser att det inte framgår riktigt - hur ser umgänget ut idag?

    och - ta INTE tillbaka honom igen. Hur mycket han än försöker komma tillbaks...
Svar på tråden Jag håller på att bli galen