• Fri 21 May 2021 17:21
    2487 visningar
    8 svar
    8
    2487

    Jag klickar inte med mina kollegor

    Behöver bara skriva av mig, kanske få nån slags klarhet i vad det är som händer. Jag har jobbat med mina kollegor i ungefär ett halvår, men vi klickar inte. Och det värsta är att jag känner mig skyldig till det. Det pratas otroligt mycket om prestationer och om deras egna liv, och jag känner inte att jag kommer in i samtalen på ett naturligt sätt. Jag är ingen skrytmänniska helt enkelt utan pratar hellre om intressantare saker, även om det finns mycket jag skulle kunna säga om mig själv. Det leder till att jag ofta är rätt tyst. Mina kollegor (speciellt en) verkar förvänta sig att man alltid ska beundra det han säger (wooow, vad kul, vad häftigt, vad hände då, hur länge har du kunnat det) och det gör ju mina andra kollegor, innan de själva drar till med nåt häftigt de gjort.

    Jag försöker låta intresserad men finns dagar då jag inte orkar för det blir så himla ytligt, och det har jag dåligt samvete för. Jag hamnar liksom lite utanför gruppen. Idag var första gången på länge som någon frågade vad jag skulle göra i helgen och faktiskt hade följdfrågor på det. Jag inser ju också att jag gör mig själv en otjänst genom att sitta tyst, har bara så svårt för alla dessa ytliga samtal. Kanske ska det vara så? Hur gör ni andra, gillar ni såna konversationer eller spelar ni bara med? Jag förstår att jag nånstans måste bjuda till mer på en arbetsplats men borde inte de också ha ett ansvar? Förstå att jag inte vill lyssna 20 min om kollegans kompis kompis och hur häftig han är? Kanske är det jag som är oskön men jag blir inte imponerad. Känns dessutom som att vi har så lite gememsamt. Men jag vill ju att det ska kännas bra i gruppen. Så, bita ihop och låtsas imponerad?

  • Svar på tråden Jag klickar inte med mina kollegor
  • Fri 21 May 2021 17:23
    #1

    Du kanske är mentalt överkvalificerad för den typen av jobb? Eller så är det bara arbetsplatsens anda.

  • moaguu­un
    Fri 21 May 2021 17:41
    #2

    Kanske kan du ta upp andra samtalsämnen. 


     

  • Fri 21 May 2021 20:04
    #3
    Mortiscia80 skrev 2021-05-21 17:23:55 följande:

    Du kanske är mentalt överkvalificerad för den typen av jobb? Eller så är det bara arbetsplatsens anda.


    Ja det verkar i alla fall vara just det här teamets anda. Tack, det känns skönt att tänka på det så. Vet egentligen inte varför jag tar åt mig, tror mest jag känner mig utanför ibland.
  • Fri 21 May 2021 20:06
    #4
    moaguuun skrev 2021-05-21 17:41:12 följande:

    Kanske kan du ta upp andra samtalsämnen. 

     


    Helt sant, jag borde ta för mig mer och prata om annat. Jag tror jag är rädd för att det bara ska bli supertydligt då att vi är för olika och att jag på nåt sätt ska hamna ännu mer utanför.
  • Fri 21 May 2021 20:06
    #5
    Birdie123 skrev 2021-05-21 20:04:16 följande:
    Ja det verkar i alla fall vara just det här teamets anda. Tack, det känns skönt att tänka på det så. Vet egentligen inte varför jag tar åt mig, tror mest jag känner mig utanför ibland.
    Du ska inte behöva sitta och fejka intresse men le vänligt kan man iaf göra. Och som förslaget längre upp så kan du försöka få in några samtalsämnen som intresserar dig istället för deras statusjakt :)
  • Gameof­throne­s
    Fri 21 May 2021 20:33
    #6

    Jag tror som Mortischa80

    Jag är en sån pratar om ditt och datt. Men pratar inte om privatlivet. Det har inte mina kollegor nått med och göra. Här är vi från unga, medelålders, lite mer äldre. Kan prata om mkt. Hänger med i svängarna kan sitta i personalrummet en stund skratta, le lite men det räcker så.

    Men det är jag det. Håller privatlivet och arbete separat.

    Man behöver inte klicka med alla. Sålänge ni kan jobba och inte det känns konstigt?

    Jag klickar med många och få pratar jag bara jobb.

  • Fri 21 May 2021 21:18
    #7
    Gameofthrones skrev 2021-05-21 20:33:42 följande:

    Jag tror som Mortischa80

    Jag är en sån pratar om ditt och datt. Men pratar inte om privatlivet. Det har inte mina kollegor nått med och göra. Här är vi från unga, medelålders, lite mer äldre. Kan prata om mkt. Hänger med i svängarna kan sitta i personalrummet en stund skratta, le lite men det räcker så.

    Men det är jag det. Håller privatlivet och arbete separat.

    Man behöver inte klicka med alla. Sålänge ni kan jobba och inte det känns konstigt?

    Jag klickar med många och få pratar jag bara jobb.


    Det låter som en härlig arbetsplats! Det är så det ska vara tycker jag, oavsett ålder eller hur man har det privat så ska man inkludera och kunna se bortom sig själv.

    Ja, som tur är tycker jag det funkar att jobba tillsammans. Det är mest kaffepauserna som inte känns jippi.
  • Gameof­throne­s
    Fri 21 May 2021 21:33
    #8
    Birdie123 skrev 2021-05-21 21:18:11 följande:

    Det låter som en härlig arbetsplats! Det är så det ska vara tycker jag, oavsett ålder eller hur man har det privat så ska man inkludera och kunna se bortom sig själv.

    Ja, som tur är tycker jag det funkar att jobba tillsammans. Det är mest kaffepauserna som inte känns jippi.


    Ahaa, det är tur att ett är så att man kan arbeta tillsammans. Det är såhär jag är nog en liten kameleont. Passar in i det flesta sammanhang. Neutral, jag syns men ändå inte. Personalen tänker på mig för att jag ställer alltid upp är alltid på mitt arbete. Ställer upp för min chef.

    Jag tror att det är bra och bara vara neutral mot sina kollegor. Bara liksom hänga med lite. Men aldrig hänga med på AW (Afterwork) julbord kanske. En stund isåfall. Men har lnte gått på nån?
Svar på tråden Jag klickar inte med mina kollegor