• Anonym (Pappa lars33)

    Tappad vårdnad

    Hej jag blev igår av med vårdnaden om min 13 åriga dotter.domaren motiverade det hela med svåra samarbetsproblem samt att det är barnets vilja att mamman har ensam vårdnad.

    Vi ansågs båda 2 som lämpliga föräldrar som ville vårt barns bästa och hade både en ordnad vardag.i domen stod det även att jag hade svårt att hålla dottern utanför våra konflikter och att det påvärkade henne negativt.min fråga är,har jag någon chans få tillbaka vårdnaden vid ett överklagande och vad krövs?tänker om någon här varit el befinner sig i samma sits?

    Känner mig totalt tom efter detta.

  • Svar på tråden Tappad vårdnad
  • Anonym (Pappa lars33)
    Anonym (enda) skrev 2021-05-25 14:52:16 följande:

    Till vad vill du använda ditt medbestämmande för din dotter? Du verkar ju inte utöva något föräldraskap att ha som det ser ut i nuläget? Vad ska du bidra med till din dotters tillvaro? Eller är du bara kränkt för att något du anser dig har rätt till har tagits ifrån dig?


    Jag vill kunna delta i besluten som rör mitt barn för det är min rätt som pappa.mamman kommer tillåta en massa olika saker som jag nekat pga diverse skäl.

    Jag slänger iväg en överklagan så får jag ich mamman ta det vidare i hovrätten.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-25 14:40:14 följande:
    Jag har kvar umgängesrätten såklart.konflikterna beror inte bara på mig...

    Jag har inte haft något ombud och inte mamman heller.

    Så för att dottern vill att mamman ska ha vårdnaden då är det kört el vad?

    Kan tilläggas att jag inte heller har ett fungerande umgänge som det är nu och med handen på hjärtat har jag inte gjort nått för att ha en bra kontakt med min dotter.har gått 3 månader nu och jag har inte kontaktat henne,ja vet,jag skäms och vill ha en bra relation.men dottern hör inte av sig till mig heller.är det bara upp till mig?det har inte tillkommit något nytt men känner jag vill överklaga ändå.
    Ja det är bara upp till dig. Du är den vuxne!

    Här har du ytterligare ett skäl varför du inte skulle få tillbaka gemensam vårdnad, du försöker ju inte ens ha ett umgänge. Se till att ni kommer överens om ett schema och håll dig till det.
  • Anonym (enda)
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-25 14:59:41 följande:
    Jag vill kunna delta i besluten som rör mitt barn för det är min rätt som pappa.mamman kommer tillåta en massa olika saker som jag nekat pga diverse skäl.

    Jag slänger iväg en överklagan så får jag ich mamman ta det vidare i hovrätten.
    Uppenbarligen anser rätten att mamman kan ta vettiga beslut angående dottern utan din inblandning, men att det snarare är dina beslut eller stoppande av mammans beslut som är problematiska.

    Hur tänker du kring det? Är det endast din rätt som pappa du tänker på eller har du dotterns väl i åtanke när du vill vara delaktig? 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-25 14:49:40 följande:
    För att jag vill få en bättre relation med henne såklart och detta kommer inte göra att den blir bättre på något sätt.mamman har sagt hon kommer hålla mig uppdaterad ang skola,vård mm,erbjöd mig en insynsfullmakt men tackade nej.anser inte hin ska vara den enda som får fatta beslut gällande vår dotter.men de ska nog inre vara så svårt få igenom en överklagan tänker jag.
    Er relation har inte ett dugg att göra med vem som har vårdnaden! Ni måste umgås regelbundet för att det ska utvecklas. Fint av mamman att erbjuda dig insyn, dumt att du tackade nej! Det visar ju verkligen på bristande intresse. Du är sur för att du förlorade och nu straffar du ut dig själv, verkligen inte smart. Oavsett vad du tycker så får du gilla läget att mamman bestämmer. Du borde verkligen ha tackat ja där.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-25 14:59:41 följande:
    Jag vill kunna delta i besluten som rör mitt barn för det är min rätt som pappa.mamman kommer tillåta en massa olika saker som jag nekat pga diverse skäl.

    Jag slänger iväg en överklagan så får jag ich mamman ta det vidare i hovrätten.
    Nej det är inte din rätt för det är redan beslutat att ta ifrån dig den rätten. Vad är det du tror att mamman nu kommer att tillåta som du nekat? Det finns väldigt många saker hon hade kunnat tillåta även med gemensam vårdnad, bara inte sånt som medicinska beslut, beslut om att byta skola, flytta från orten osv, men allt det kan hon göra nu när hon har ensam vårdnad.
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-25 14:49:40 följande:
    För att jag vill få en bättre relation med henne såklart och detta kommer inte göra att den blir bättre på något sätt.mamman har sagt hon kommer hålla mig uppdaterad ang skola,vård mm,erbjöd mig en insynsfullmakt men tackade nej.anser inte hin ska vara den enda som får fatta beslut gällande vår dotter.men de ska nog inre vara så svårt få igenom en överklagan tänker jag.
    Du tackar nej till insyn? Börjar tycka att du får skylla dig själv faktiskt.

    Relationen till dottern handlar om umgänget, inte vårdad. Vårda nu umgänget som steg ett. Jag har svarat så neutralt jag kunnat men jag börjar förstå varför ni inte drar jämnt. 

    Överklagan ÄR svårt att få igenom. Du skrev ju själv att du inte direkt hade något nytt att tillföra i en överklagan. Min mans ex överklagade när hon förlorade både vårdnad och boende men hennes överklagan lades ner just med hänvisning till att inget nytt fanns att tillföra. 
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-25 14:59:41 följande:
    Jag slänger iväg en överklagan så får jag ich mamman ta det vidare i hovrätten.
    Du verkar inte veta hur det fungerar. Ni kommer inte automatiskt till Hovrätten för att någon överklagar. De kan lägga ner din överklagan, vilket de kommer göra om inget nytt finns att tillföra. Då kan inte rätten lägga en massa tid på ett fall de anser kommer sluta likadant som det första. 
  • Anonym (Pappa lars33)

    Ja det är min rätt som pappa att vara med och bestämma.och jag kommer överklaga,det har alla rätt att göra.sen har jag läst att hovrätten ofta ändrar tingsrättens dom i vårdnadsmål.

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-25 15:09:43 följande:

    Ja det är min rätt som pappa att vara med och bestämma.och jag kommer överklaga,det har alla rätt att göra.sen har jag läst att hovrätten ofta ändrar tingsrättens dom i vårdnadsmål.


    Nej det är inte din rätt. Den rätten har tagits ifrån dig. Du kan överklaga, du kommer att förlora. Du visar noll insikt även här i tråden och det enda du tänker på är dig själv, inte ett dugg om vad din dotter vill eller behöver. Det märks att du är bråksjuk och jag kan tyvärr bara tänka mig hur diskussionerna går mellan dig och mamman.

    Jag vet inte var du har läst att hovrätten ofta ändrar domen men tro mig, det kommer de inte göra här i vilket fall. Fortsätt bråka du så ska du se att du aldrig får gemensam vårdnad igen.

    Det du borde fokusera på är att förbättra relationen till din dotter!
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-25 15:09:43 följande:

    Ja det är min rätt som pappa att vara med och bestämma.och jag kommer överklaga,det har alla rätt att göra.sen har jag läst att hovrätten ofta ändrar tingsrättens dom i vårdnadsmål.


    Du har givetvis rätt att överklaga. Men du frågade i TS om du hade någon chans att få tillbaka vårdnaden. Vi har svarat utifrån den info du har gett oss i tråden. Nu verkar du blir sur och tycker inte om de svar du fått, men vi kan ju inte sitta här och ljuga heller. Vi som har svarat gör det utifrån vad vi vet hur det går till och det ser inte så ljust ut för dig, så är det i alla fall. Just att du tänker lite bakvänt och inte satsar på umgänget i första hand utan är fokuserad på vårdadsfrågan säger en hel del (för du vill "vinna" över mamman". 

    Det är inte din rätt som pappa att vara med och bestämma när en tingsrätt just bestämt annorlunda. Min mans exfru kände likadant och hade lite svårt att anpassa sig först, men hon fick bita i det sura äpplet. Hon har insyn i skolan, är med på utvecklingssamtal (om barnen vill ha henne med) osv. Hon har inte insyn i barnens bankkonton, 1177 och ska inte skriva under blanketter från skolan.
    Skolorna skickar samma info till båda och hon kan hämta ut medicin på apotek till barnen. Hon är med på mailutskick från barnens idrottsföreningar mm. 

    Men absolut kan du skicka in en överklagan och så får du väl se om det blir avslag eller inte. 
Svar på tråden Tappad vårdnad