• Anonym (Mat)
    Mon 24 May 2021 20:18
    3467 visningar
    77 svar
    77
    3467

    Barnfamiljer - Vad brukar ni laga för mat?

    Avskyr att planera matsedel då jag inte vet vad jag ska laga. Har ett kräset barn som vägrar grönsaker, så blir svårt att laga rätter med grönsaker i (som inte går att plocka bort). Barnet föredrar lite enklare maträtter men kan inte laga för mycket av det för då klagar mannen. Och två maträtter varje dag orkar jag inte göra.

    Så vad lagar ni för mat till vardags?

    Kanske kan få lite tips på rätter.

  • Svar på tråden Barnfamiljer - Vad brukar ni laga för mat?
  • Anonym (Mamma till 5)
    Mon 24 May 2021 20:36
    #1

    Spagetti med köttfärssås

    Korvstroganoff och ris

    Kycklingpytt med sweetchili dressing (kycklingfilé, klyftpotatis valfria grönsaker och in med allt i ugneb)

    Köttfärslimpa med potatis

    Kyckling i rödcurry

    Fiskpanetter med potatismos

    Stuvade makaroner korv

    Lasagne

  • Gameof­throne­s
    Mon 24 May 2021 20:40
    #2
    -2 +2

    Jag är kosekvent när det gäller maten. Det som serveras ät. Det blir inget annat.

    Det kommer alltid att finnas ingredienser som man inte tycker om. Så är det bara.

    Mina 3 barn äter 97% av all mat som finns. Ni har curlat så barnet blir kräset.

    Har inga problem med äta hos vänner, släkt och utomlands. (hemma i Asien)

    Vi äter hemlagad pasta det tar nga min och koka upp degen detsamma och göra.

    Dumplings vegetariskt och kött, wotons, hemlagade nudlar.

    Köttfärssås och spaghetti,

    Köttbullar /nöt/ blandfärs alt. Kycklingfärs.

    Stekt ris med grönsaker,

    Pad Thai,

    Kimchi (hälsobomb) går till allt.

    Korvstrogsnnoff använder riktig grädde ej matlagningsgrädde. Aldrig.

    Kycklinggryta med grönsaker? Paprika, lök, chili, vitlök?

    Grillad kyckling med ris?

    Tigerräkor med grönsaker och ris?

    Köttbullar med potatis/mos sylt?

    Potatis med fläsk och brunsås?

  • Anonym (Enkel­t)
    Mon 24 May 2021 20:42
    #3

    Det blir ofta enkel "barnmat".
    Köttbullar (pasta eller potatismos), falukorv i skivor eller korvstroganoff (ris), fiskpinnar, hamburgare, köttfärssås och spaghetti, tacos (mjuka bröd), tjockpannkaka eller tunna pannkakor eller plättar, bacon och stuvade makaroner, makaronilåda, kassler i skivor, nuggets med nudlar, färdig fryspaj (ost och skinka eller skaldjur), pizza, korv & bröd, prinskorv, omelett.

  • Anonym (Kim)
    Mon 24 May 2021 20:46
    #4

    Personligen skulle jag inte anpassa mig efter om barnet är kräsen. Barnet får lära sig från början att äta allt och att allt man äter inte alltid är gott. Allt måste inte vara gott utan man behöver äta varierat och bra ändå och det har vi haft många och långa samtal om. Man dör inte av att något inte är supergott eller t o m ganska äckligt, man kan och behöver äta det ändå. Mycket sällsynt att få kräsna barn då. Sen finns det då enstaka saker som man absolut avskyr och då är det helt okej att slippa dessa, men allmänt kräsen och bara äta t ex korv och makaroner, köttbullar eller pizza, nej det kommer inte på fråga. Hur som helst, du frågade efter tips på enkla rätter så här kommer ett par Skrattande

    Köttbullar i tomatsås med spagetti- det kan gömmas finfördelade grönsaker i tomatsåsen

    Potatisgratäng allt-i-ett med t ex strimlad skinka eller bacon i. Samma här, det går att gömma finhackad lök och paprika i.

    Fiskgratäng m mos

    Tacopaj

    Hederlig pasta m köttfärssås - går utmärkt att gömma massor av grönsaker i den t ex finriven morot och selleri som kokar sönder om den får puttra länge, ger dessutom en godare och djupare smak.

    kasslergratäng - blanda ner strimlad kassler, paprika och svamp i pilaffris, massor med ost på. supergott och enkelt.

  • Anonym (Enkel­t)
    Mon 24 May 2021 20:49
    #5
    +1

    Ni som säger att barn skall äta allt och bara blivit "borskämda" så att de är kräsna har inte barn som låter bli att äta även om de är hungriga, och får kräkskänslor och inte klarar allt.

  • Anonym (olika­)
    Mon 24 May 2021 20:49
    #6

    Kan tipsa dig om icas Enkla veckan. Enkel mat som oftast är separerad på det sättet barn gillar, dvs det är lätt att peta bort det man inte gillar, och hyfstat billig och även gott för vuxna. Ni behöver inte börja prenumerera på den, alla menyer och recept finns på icas hemsida här www.ica.se/handla-online/ica-matkassen/ så ni kan hadla var och vad ni vill om ni föredrar någon annan butik och bara vissa rätter. Men du kan ju ha den sparad som inspiration Solig

    Själv har jag 3 barn mellan 4 och 10 som inte är så kräsna på grönsaker så våran meny den här veckan är:

    Måndag: Kryddkorv med grönsaker och rotfrukter i ugn samt creme fraiche-sås
    Tisdag: Laxbugare med hemgjorda pommes och dippsås
    Onsdag: Sötpotatis-curry
    Torsdag: Köttbullar, mos och timjansås med lingon
    Fredag: Plocktallrik med fisk-tema 
    Lördag: Vegetarisk pastagratäng
    Söndag: Helstekt fläskkarré med potatissallad eller potatisgratäng beroende på vädret

    Jag tänker att min måndag, tisdag, torsdag, fredag och kanske lördag också passar hos er? På måndagen kan barnet välja grönsaker själv från plåten, blir det bara potatis så vlir det sås. Barn brukar gilla dippsås. Laxburgare kan ju barnet också själv välja vilka grönsaker hen vill ha på, osv.

  • Mon 24 May 2021 20:52
    #7

    Nu sköter min man merparten av matlagningen, men här lite exempel:

    - Italiensk bröllopssoppa

    - Laksa

    - Räkpasta

    - Kycklinggryta

    - Shepherds pie

    - Lasagne/vegetarisk lasagne

    - Halloumiburgare

    - Banh mi

    - Philly cheese steak sandwiches

    - Phó

    - Risotto

    - Guorpi

    - Palt

    - Renskavsgryta

    - Chiligryta

    - Nachos

    - Caesarsallad

    - Hotpot/steam boat

    Med mycket mer. Vi försöker äta någon ny rätt varje vecka - vissa blir återkommande, andra inte. Vår senaste rätt var peruvianska kycklingburgare med en jalapenodressing. Jättegoda! Kommer det nog bli många gånger till... Har också barn som kan vara petiga med vissa saker, men då får barnet helt enkelt värma något som finns i kylen. Finns nästan alltid rester av något som accepterats.

  • Anonym (Ehh)
    Mon 24 May 2021 20:57
    #8
    Anonym (Mat) skrev 2021-05-24 20:18:30 följande:

    Avskyr att planera matsedel då jag inte vet vad jag ska laga. Har ett kräset barn som vägrar grönsaker, så blir svårt att laga rätter med grönsaker i (som inte går att plocka bort). Barnet föredrar lite enklare maträtter men kan inte laga för mycket av det för då klagar mannen. Och två maträtter varje dag orkar jag inte göra.

    Så vad lagar ni för mat till vardags?

    Kanske kan få lite tips på rätter.


    Låt mannen laga maten så slutar han nog snart klaga ska du se
  • Gameof­throne­s
    Mon 24 May 2021 21:05
    #9

    Som #7.

    Vi provar nytt sen blir det på menyn ibland för man inte ska tröttna. Vi avskyr ha samma måltider. Samma vecka inge tacofredag har vi inte. Äter knappt det. När vi väl har det hemma äter vi mkt utav det och njuter.

    Äter vi fisk då äter vi strömming, lax, torsk, blandat varje vecka. Inte en fisksort utan flera. Samma med skaldjur. Tigerräkor är en standard. Men räkor, musslor, bläckfisk är väldigt gott

    Hade vi varit hemlandet ST Petter fisk, Barramundi mm.

  • Anonym (Q)
    Mon 24 May 2021 21:13
    #10
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-05-24 20:49:10 följande:

    Ni som säger att barn skall äta allt och bara blivit "borskämda" så att de är kräsna har inte barn som låter bli att äta även om de är hungriga, och får kräkskänslor och inte klarar allt.


    Det här är så konstigt. Jag jobbar som förskollärare och har stött på så många barn där föräldrarna har berättat att de inte äter det ena efter det andra men sedan visar det sig att de äter i princip allt när de är på förskolan.

    Hade ett barn som verkligen älskade ALL mat vi serverade. H*n kunde äta 2-3 stora portioner. En dag berättade jag för mamman vad vi haft till lunch den dagen (spaghetti och köttfärssås) och hon grimaserar och sa "Ja... då kan han inte ha ätit mycket". Hemma så var h*n tydligen riktigt kräsen och åt nästan ingenting som bjöds.

    Jag har faktiskt inte stött på ett enda barn hittills som har varit riktigt kräset. Så jag tror faktiskt att mycket ligger i föräldrarna och att de helt enkelt uppmuntrar ett sådant beteende. Anledning? Enklare. Man orkar kanske inte ta fighten. Eller kanske av skuldkänslor. Man känner sig elak för att man sätter krav och väljer då att ge barnet det han/hon vill ha.

    Jag tror det sällan handlar om bortskämdhet utan mer om att man är en trött småbarnsförälder som bara vill att ens barn ska äta. Man orkar inte trillskas efter en lång arbetsdag. Det blir dock på bekostnad av ens barn inte får ett så stort variation gällande mat och blir då kräsnare ju äldre de blir.
Svar på tråden Barnfamiljer - Vad brukar ni laga för mat?