• Wed 19 May 2021 16:42
    531 visningar
    3 svar
    3
    531

    Hjälp, SGI & anställning

    Hej! 



    Jag och min sambo vill så gärna ha barn, trots att vi är unga, jag är 21 och han 24. Vi bor i ett hus på landet, utan lån(!), det är han som äger det, jag äger noll. Jag äger dock en lägenhet i staden vi bor bredvid. Min lägenhet är en etta och ligger centralt. Hyr just nu ut den i andrahand fram till början av nästa år. Tror jag kommer kunna få ungefär 1,3 miljoner för den vid försäljning i dagsläget. Jag har där lån på ca 700.000kr. 



    Jag vill inte köpa in mig i sambons hus, då det leder till att jag måste ta lån när han inte har ett enda lån på det. Huset är dock gammalt och vi går i tankar att om några år riva de befintliga gamla huset här och bygga nytt och då ta lån tillsammans, alltså att jag köper in mig när det väl händer. 



    Jag är i dagsläger student, tar examen nu i juni. Jobbar då heltid i en månad, fram till den 12 e Juli där jag just nu jobbar deltid. Har sedan fått jobb med bra lön som dock inte startar förrän den 18 e augusti. Min fråga här är hur jag skyddar min SGI den här månaden emellan? Jag har en bra SGI då jag jobbat nästintill heltid hela min studietid. Anmäler jag mig arbetslön trots att min avsikt här emellan är att chilla och njuta av sommaren? Kommer ju alltså inte söka något jobb? 



    Vi vill ju också ha barn, kan vara så att det händer trots att det inte är perfekt läge då jag kommer vara provanställd i sex månader från augusti. Jobbet jag tagit har dock en gullig och genomsnäll kvinna som arbetsgivare samt möjlighet till endast jobb hemifrån om jag så önskar. Typ hur stor chans är det att hon avslutar min anställning under provanställningen om det är så att jag blir gravid? Vet mycket väl om att de inte får. Men det kan ju väldigt lätt i och med provanställning. 



    Låt mig förtydliga med att min sambo har fast tjänst och vi skulle inte ens gå under om jag står helt utan inkomst, men hade vart segt. 



    Hoppas ni ens förstår mina frågor - jag är så virrig i allt detta.

  • Svar på tråden Hjälp, SGI & anställning
  • Wed 19 May 2021 17:41
    #1

    Om du inte blir gravid nu direkt, och har ett fast jobb som väntar efter sommaren så måste du ju inte prompt skydda din SGI.  Då hinner du jobba in den på ditt nya jobb sen. Annars är det ju svårt att trolla fram en lösning om du är student nu och sen börjar arbeta. Kan du stämpla hos a-kassan?
    Läsa en sommarkurs för att få CSN?

  • Wed 19 May 2021 17:56
    #2

    Du har fått bra råd redan, läs en sommarkurs eller var aktivt arbetssökande och inskriven på arbetsförmedlingen trots att du tänker ta det jobbet du redan fått. Skriv i ansökningarna att du har jobb från 18 augusti, så det du söker är jobb enbart under sommaren.
    Eller ber du din arbetsgivare att få starta anställningen tidigare!

    Det är alltid en risk att bli gravid under provanställning eftersom den får avslutas utan att arbetsgivaren förklarar varför. Så hade jag varit du så hade jag nog försökt att vänta ett tag, ni är fortfarande väldigt unga och har många år framför er. Ge jobbet en bra start, har man otur mår man skit från v. 4 i graviditeten och har inte möjlighet att göra sitt bästa på jobbet, det är synd för att få en bra start i arbetslivet är mycket värt.

    Är hans hus så dåligt att det är försvarbart att riva det, så kan det inte kosta mycket för dej att köpa in dej...
    Det vore nog ändå bäst att göra så...
    Eller passar ni på att bygga ert nya hus eller totalrenovera det gamla huset under tiden du jobbar på och inte är gravid. Då har ni 2 bra inkomster och kan plöja in en del pengar i projektet, samtidigt som du inte riskerar att må dåligt av graviditeten och inte ha ork för ert projekt.

  • +1

    Jag fick en tjänst med start 13 augusti och min tidigare anställning gick ut 21 juni. Jag anmälde mig till arbetsförmedlingen första arbetslösa dagen och fick a-kassa 21 juni - 12 augusti. Jag berättade för min handläggare att jag redan fått ett jobb, och då behövde jag inte söka andra tjänster under tiden jag var inskriven på arbetsförmedlingen. 

    Det kanske beror på vilken typ av tjänst det är också. Tjänsten jag skulle börja var en tillsvidareanställning på heltid. 

Svar på tråden Hjälp, SGI & anställning