• Thu 20 May 2021 21:42
    5775 visningar
    3 svar
    3
    5775

    Ta otämjd fågel till veterinären

    Hejhej, Min nymfparakit/Nymfkakadua på ungefär 1 år har börjat få teckenpåg att den är sjuk så jag tänkte ta den till veterinären, men den är ju inte tam än, (har lyckats ta på hennes mage nån gång men hon flyger runt och "fräser" när jag kommer nära) hon hoppar i alla fall inte upp på fingret än. och jag undrar om detta gör något? hur gör veterinären en undersökning när den inte är tam? och ska jag bara få in henne i en transportbur också får veterinären göra sitt?

    Emma 

  • Svar på tråden Ta otämjd fågel till veterinären
  • Anonym (pippi­)
    Thu 20 May 2021 21:52
    #1
    Transportbud.
    Veterinären kan sin sak
    De kör nog ett ultraljud om de inte kan känna. 
  • sextio­talist
    Fri 21 May 2021 14:50
    #2
    GEEmma skrev 2021-05-20 21:42:47 följande:

    Hejhej, Min nymfparakit/Nymfkakadua på ungefär 1 år har börjat få teckenpåg att den är sjuk så jag tänkte ta den till veterinären, men den är ju inte tam än, (har lyckats ta på hennes mage nån gång men hon flyger runt och "fräser" när jag kommer nära) hon hoppar i alla fall inte upp på fingret än. och jag undrar om detta gör något? hur gör veterinären en undersökning när den inte är tam? och ska jag bara få in henne i en transportbur också får veterinären göra sitt?

    Emma 


    Använd ett tygstycke för att fånga in henne. Det är mindre stressande än att du försöker jaga henne. Sedan är risken mindre att du skadar henne eller att hon skadar sig själv när du ska ta in henne i transportburen. 
  • sextio­talist
    Fri 21 May 2021 14:51
    #3
    sextiotalist skrev 2021-05-21 14:50:11 följande:
    Använd ett tygstycke för att fånga in henne. Det är mindre stressande än att du försöker jaga henne. Sedan är risken mindre att du skadar henne eller att hon skadar sig själv när du ska ta in henne i transportburen. 
    Vi har haft många fåglar när jag växte upp, underlater och mindre papegojor, så vi lärde oss hur man fångade in dom utan att stressa dom för mycket. En del var väldigt tama, så tama att vi utan problem fick in en rymling. Några ville aldrig bli tama
Svar på tråden Ta otämjd fågel till veterinären